مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: مهمترین چالش در حوزه گردشگری استان اردبیل فصلی بودن آن است که با راه اندازی راه آهن قسمت عمده‌ای از این چالش برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،  نادر فلاحی، مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل در جلسه اعضای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که با حضور قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس و عباس‌زاده نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس یازدهم برگزار شد، گفت: استان اردبیل از مرزهای پارس‌آباد مغان گرفته تا جنوبی‌ترین شهرش خلخال در رابطه با یکپارچکی ایران اسلامی، وحدت سرزمینی و رسمیت مذهب شیعه بر گردن ایران و هر ایرانی حق ویژه‌ای دارد.

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل همچنین در مورد ظرفیت‌های استان اردبیل و برنامه‌های سازمان متبوع افزود: استان اردبیل تنها استان در کشور است که در شمال ۹۰ کیلومتری، امکان دسترسی به دریا، امکان دسترسی به جنگل، کوه، دشت و آثار تاریخی، پایگاه جهانی ثبت شده تاریخی در یونسکو و سایر حوزه‌ها را دارد که این خصوصیات در سایر استان‌های کشور نیست.

فلاحی ادامه داد: نمونه آن شهر یری است که قدمت ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ ساله تمدن دارد که ما امسال توانستیم آن را در پایگاه ملی ثبت کنیم، ما تنها استان در کشور هستیم که از لحاظ قابلیت و ظرفیت به‌دلیل وجود کوه سبلان ۱۱۰ چشمه آبگرم داریم و سومین واحدهای اقامتی از لحاظ آمار کشوری را در سطح استان داریم و نیز استان اردبیل را با نام پل‌های معلق و پیست‌های اسکی می‌شناسند.

او با اشاره به اقتصاد گردشگری در زمان کرونا گفت: اقتصاد گردشگری در کشور ما اقتصاد نوپایی است چرا که کرونا نشان داد در ایام کرونایی بعضی از شهرهای ما در استان اردبیل تعطیل شد، اگر قبلا بحث گردشگری جدی گرفته نمی‌شد و اتحادیه‌ها، اصناف و همه می‌گفتند ما اشتغال ایجاد می‌کنیم، ولی کرونا نشان داد اگر گردشگری نباشد به تنهایی صنعت، معدن، تولید و کشاورزی نمی‌توانند نقشی را ایفا کنند.

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در مورد تصویب صندوق حمایت از گردشگری افزود: همانطور که ما صندوق حمایت از کشاورزی داریم، انتظار می‌رود مجلس یازدهم صندوق حمایت از صنعت گردشگری را در برنامه هفتم توسعه مصوب کند، چرا که موقعی که محصولات کشاورزان در اثر سرما، سیل و بارندگی شدید سرمازده شده و توسط حوزه مربوطه جبران خسارات می‌شوند، حوزه گردشگری نیز نیاز به حمایت این‌چنینی دارد.

فلاحی به تدوین تقویم گردشگری کشور اشاره کرد و گفت: تعطیلات موجود در تقویم ملی، گردشگری را به گردشگری فصلی تبدیل کرده و بایستی مجلس، تقویم گردشگری را به خاطر اینکه بحث گردشکری از حالت فصلی خارج شود، تدوین کند.

او با بیان اینکه صنعت گردشگری یک صنعت فرابخشی است، افزود: اگر در برنامه هفتم توسعه در حوزه گردشگری مسئولان برنامه‌های حمایتی نداشته و سایر دستگاه‌ها همکاری نکنند، گردشگری به تنهایی نمی‌تواند مفید و فایده باشد.

فلاحی تصریح کرد: مهمترین نقطه ضعف و چالش صنعت گردشگری استان ما حالت فصلی بودن آن است که استاندار محترم برای حل این مشکلات اعتبار راه‌های استان را افزایش می‌دهد که در نهایت این راه‌ها با وجود اینکه به توسعه گردشگری منجر خواهد شد ولی بازهم جوابگو نخواهد شد و در صورتی که راه‌آهن که ایده استاندار اردبیل است، افتتاح شود، زمستان بیدار حتما عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.