به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از قسمتهایی از خودرو که در حین پیچیدن با تنش فراوانی روبه رو میشود شاسی خودرو است بنابراین اگر از تنشهای اضافی در شاسی خودرو جلوگیری کنیم در هندلینگ خودرو تغییر ایجاد خواهیم کرد و باعث افزایش آن خواهیم شد.
بیشترین تنشی که ممکن است در خودروها به ویژه با تعلیق مک فرسون ایجاد شود در قسمت بالایی کمک فنرها (اتاقک کمک فنرها) قرار دارد بنابراین اگر قسمت بالای کمک فنرها را به هم متصل کنیم از ایجاد تنش اضافی جلوگیری خواهیم کرد.
استرات بار نام وسیلهای است که دو اتاقک کمک فنرها را در چپ و راست خودرو به هم متصل میکند و در انواع مختلفی نیز به صورت تنظیم شونده یا ثابت به قروش میرسد.
بیشتر بخوانید:
در برخی منابع ذکر شده است که نصب استرات بار ممکن است باعث افزایش خسارت به خودرو در هنگام تصادف یا ضربههای شدید شود، اما باید گفت که اگر استرات بار به صورت اصولی و صحیح ساخته شود در هنگام ضربه فقط خود استرات بار خم یا شکسته میشود و ضربه بیشتری را به کمک فنرها انتقال نمیدهد.
در نتیجه میتوان گفت نصب استرات بار که امروزه از جنسهای مختلف آلومینیوم یا استیل ساخته میشود میتواند باعث افزایش هندلینگ شده چنانچه که در برخی از خودروها شاهد نصب این قطعه به صورت فابریک توسط کارخانه هستیم.
اما ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا اگر استرات بار قطعهای مفید است به صورت فابریک توسط تمامی کارخانهها بر روی خودروها نصب نمیشود؟ در این مورد باید گفت که خودروهای عادی که عموما در شهرها از آنها استفاده میشود فاقد این قطعه هستند چرا که سازنده تصور اعمال فشار زیاد توسط راننده در سر پیچها و یا استفاده از خودرو در شرایط سخت را ندارد.
استفاده از استرات بار مزایای دیگری نیز دارد و از جمله آنها میتوان به توزیع یکنواخت ضربه به چرخ ها، تقویت سر کمک ها، تکمیل ضلع چهارم جلو اتاق و عدم تغییر زاویه چرخها به مرور زمان اشاره کرد. باید اشاره کرد که استرات بار مخصوص خودروهای مونوکوک است و برای خودروهایی که شاسی و اتاق جدا از هم دارند از این وسیله استفاده نمیشود.
منبع:
انتهای پیاام/