دانشمندان اراکی موفق به کشف ترکیب موثر در تخریب سلول های سرطانی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، دانشمندان گروه تحقیقاتی شیمی دانشگاه اراک ترکیب جدید دارویی برای درمان بیماری سرطان را کشف و ارائه کردند.

این تیم تحقیقاتی موفق به طراحی و سنتز دارویی جدید با خواص ضد سرطانی شدند که در تخریب سلول‌های سرطانی موثر است.

دکتر بداغی فرد محقق این طرح پژوهشی گفت: این ترکیب دارویی جدید همچنین نسبت به نمونه‌های مشابه قبلی میزان بهبودش دو تا چهار برابر بیشتر است و سمیت کمتری برای سلول‌های زنده دارد.

دکتر بداغی فرد با بیان اینکه هنگام دارو‌های ضد سرطان معمولا سلول‌های سالم اطراف را دچار آسیب می‌کنند افزود: این ترکیب دارویی جدید نسبت به نمونه مرجع خود فعالیت موثرتری بر سلول‌های سرطانی نشان داده و سلول‌های سالم را کمتر تخریب می‌کند.

او اضافه کرد: در این طرح پژوهشی ۲۰ ترکیب جدید از مشتقات مونو پیرازولوفتالازین و ترکیبات جدید بیس-پیرازولوفتالازین طراحی و سنتز شدند که در نهایت ۳ مشتق آن عملکردی بهتر از داروی رایج کنونی با نام دوکسوروبیسین داشته اند و میزان این بهبود دو تا چهار برابر از این داروی رایج هست.

محقق طرح پژوهشی دانشگاه اراک بیان کرد: موضوع اصلی این طرح پژوهشی، دستیابی به ساختار‌های فعال و موثر در درمان بیماری‌ها بود، که منجر به طراحی ترکیباتی شد که بتواند در بافت‌های زنده برهمکنش مناسبی در جهت مهار عوامل بیماری زا ایجاد نماید.

او ادامه داد: بررسی فارماکولوژیکی خواص این ترکیبات با همکاری دانشکده داروسازی دانشگاه تهران نشان داد که برخی از ترکیبات ساخته شده فعالیت بسیار مناسبی در مورد سلول‌های سرطانی انسانی از خود بروز دادند.

دکتر بداغی فرد اظهار کرد: این طرح پژوهشی با توجه به نتایج حاصله می‌تواند کاندیدای مناسبی جهت پژوهش‌های گسترده‌تر بالینی و مطالعات پزشکی باشد و پس از انجام روند‌های آزمایش به تولید انبوه برسد.

این کار ارزشمند تحقیقاتی در قالب رساله دکتری خانم حمیدی نسب انجام شده و تیم تحقیقاتی طرح شامل دکتر محمد علی بداغی فرد، عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه اراک، دکتر مهدیا حمیدی نسب محقق گروه شیمی، دکتر اکبر مبینی خالدی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه اراکمشاوره و راهنمای طرح و دکتر خوبی عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران است.

نتایج این تحقیق در مجله بسیار معتبر (Q۱) Bioorganic & Medicinal Chemistry از انتشارات الزویر در سال ۲۰۲۱ پذیرفته شده و به چاپ رسیده و لینک دسترسی به مقاله https://doi.org/۱۰.۱۰۱۶/j.bmc.۲۰۲۰.۱۱۵۹۴۴ است.

انتهای پیام / ج