مهدی مقصودی، مدیرکل پست استان تهران درباره کم و کیف خدمات پستی در شرایط کرونایی توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شیوع ویروس کرونا، بر تمامی وجوه زندگی مردم در سراسر جهان تاثیر گذاشت. قرنطینه‌های سراسری و تعطیل شدن مراکز خرید، مردم را به سمت خرید‌های اینترنتی سوق داد. در این شرایط نقش شرکت پست بیش از پیش مهم و بالطبع کار در این شرکت هم بیشتر از قبل شد. کارکنان شرکت پست همچون سایر نیروهای خدماتی در این شرایط سخت مشغول به کار هستند تا خدمات بهتری به مردم ارائه دهند و بسته‌ها را زودتر به مقصد برسانند.

شرکت ملی پست ایران، در شرایط کرونایی و خصوصا قرنطینه سراسری توانست خدمت خوبی به مردم ارائه دهد. به همین منظور، مهدی مقصودی، مدیرکل پست استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره افزایش حجم بسته‌های پستی در این شرایط نسبت به ۶ ماهه اول سال ۹۸ گفت: "از لحاظ ترافیکی که فضا را اشغال می‌کند حجم ۵ برابری و در حجم ترافیک بسته‌ها از ابتدای شروع بحران کرونا تا کنون رشدی ۲۵۰ درصدی داشته ایم."

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

خدمت رسانی به مردم با تمام ظرفیت موجود

مقصودی درباره حضور کارکنان شرکت پست و پستچی‌ها با طرح این مسئله که از ابتدای شیوع کرونا تا به حال شرکت پست با تمام ظرفیت مشغول خدمت رسانی به مردم است، گفت: "در زمانی که بخش‌های اداری کشور مکلف بودند با یک سوم کارکنان خدمت رسانی داشته باشند، شرکت پست با تمام ظرفیت و ۲۴ ساعته مشغول کار بوده و هست. به واسطه افزایش خرید‌های اینترنتی و نقش نیابتی پست بین دستگاه‌های اجرایی، دولت پست را جزو مشاغل ضروری اعلام کرد و کار ما بیشتر شد، به همین دلیل ما نیروی پیمانکاری جدید اضافه کردیم تا پاسخگوی مردم باشیم."


بیشتر بخوانید


نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

مدیرکل پست استان تهران درباره ساعت کاری کارکنان پست هم افزود: "چون شرکت پست، شرکتی دولتی است، کارمندان بخش ستادی ما مانند بقیه اداره‌ها ساعت کار مشخصی دارند. باتوجه به حجم مراجعه مردم، برخی از باجه‌ها تا ساعت ۲۰ خدمت رسانی دارند، ما باجه ۲۴ ساعته‌ای هم در چهارراه لشگر داریم که تا ساعت ۲۲ آماده پذیرش مرسولات پستی مردم است. پستچی‌ها و نامه‌رسان‌ها هم تا هر ساعتی که مرسوله‌ای داشته باشند موظف به کار هستند و چون حقوقی که به آن‌ها پرداخت می‌شود براساس عملکردشان است، تلاش می‌کنند تا جایی که می‌توانند مرسولات بیشتری را برسانند."

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

وی ادامه داد: " جنس کار پست، کار اجرایی است؛ ۹ درصد از کار ما ستادی و ۹۱ درصد اجرایی است. از زمانی که بسته قبول می‌شود تا راننده‌ها، شبکه توزیع، پستچی و ... پلتفرم پست نیرو محور است و تکنولوژی تاثیر زیادی روی آن ندارد و هنوز هم مانند گذشته پستچی باید به صورت فیزیکی مرسوله را تحویل دهد. تنها تاثیر تکنولوژی روی کار پست در بحث رهگیری مرسولات و همینطور اطلاع رسانی نحوه کار در فضای مجازی است."

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

ساعت کار ادارات پست

مقصودی درباره شیفت‌بندی شرکت پست هم گفت: " مراکز مبادله سه شیفت و مراکز توزیع جمعه‌ها هم سرکار هستند و تمام وقت کار می‌کنیم. در دفاتر پستی، اما تفاوت‌هایی داریم، در دفاتر درجه سه ساعت کار تا ۱۴:۳۰، دفاتر درجه دو تا ۱۷ و دفاتر درجه یک که در کلانشهر تهران دایر هستند خدمت رسانی تا ساعت ۱۹ الی ۲۰ ادامه دارد."

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

با وجود افزایش هزینه، تعرفه خدمات پستی افزایش نیافته است

مدیرکل پست استان تهران در پاسخ به این سوال خبرنگار که آیا حقوق و مزایای کارکنان در این شرایط افزایش داشته یا خیر تصریح کرد: " افزایش حقوقی نداشتیم؛ ما شرکتی دولتی و تابع قوانین اداری و استخدامی هستیم. بخش پرداختی به عنوان پاداش داشتیم که تاثیر خوبی هم داشت. شرکت پست، چون خدمات ارزانی ارائه می‌دهد، از نظر اقتصادی ضعیف است و مدیران در پرداخت حقوق شرمنده همکاران هستند."

مقصودی درباره تعرفه خدمات پستی و اینکه آیا در شرایط کنونی افزایش داشته یا خیر توضیح داد: " تعرفه بسته‌های پستی براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و به تایید سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همینطور تنفیذ کارگروه تنظیم بازار از شهریور سال ۱۳۹۸ تاکنون افزایش قیمتی نداشته است."

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

ما در بخشی از هزینه‌ها که مربوط به بخش نیروی انسانی و عوامل تولیدی است افزایش داشتیم. حدود ۵۰۰ کامیون، کامیونت و وانت در شبکه پستی فعال هستند که هزینه نگهداری و تعمیرات دارند، در هزینه‌های پلمپ، پاکت پستی، سرکیسه و بسته هم افزایش هزینه داشته‌ایم، ولی تعرفه‌ها از سال گذشته تاکنون افزایشی نداشته است. یکی از عواملی که مردم بیشتر راغب به ارسال مرسوله‌ها با پست هستند هم همین بحث ارزان و دولتی بودن شرکت پست است."

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

تعرفه و مدت زمان رسیدن مرسوله پستی

وی درباره هزینه ارسال هر بسته پستی هم گفت: "هزینه ارسال به چهار عامل وزن، مقصد (بعد مسافت)، نوع سرویس و خدمات جانبی بستگی دارد. وزن مرسوله با سنگ وزنی محاسبه می‌شود، مقصد هم بر اساس درون استانی، برون استانی و برون استانی همجوار و غیرهمجوار بودن مرسوله دسته بندی می‌شود. در بخش نوع سرویس بسته به انتخاب سرویس عادی، سفارشی که سرویس اقتصادی است، پیشتاز و ویژه قیمت‌های متفاوتی دارند. در خدمات جانبی هم بیمه‌ای که مشتری انتخاب می‌کند یا اظهار می‌دارد بسته شکستنی یا مایعات است نرخ تغییر می‌کند و به مشتری اطلاع داده می‌شود."

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

مقصودی درباره مدت زمان رسیدن بسته‌ها هم گفت بنا به نوع سرویس و مقصدی که مشتری انتخاب می‌کند، مدت زمان رسیدن بسته تغییر می‌کند. مدت زمان رسیدن مرسوله با سرویس پیشتاز برای مراکز استان ۲۴ ساعت، برای شهرستان ۴۸ ساعت و برای مقاصد دورتر ۴۸ تا ۷۲ است. در حوزه هر سرویس فقط در زمان رسیدن متفاوت است، ولی در فرآیند کاری تفاوتی ندارند.

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

ضدعفونی مرسولات پستی در شرایط کنونی

مدیرکل پست استان تهران درباره ضدعفونی کردن مرسوله‌ها در شرایط کرونایی هم توضیح داد: " از ابتدای کرونا تا به حال حدود ۵ تا ۶ میلیارد تومان هزینه پیشگیری داده ایم. تمامی واحد‌های قبول مرسوله را با استفاده از نایلون پوشش دادیم تا حفاظی بین مراجعه‌کننده و اپراتور باشد. در کنار اینکه به طور مداوم ماسک توزیع می‌کنیم ردیفی را در حقوق کارکنان به نام هزینه ماسک هم اضافه کردیم تا در تهیه ماسک با مشکل رو به رو نباشند. تمامی بسته‌های پستی ضدعفونی می‌شوند خصوصا بسته‌هایی که به خارج از کشور فرستاده می‌شوند. باتوجه به گفته وزارت بهداشت که کرونا از طریق بسته‌های پستی منتقل نمی‌شود ما ضدعفونی تک تک بسته‌ها را نداریم و بسته‌های وارده و صادره و همینطور مرتبا محیط کار و کامیون‌ها را ضدعفونی می‌کنیم."

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

پوشش‌دهی در ایران

مقصودی درباره پوشش‌دهی خدمات پستی در سراسر کشور هم گفت: "ما به تمام نقاط کشور ارسال داریم حتی در روستا‌هایی که ۵ نفر سکنه دارند هم مامور پستی داریم و طبق اساسنامه شرکت ملی پست موظف به خدمت رسانی به تمامی هموطنان هستیم."

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

بودجه شرکت پست

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره بودجه پست توضیح داد: "ما هرچقدر درآمد داشته باشیم هزینه می‌کنیم. وزارت ارتباطات هم در بخش‌هایی مکلف است به ما کمک کند که اقدامات خوبی هم انجام داده، اما کافی نیست. شرکت پست به شدت نیازمند تقویت زیرساخت‌هاست. فضا‌های عملیاتی لازم است. تقویت زیرساخت‌های ترابری از جمله ضروریات شرکت پست است. این شرکت خواستار تامین کامیون‌های جدید و به شدت نیازمند جذب نیرو‌های جدید است. نیرو‌های پیمانکاری و قراردادی که جذب می‌شوند، چون نمی‌توانیم پرداختی خوبی داشته باشیم دلسرد می‌شوند."

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

ترمیم بسته‌های آسیب دیده

مقصودی در ادامه گفت: "بسته‌های پستی مردم نزد ما امانت هستند و فقط جلوی دید مشتری باز و رؤیت می‌شوند و اگر گا‌هی بسته‌ای در لفاف نامناسب پیچیده شود و در جریان کار متلاشی یا پاره شود، قسمتی به عنوان ترمیم لفاف هست که بسته‌ها را دوباره بسته بندی می‌کنند."

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

ارسال مرسولات پستی به خارج از کشور

مدیرکل پست استان تهران درباره ارسال مرسوله به سراسر جهان در شرایط کنونی هم توضیح داد: "با توجه به ماجرای هواپیمای اوکراینی و شیوع کرونا، ارسال به خارج از کشور افت شدیدی پیدا کرد، اما در حال حاضر و با کمک شرکت‌های هوایی دوباره به حالت قبل برگشت و نسبت به ابتدای سال رشدی ۱۰ برابری داشته است."

شرکت ملی پست ایران جزو اعضای اتحادیه جهانی پست و اپراتور برتر این اتحادیه است. ما در حال حاضر به ۱۹۲ کشور مسیر مستقیم پستی داریم و مرسوله جا به جا می‌شود. ما تنها به رژیم غاصب صهیونیستی مبادله و مسیر پستی نداریم و حتی به کشور‌های درگیر جنگ هم ارائه خدمات داریم. پست نهادی غیر سیاسی است؛ ما بیشترین ارسال و دریافت مرسوله را باتوجه به سکونت هموطنان در آمریکا با آن کشور داریم و مسیر پستی هم مستقیم است."

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

مقصودی درباره هزینه‌های ارسال به خارج از کشور هم گفت: "هزینه ارسال بر اساس وزن و مقصد بسیار اقتصادی است و تنها دلیل افزایش قیمت این است که نرخ توزیع به دلار محاسبه می‌شود. بازرسی مرسولات خارجی با نظارت گمرک که مرزبان اقتصادی کشور است انجام می‌پذیرد و بسته‌ها فقط در صورت مشکوک بودن باز می‌شوند."

تسریع در خدمت رسانی رویکرد اصلی شرکت پست

مقصودی در پایان عنوان کرد: "ما می‌پذیریم در مدت محدودی شکایات از ما زیاد بوده که دو دلیل اصلی داشته است؛ یکی اینکه جمعه سیاه با شروع قرنطینه سراسری یکی شد که همین موضوع باعث شد خرید‌های اینترنتی افزایش پیدا کند که منجر به پیک کار برای ما شد؛ دلیل بعدی هم این است که هر بسته دو مشتری دارد، گیرنده و فرستنده که پیگیری از سمت هرکدام باعث کندی کار می‌شود. ما به مردم قول می‌دهیم که روند رو به رشد و مثبتی داریم و خدمت رسانی به آن‌ها تسریع می‌شود."

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

درخواست شرکت پست از مردم

مدیرکل پست استان تهران از مردم خواست آدرس‌های پستی را درست و کامل بنویسند و اصراری بر استفاده از لفافه‌های نامناسب نداشته باشند. مقصودی گفت  چون مردم از فرآیند کار ارسال بسته‌های پستی بیخبرند اصرار دارند مرسوله‌ها را با لفاف نامرغوب بفرستند و ماهم نمی‌توانیم این مشکل را با مشتریان خود حل کنیم.

نیروهای پست، رزمندگان جهادی شبکه پستی کشور

مقصودی ضمن اینکه از رسانه‌ها خواست به پست توجه بیشتری داشته باشند و انگیزه و روحیه به کارکنان این شرکت بدهند گفت: "بحران فقط جنگ نظامی نیست؛ ما در شرایط جنگ غیرنظامی هستیم و پست از گردان‌های اصلی این جنگ است. پست شرکتی دولتی است که به صورت خصوصی اداره می‌شود. تمامی نیرو‌های پست اعم از هیئت مدیره و مدیرعامل تا کارکنان و کارگران لباس رزم پوشیده‌اند و با تمام قوا به صورت جهادی در خدمت هموطنان هستند."

نیرو‌های پست به روحیه و انگیزه نیاز دارند، رسانه‌ها حمایت کنند/ از سال گذشته قیمت خدمات پستی افزایش نیافته است

گزارش از مائده زمان‌فشمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.