بررسی زمینه‌های همکاری آذربایجان شرقی و ارزروم ترکیه

استانداران آذربایجان شرقی و ارزروم ترکیه در دیداری تصویری بر گسترش روابط بین دو استان تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در این دیدار مجازی گفت: ایران و ترکیه به لحاظ تاریخی، زبانی و قومی، دارای روابط عمیق و گسترده فرهنگی هستند،که مدیریت هوشمندانه این روابط به تقویت و توسعه منافع ملی دو کشور منجر می‌شود.

او با اشاره به اینکه مرز‌های ایران و ترکیه نزدیک به ۴۰۰ سال است که مرز‌های صلح و دوستی است و روابط شهر‌های ارزروم و تبریز عمری به قدمت تاریخ دارد افزود: در شرایط جاری و با تسهیل ارتباطات و تبادلات انتظار می‌رود رفت و آمد‌ها و تبادلات فرهنگی و تجاری و تعامل بین دو طرف پررنگ‌تر شود.

او خاطرنشان کرد: با توجه به افق تعیین شده برای حجم تجارت ۳۰۰ میلیارد دلاری بین دو کشور، استان‌های مرزی در ایران و ترکیه می‌توانند سهم مهمی در تحقق این چشم انداز داشته باشند.

استاندارآذربایجان شرقی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در تبریز و ارزروم وجود دارد ادامه داد:اقتصاد دو سوی مرز می‌تواند مکمل باشد و نیاز‌های متقابل را می‌توان از دو طرف مرز‌ها تامین کرد.

پورمحمدی  برقراری خط هوایی بین دو شهر برای رونق بخشیدن به تجارت و گردشگری بین دو شهر تبریز و ارزروم که تفاهم نامه خواهر خواندگی دارند نیاز حیاتی دانست و افزود: این خط پروازی تجارت و توریسم را نه تنها بین دو شهر بلکه شمال غرب ایران و شرق ترکیه رونق چشم گیری می‌دهد.

پورمحمدی افزود: همکاری منطقه‌ای در زمینه آب و انرژی از دیگر حوزه‌های قابل توجه هستند که می‌تواند منافع زیادی برای دو طرف داشته باشد.

اوهمچنین بر گسترش همکاری‌های دو جانبه در زمینه تجارت، کشاورزی، معدن و دانشگاه نیز تاکید کرد و از استاندار ارزروم خواست در اولین فرصت پس از بهبود شرایط کرونایی در راس هیاتی تجاری و اقتصادی از تبریز دیدن کنند.

اوکای ممیش استاندار ارزروم نیز در این وبینار با اشاره به اینکه ایران کشور دوست و همسایه ماست و بین دو کشور ایران و ترکیه ارزش‌های مشترک وجود دارد گفت: ما نیز خواستار گسترس روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی، گردشگری، علمی بین دو کشور هستیم.

اوافزود: تمام امکانات برای سرمایه گذاری ایرانیان در ارزروم فراهم شده است و سرمایه گذاران ارزروم نیز تمایل دارند در ایران سرمایه گذاری کنند.

او با اشاره به اینکه حدود ۵۰۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاه ارزروم مشغول به تحصیل هستند و تعداد زیادی از دانشجویان شرق ترکیه از جمله ارزروم در دانشگاه‌های تبریز تحصیل می‌کنند بر گسترش همکاری‌های دانشگاهی تاکید کرد.

 استاندار ارزروم همچنین گفت: برای برقراری خط هوایی بین دو شهر تبریز و ارزروم پیگیری‌های لازم انجام شده و اقدامات اولیه نیز فراهم شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.