به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم امضای تفاهمنامه همکاری سازمان بنادر و دریانوردی با چهار شرکت داخلی و یک شرکت چینی برای سرمایهگذاری در اراضی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی، برگزار شد. در این مراسم محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اهدافی که در این امضای تفاهم نامه دنبال میشود تسهیل در قدرت لجستیکی و تبدیل بنادر به بنادر نسل سوم است که در این راه گامهای مهمی برداشته شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ویژگی نسل سوم بنادر علاوه بر تولید بار، فرصت پردازش و ایجاد ارزش افزوده است گفت: با تبدیل بنادر شهید رجایی و سایر بنادر کشور به بنادر نسل سوم، در تلاش هستیم تا سهم بازار ایران را در قیمت تمام شده کالاها کاهش دهیم و در عین حال با ایجاد جذابیتهای اقتصادی و تجاری، در صدد ایجاد رقابت در بنادر کشور و ایجاد صادرات پایدار هستیم که این کار با تلاشهای فراوان در بندر شهید رجایی در حال انجام است.
بیشتر بخوانید
اسلامی توضیح داد: هم اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی جدید به بندر شهید رجایی ملحق شده است تا طرحهای توسعه تجارت در درون این بندر ایجاد شود و این گام مهمی است که با امضای تفاهمنامه و با حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری انجام شده است.
او ادامه داد: سرمایه گذاری در اراضی پس کرانه بندر شهیدرجایی در پنج رشته فعالیت در حوزههای ساخت کانتینر، ایجاد کارخانجات روی، سرب و منگنز، احداث کارخانههای تولید لوازم خانگی و ایجاد پالایشگاه صورت گرفت.
وزیر راه و شهرسازی اهمیت سرمایه گذاریها در اراضی پس کرانه شهید رجایی را ایجاد ۲۰ هزار اشتغال عنوان کرد و گفت: این تفاهم نامهها بر موضوع دانش بینان بودن و رقابتی کردن فعالیتها، تمرکز دارند.
او با بیان اینکه بخشی از این سرمایه گذاریها نیز خارجی و عمده هدف آنها بازارهای صادارتی است، گفت: در هنگام امضای تفاهم نامه نیز بر تسهیل و تسریع در این امر، تاکید شد.
اسلامی با اشاره به اینکه در استانها هم هماهنگیهای لازم برای تسهیلگری توسط استاندار و مسئولان استانی ایجاد شده است، افزود: زمانبندی اجرای این طرحهای سرمایه گذاری حداکثر سه سال است که باید به نتیجه برسند.
او در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره توسعه تجارت در سایر بنادر هم گفت: مجموع ظرفیتهای بنادر در حال حاضر ۲۸۰ میلیون تن است که باید این میزان به حداقل دو برابر ظرفیت در مدت زمان پنج ساله برسد. همچنین قرار است ظرفیت بنادر سواحل مکران به ۲۲۰ میلیون تن برسد.
اسلامی در پایان یادآور شد: در طرح جامع لجستیک و حمل و نقل کشور، سه شهر لجستیکی، شامل چابهار، بندر عباس و ماهشهر مصوب شد؛ بنابراین این سه قطب صنعتی- تجاری بزرگ، و این سه بندر قدرتمند میتوانند پیستون حرکتی انرژی ساز و قدرت آفرینی باشند که سرمایهگذاری و توسعه را رو به جلو هدایت میکنند و با اعتمادسازی تلاش میکنند تا سرمایه گذاران بتوانند بیشتر و بیشتر در بنادر کشور، سرمایه گذاری کنند.
انتهای پیام/