رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس با بیان اینکه برای اجرای طرح شهید سلیمانی محلات به ۸۶۲ بلوک در استان تقسیم شده و کار در محله‌ها در حال مدیریت است، گفت: این تیم‌ها بنا به نیاز محلات قابل تغییر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  فرخ بهارلویی در یک نشست خبری به تشریح جزییات اجرای طرح شهید سلیمانی در فارس پرداخت و گفت: از ابتدای شیوع بیماری کووید ١٩ سپاه و بسیج در کنار دانشگاه علوم پزشکی، گروه‌های جهادی، خیرین و ... قرار گرفت.

او ادامه داد: همکاری سپاه و بسیج با دانشگاه علوم پزشکی شیراز منجر به انعقاد ٤ تفاهم‌نامه شد که همه آن‌ها هم عملیاتی و هم منجر به پشتیبانی از بیمارستان‌های کرونایی شده است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس بیان کرد: هیات اندیشه ورز جامعه پزشکی کشور با آسیب شناسی و شناسایی خلاء‌ها متوجه شد که در دو حوزه کمتر به این بیماری توجه شده است. ابتدا اینکه باید قبل از مراجعه بیمار به مراکز درمانی با شناسایی بیمار، اطرافیان و محل‌های تردد ورود کنیم. دوم اینکه بیمارنی که دوره درمان خود را در بیمارستان طی کرده بودند همچنان ناقل هستند، اما رها شده و با وارد به محیط اجتماعی امکان انتقال به دیگر افراد داشتند.

بهارلویی اظهار کرد: نتیجه این مباحث ارائه طرح شهید سلیمانی شد که به وزارت بهداشت تقدیم و نهایتا طرح توسط این وزارتخانه تصویب و به ابلاغ مشترک انجامید.

او ادامه داد: جلسات مختلفی در فارس برای اجرای این طرح برگزار و ابلاغ طرح در یکم آذرماه انجام شد. استاندار فارس در این طرح نقش رئیس قرارگاه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان معاون قرارگاه و فرمانده سپاه فجر فارس به عنوان فرمانده عملیات معرفی شدند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس با اشاره به جزییات اجرای این طرح در سه فاز، گفت: فاز نخست، فاز مراقبتی محسوب می‌شود که خود به دو بخش تخصصی و غیرتخصصی تقسیم شده است. در بخش غیرتخصصی
جوانان بسیجی محلات آموزش داده شدند.

بهارلویی اضافه کرد: بسیحیان در محلات آمار بیماران مثبت را از مراکز ١٦ ساعته و دانشگاه علوم پزشکی روزانه دریافت و بلافاصله تماس‌ها با خانواده بیمار را در دستور کار قرار می‌دهند و در صورتی که نیاز باشد آموزش‌های لازم به بیمار داده و غربالگری از خانواده بیمار و محل کار هم انجام می‌شود.

او ادامه داد: وظیفه تیم‌های مراقبتی ما احوال پرسی روزانه از بیماران است. البته اگر بیماری در فردی اوج بگیرد به تیم تخصصی که شامل ٤ پرستار و یک پزشک متخصص است، معرفی و در صورت نیاز به ویزیت در منزل، پزشک مراجعه می‌کند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس گفت: رصد مشکلات معیشتی و کاری بیماران درگیر به کرونا و حمایت از آن‌ها نیز در فاز دوم این طرح تعریف شده است.

بهارلویی خاطرنشان کرد: سرا‌های محله در محلات برای قرنطینه افرادی که شرایط حضور در منزل ندارند، مجهز شده است.

او به فاز نظارتی این طرح هم اشاره و عنوان کرد: نظارت مستمر بر صنوف محله توسط بسیجیانی که از سوی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آموزش دیده‌اند به طور مستمر انجام می‌شود.

به گفته رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس تاکنون به ۱۷۸۹ بیمار کرونایی توسط این تیم‌ها سرکشی انجام شده است. همچنین بیش از ١٥ هزار تماس تاکنون با بیماران انجام شده و بیش از ٩٥ درصد بیماران سیر طبیعی را طی کرده‌اند.

بهارلویی به تشکیل ٥٣٥ تیم نظارتی برای اجرای این طرح در استان هم اشاره و بیان کرد: ١٨٣٨ مرکز مورد بازرسی این تیم‌ها قرار گرفته است.

او تعداد افراد فعال در اجرای این طرح را ٦٨٠٠ بسیجی ذکر و عنوان کرد: خوشبختانه به واسطه اجرای این طرح، تعطیلی‌های به موقع و افزایش سطح آگاهی مردم شاهد کاهش تعداد مبتلایان، بستری و فوتی‌ها طی سه هفته اخیر هستیم و لیست انتظار بیمارستان‌های فارس اکنون به صفر رسیده است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس تصریح کرد: اگر همکاری فرابخشی وجود نداشته باشد، کنترل بیماری به سختی انجام خواهد شد لذا قطع زنجیره انتقال نیازمند همراهی مردم است.

بهارلویی همچنین خواستار اعمال محدودیت‌های سختگیرانه پیش از شب یلدا و بعد از آن شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.