به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، هوش مصنوعی ماشینی است که به منظور راحتتر کردن زندگی توسط انسانها ساخته شده است و به صورت برنامههای رایانهای یا ماشینهایی هستند که به فکر کردن و یادگیری کمک میکنند.
هوش مصنوعی توسط فلاسفه و ریاضیدانانی مانند جرج بول که قوانین و نظریههایی در خصوص منطق ارائه میدادند مطرح شده بود و بعد از اختراع رایانههای الکترونیکی در سال ۱۹۴۳دانشمندان آن زمان را به چالشی بزرگ فراخواند؛ این فناوری قادر بود تا رفتارهای هوشمندانه را شبیه سازی کند با اینکه گروهی از متفکّرین با هوش مصنوعی مخالفت میکردند، اما تنها بعد از چهار دهه، شاهد تولد ماشینهای شطرنج باز و دیگر سامانههای هوشمند در صنایع گوناگون شدیم.
ریشهها و ایدههای اصلی هوش مصنوعی را میتوان در فلسفه، زبانشناسی، ریاضیات، روانشناسی، عصبشناسی، فیزیولوژی، تئوری کنترل، احتمالات و بهینه سازی و جست و جو کرد که مزیت و کاربردهای متنوع و فراوانی در علوم رایانه، علوم مهندسی، علوم زیستشناسی و پزشکی، علوم اجتماعی و بسیاری از علوم دیگر دارند، برای مثال هوش مصنوعی در علم پزشکی امروزه به علت توسعه دانش و پیچیدهتر شدن فرایند تصمیمگیری، استفاده از سامانههای اطلاعاتی به خصوص سامانههای هوش مصنوعی در تصمیمگیری، اهمیت بیشتری یافتهاست.
بیشتر بخوانید
توسعه دانش در علم پزشکی و پیچیدگی تصمیمات مرتبط با تشخیص و درمان حیات انسان باعث شده است تا توجه متخصصان به استفاده از سامانههای پشتیبان تصمیمگیری در امور پزشکی جلب شود. به همین علت استفاده از انواع گوناگون سامانههای هوشمند در پزشکی رو به افزایش بوده و همین عامل باعث شده است تا امروزه انواع سامانههای هوشمند در پزشکی مورد مطالعه قرار بگیرد.
یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه سلامت پیشگیری، پیشبینی و تشخیص تا درمان است که بیشتر بحثهای آینده ما را در بر خواهد شد؛ این هوش در حوزه آموزش و پرورش یعنی مسائل یادگیری، ارزشیابی، مشاوره و استعدادیابی دانش آموزان کاربرد زیادی دارد.
هوش مصنوعی میتواند در حوزه مسائل اقتصادی با تحلیل وضع موجود و پیش بینی آینده در همه حوزههای مرتبط با پول و سرمایه ورود کند. در زمینه کسب و کار هوش مصنوعی به شکلهای مختلف از جمله نحوه سرویس دهی به مشتریان و کنترل کارمندان اثر گذار است.
این هوش در زمینه تفسیر دادهها و بالاخص دادههای بزرگ و نهایتا در زندگی روزمره از کار با موبایل گرفته تا خرید از فروشگاه را شامل خواهد شد.
در حال حاضر هوش مصنوعی وارد حوزه آموزش و یادگیری شده است و کاربردهای زیادی را در این زمینه ایجاد است، برای مثال در سال ۲۰۱۶ یک استاد دانشگاه در آمریکا، نوعی برنامه هوش مصنوعی برای پیشبرد امور آموزشی خود ابداع کرد که از کاربردهای آن میتوان به مواردی مانند پاسخ دهی به پرسشهای افراد، یادگیری تکالیف، مقالات و نوشتههایشان اشاره کرد.
اکنون پروژههای زیادی در حال اجرایی شدن هستند که از هوش کامپیوتر برای کمک به دانشجویان و استادان به منظور بهبود کیفیت تحصیلی استفاده میکنند.
هوش مصنوعی به منظور بهبود تجربه زندگی افراد معلول و کمتوان کاربردهای زیادی دارد، برای مثال مایکروسافت یک اپلیکیشن هوش مصنوعی برای نابینایان تولید کرده است تا جهان را برای نابینایان تعریف و توصیف کند یعنی این گزینه میتواند کاربردهای زیادی مانند خواندن متن، معرفی محصولات، توصیف منظره ها، توصیف پول و حتی توصیف احساسات شخص مقابل شما را از خود نشان دهد.
از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی میتوان به تولید محتوای تازه مانند نوشتن عنوان و موزیک یک فیلم کوتاه علمی تخیلی اشاره کرد. در آینده نه چندان دور هوش مصنوعی میتواند در تولید محتوای کل دوره آموزش مجازی مورد استفاده قرار بگیرد و بار زیادی را از روی دوش طراحان آموزشی بردارد.
ارائه یک محتوا به همه فراگیران، یک رویکرد رایج در آموزش شرکتی بوده و تولید محتوا و رفع نیاز فراگیران برای مربی یا استادان بسیار خستهکننده و وقت گیر است؛ بنابراین هوش مصنوعی برای پیگیری عملکردهای پیشین افراد و استفاده از این دادهها برای تغییر مواد آموزشی کنونی، مورد استفاده قرار گرفته و یک تجربه یادگیری شخصی فراهم میکند.
همچنین از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی میتوان به این نکته اشاره کرد که به شناسایی مواردی که فراگیر در آنها فاقد مهارت است، کمک میکند، بنابراین آموزش را متناسب با آن تغییر خواهد داد.
در صورت درست استفاده کردن هوش مصنوعی میتوان تغییرات شگفتانگیزی در چشمانداز آموزش مجازی ایجاد کرد، اما اگر بخواهد تمام صنعت آموزش مجازی را به دست بگیرد، کمی زمان بر خواهد شد.
نیره زاغری، مدرس دانشگاه آزاد سما، دکتری مهندسی کامپیوتر، گرایش در هوش مصنوعی در گفتوگو با خبرنگار دانشگاهی درباره کاربرد هوش مصنوعی در کارآفرینی اظهار کرد: کارافرینی همیشه در ذهن بشر بوده و یک پدیده نوین است همچنین نقش موثری در پیشرفت و توسعه اقتصادی همه جوامع ایفا میکند. کارآفرینی در اقتصاد رقابتی یک نقش کلیدی و تضمین حیات همه جوامع است، زیرا ما نیازمند نوآوری ابداع در کشور هستیم.
او افزود: در ابتدا هوش مصنوعی و روشهای استدلال انسانی را برای حل مسائل بررسی کرده و یادگیری و توانایی کسب دانش یک فرد نسبت به مسائل مورد تحلیل قرار میگیرد.
زاغری ادامه داد: هوش مصنوعی نوعی هوش ماشینی است، یعنی هوش طبیعی را مقابل هوش انسانی قرار میدهیم و میتوانیم سامانههایی داشته باشیم که واکنشهای مشابه رفتارهای هوشمند انسانی مانند درک شرایط پیچیده، شبیه سازی فرایندهای تفکری، شیوههای استدلالی انسان و پاسخ درست به آنها که یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل را داشته باشند.
او با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در تمام صنایع بیان کرد: هوش مصنوعی درهمه حوزهها مانند حوزههای پزشکی، سهام، بورس و سازمانهای اطلاعاتی، رخنه کرده است.
بیشتر بخوانید
این مدرس گرایش هوش مصنوعی در پاسخ به این سوال که هوش مصنوعی در ایران آیندهای دارد یا خیر، گفت: پردرآمدترین و محبوبترین رشته در ایران هوش مصنوعی است، از لحاز کد نویسی و شبکه، این رشته دارای کسب و کارخوبی است. طبق شواهد این رشته به طور میانگین، ماهانه بالای ۱۰ میلیون تومان درآمد دارد.
زاغری در خصوص کاربردهای هوش مصنوعی بیان کرد: هوش مصنوعی در تشخیص پزشکی، خلق معادلات ریاضی، هویت تشخیص چهره، فلسفه، صداها و حتی در خدمات حقوقی مورد استفاده قرار میگیرد. این هوش دارای قابلیت و عاملهایی به نام «ایجنت» است که از بین دادههایی که اطراف ما هستند الگوها را شناسایی کرده و براساس فکری که خودش دارد، تصمیم گیری میکند.
حال که کاربردهای زیادی را در خصوص هوش مصنوعی تشریح کردیم باید بدانیم که وضعیت این حوزه در آینده چه میشود؟ یا این فناوری به کجا خواهد رفت؟ گفتنی است که تکنولوژیهای جدیدی همانند واقعیت مجازی، واقعیت پیدا کرده و تاثیر زیادی در شکلگیری تجربه جذاب برای دانشجویان در کلاس مجازی خواهد داشت.
این عامل باعث پیدا کردن منابع مناسب در زمان مناسب، آسانتر و سریعتر از گذشته میشود و دانشجویان میتوانند به شخصی سازی تجربه یادگیری خود اقدام کنند.
یکی از کاربردهای هوش مصنوعی شناسایی نقاطی است که دانش آموز یا دانشجو در آن مشکل دارد، اما آیا هوش مصنوعی جایگزین معلمان یا استادان خواهد شد؟ این گزینه به هیچ عنوان عملی نمیشود، اما میتواند ابزار خوبی برای کمک رسانی به معلمان باشد؛ با این حال نقش معلم فراتر از تنها ارائه اطلاعات به روشی موثر است.
معلم یا استاد دانشگاه علاوه بر انتقال دانش، به فرد محصل چگونگی رفتار در جامعه را یاد میدهد و تنها انسان است که میتواند به تربیت فرد و بزرگ کردن شخصیت او در آینده اقدام کند. نسل جدید دانشجو به مهارتهای اجتماعی، خودآگاهی و تصمیمگیری نیاز داشته و این مهارتها به هیچ عنوان نمیتوانند توسط یک ماشین آموزش داده شود و باید دانست که هوش مصنوعی بدون استاد یا فرد مدرس هیچ ارزشی ندارد.
انتهای پیام/