به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،ادر این گزارش به سراغ 2 نمونه از پرطرفدارترین کوپههای وارداتی موجود در بازار داخلی رفتهایم و قصد داریم کیا سراتو کوپه YD فیسلیفت و هیوندای ولستر 2016 را از لحاظ فنی، طراحی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی با یکدیگر مقایسه کنیم.
البته هیوندای ولستر بیشتر از این که به خودروهای کوپه شباهت داشته باشد، شبیه به خودروهای هاچبک است و درواقع، بهسختی میتوان آن در سگمنت خودروهای کوپه جای داد؛ اما شرکت هیوندای، علاقهمند است تا این خودرو را بهعنوان یک کوپه جمعوجور به بازار معرفی کند!
سراتو یکی از خودروهای پرفروش کمپانی کیاموتورز است که از سال 2008 تا به امروز در سبد محصولات کمپانی کرهای قرار دارد. نسل دوم و سوم این خودرو، علاوه بر نمونههای سدان و هاچبک، در قالب کوپههایی نسبتا ارزانقیمت و اقتصادی راهی بازار جهانی شدند.
با توجه به محبوبیت بالایی که نسل دوم این خودرو در بازار ایران و جهان کسب کرد، در سال 2012 هیوندای تصمیم گرفت نسل سوم آن را نیز طراحی و راهی بازار کند؛ هرچند که این نسل نتوانست به اندازه نسل پیشین خود به موفقیت دست یابد. در سال ۲۰۱۴، نمونه فیسلیفت نسل سوم کیا سراتو کوپه (Kia Cerato Koup) بهعنوان آخرین نسخه از سراتو کوپه موجود در ایران، توسط «اطلس خودرو» وارد بازار کشور شد.نسخه کوپه سراتو تفاوت چندانی با نسخه سدان این خودرو ندارد و در مشخصات فنی و تنوع آپشنها نیز تقریبا مشابه با این خودرو است.
در سمت دیگر، هیوندای ولستر (Hyundai Veloster) قرار دارد که عرضه آن از سال ۲۰۱۱ و توسط کمپانی هیوندای کره در بازار جهانی آغاز شده است. تولید نسل اول این خودرو، تا سال ۲۰۱۷ ادامه داشت و آسان موتور این نسل را از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در بازار کشور عرضه کرد. البته نسل دوم این خودرو در نمایشگاه دیترویت سال ۲۰۱۸ معرفی شد که اعمال مجدد تحریمها، سبب شد که این خودرو تنها در نسل نخست به بازار کشور ما راه یابد. ظاهر عجیب و جدید این خودرو، عاملی است که هم هیوندای در تبلیغات خود بسیار بر آن تأکید کرده است و هم آسان موتور بهواسطه آن توانست این بهاصطلاح کوپه کرهای را در مقیاس قابلقبول بهدست مشتریان خود برساند.
ناگفته نماند که برخلاف سراتو کوپه که در سال 2016 برای همیشه از خط تولید کمپانی کیا کنار گذاشته شد، هیوندای ولستر همچنان به حیات خود ادامه میدهد و نسل دوم آن، یکی از پرطرفدارترین محصولات کمپانی کیا محسوب میشود.
برخلاف آنچه بهنظر میرسد، سراتو کوپه فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان خود قرار میدهد. فضای صندلیهای عقب این خودرو برای دو سرنشین بزرگسال کاملا مناسب است و از این جهت، محدودیت خاصی وجود ندارد. در داخل سراتو کوپه، نمای کلی کابین برای خودرویی در این بازه قیمتی کمی ناامیدکننده ظاهر شده است؛ درواقع، استفاده از چرم و پلاستیک یکدست مشکی و فیبرکربن غیرواقعی در کنسول مرکزی، ظاهری کسلکننده و تکراری را برای کابین این خودرو خلق کرده است.
در مقابل، ولستر کابین بهمراتب محدودتری دارد و سرنشینان عقب این خودرو، با مشکل فضای پا و سر مواجه هستند؛ البته وجود سقف شیشهای پانوراما که باعث نورگیری بهتر کابین شده، از احساس تنگی بخش عقب خودرو کاسته است؛ اما در مقایسه با سراتو، نمیتوان از این نظر نمره خوبی به ولستر داد.
گرچه طراحی کابین ولستر به اندازه نمای خارجی آن متمایز و خاص نیست، اما برای خودرویی اسپرت و جوانپسند که در این بازه قیمتی قرار دارد، جذابتر از سراتو بهنظر میرسد. کیفیت نسبتا بالای متریال درون کابین، تعداد بالای دکمههای بهکارگرفتهشده روی فرمان و فرم خاص صندلیهای عقب، ازجمله عواملی هستند که با ورود شما به درون کابین، نظرتان را جلب میکنند. بهطور واضحی، اولویت هیوندای در طراحی این خودرو، ظاهر آن بوده است و مانور تبلیغاتی بالای این کمپانی کرهای بر روی ظاهر خاص ولستر نیز، تأیید این ادعا است.
از نظر طراحی ظاهری، نمای کلی کیا سراتو YD کوپه نسبت به هیوندای ولستر 2016 سادهتر و عامهپسندتر است؛ همین عامل نیز سبب شده است که کیا بتواند سراتو کوپه را در تعداد بالا به فروش برساند. البته چنین موضوعی باعث شده است تا سراتو کوپه، چندان حسوحال محصولات اسپرت را به مخاطبان خود القا نکند. بیشتر افرادی که به سراغ این خودروی کوپه میروند، تأکید فراوانی بر استهلاک کم و کیفیت دارند و چندان به دنبال یک طراحی خاص و تهاجمی نیستند. این موضوع، بهخصوص با مطرحشدن نام ولستر در این مقایسه، خود را بیشازپیش نشان میدهد.
گرچه نمای جلویی ولستر بر اساس زبان طراحی هیوندای در آنها سالها شکلگرفته است، اما در یک نگاه کلی، میتوان گفت که این خودروی سه درب، از طراحی انقلابی و غیرقرینه بهره برده است. بر همین اساس، ولستر از یک درب در سمت راننده و دو درب در سمت شاگرد بهره میبرد؛ حتی درب راننده از سایز بزرگتری نسبت به سایر دربها برخوردار است! طراحی رادیکالی ولستر در بخش پشتی نیز ادامه دارد؛ بهطور مثال، در این بخش شاهد قرارگیری چراغهای پشتی در ارتفاعی بیشتر از حد معمول هستیم یا اینکه برخلاف اغلب خودروهای همرده، خروجی اگزوز در مرکز سپر قرار گرفته است که چنین مواردی در کنار سپر حجیم این خودرو باعث شدهاند تا ولستر بیش از اغلب خودروهای موجود در این رنج قیمتی مورد توجه قشر جوان قرار گیرد.
درمجموع، باید گفت هر دو خودروی مورد بحث ما، از بعد طراحی ظاهری رضایتبخش عمل کردهاند؛ اما درصورتیکه به دنبال کوپهای هستید که از تنوع رنگ بیشتر و ظاهر خاصتری برخوردار باشد، قطعا ولستر میتواند بهترین انتخاب برای شما باشد.
در این بخش از مقایسه سراتو کوپه و هیوندای ولستر 2016، به بررسی مشخصات فنی این دو کوپه میپردازیم. آخرین نسل از سراتو کوپه موجود در بازار کشور، از یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر MPI بهره میبرد که نیرویی برابر با 152 اسببخار قدرت و 192 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. بر اساس اعلام رسمی، مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی سراتو کوپه نیز بهترتیب برابر با ۷.۴ لیتر در صد کیلومتر و ۱۰.۵ ثانیه است. نیروی حاصل از پیشرانه سراتو کوپه، توسط یک جعبهدنده ۶سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود.
در مقابل، هیوندای ولستر 2016 به موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر GDi مجهز شده است که توان تولید ۱۳۸ اسببخار قدرت و ۱۶۷ نیوتنمتر گشتاور را دارد و اندکی قویتر از مدلهای 2013 تا 2015 بهنظر میرسد. نیروی تولیدی موتور ولستر، توسط یک گیربکس ۶ دندهاتوماتیک دو کلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود تا این خودرو ۱۲۹۵ کیلوگرمی را در مدتزمان ۱۰.۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند.
مدل خودرو |
سراتو کوپه |
هیوندای ولستر |
پیشرانه |
۴ سیلندر MPI |
۴ سیلندر GDi |
حجم موتور |
۲ لیتر |
۱.۶ لیتر |
حداکثر قدرت |
152 اسببخار |
۱۳۸ اسببخار |
حداکثر گشتاور |
192 نیوتنمتر |
۱۶۷ نیوتنمتر |
گیربکس |
۶ دندهاتوماتیک |
۶ دندهاتوماتیک دو کلاچه |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
۷.۴ لیتر در صد کیلومتر |
۶.۴ لیتر در صد کیلومتر |
شتاب صفر تا 100 |
۱۰.۵ ثانیه |
۱۰.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت |
۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
در مقایسه سراتو کوپه و هیوندای ولستر از نظر امکانات رفاهی، با نگاهی کوتاه به لیست آپشنهای این دو خودروی محبوب، بهراحتی میتوان دریافت که هر دو در سطح نسبتا یکسانی قرار دارند. امکانات نسبتا مشابهی مانند سیستم مولتیمدیا، تهویه مطبوع اتوماتیک، کنترل ایستایی در سربالایی، دوربین عقب، آینههای جانبی تاشو برقی و فرمان برقی چرمی در هر دو خودرو موجود است.
اگر بخواهیم مانیتور بزرگ ولستر یا پدل شیفتر دنده آن را نادیده بگیریم، میتوان گفت که کمپانی کیا کمی در تجهیز سراتو کوپه بهتر عمل کرده است. چراغهای زنون، سنسور پارک جلو، صندلیهای اسپرت مجهز به تنظیمات برقی، مموری، گرمکن و سردکن، از مشخصاتی هستند که در نمونههای استاندارد سراتو دیده میشود. این در حالی است که خودروی تولیدی هیوندای به امکانات مذکور مجهز نیست یا تنها در نسخه سفارشی این امکانات دیده میشود.
امکانات رفاهی |
سراتو کوپه |
هیوندای ولستر |
چراغ |
چراغ جلو زنون و مهشکن، دیلایت، اتولایت، چراغ خوشآمدگویی |
چراغ جلو هالوژن، چراغ مهشکن جلو و عقب، دی لایت، اتولایت |
سیستمهای مولتیمدیا |
۶ بلندگوی HiFi، مانیتور ۴.۲ اینچی لمسی، قابلیت پشتیبانی از Bluetooth – USB – CD – MP3 – iPod – AUX، نمایشگر ۴.۳ اینچی صفحه کیلومتر، دوربین عقب |
6 اسپیکر، سیستم پخش Dimension با 8 اسپیکر 450 واتی با سابووفر (سفارشی)، مانیتور ۷ اینچی، نویگیشن، دوربین عقب، Bluetooth – USB – CD – MP3 – iPod – AUX |
صفحهنمایش |
۴.۲ اینچی لمسی/۴.۳ اینچی صفحه کیلومتر |
۷ اینچی |
رینگها |
215/45R17 |
225/40R18 |
آینه |
آینه جانبی تاشو برقی با قابلیت تنظیم برقی |
آینه جانبی تاشو برقی با قابلیت تنظیم برقی |
تهویه مطبوع |
اتوماتیک دوگانه |
اتوماتیک |
صندلی |
روکش صندلی چرم مشکی یا خاکستری، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو، صندلی عقب تاشو دو تکه، سردکن صندلی راننده، گرمکن صندلی راننده و سرنشین، صندلی راننده و سرنشین اسپرت، مموری صندلی راننده |
روکش صندلی چرم مشکی یا خاکستری یا قرمز، تنظیم برقی و ۴ حالته صندلی راننده با قابلیت تنظیم گودی کمر، تنظیم دستی و ۴ حالته سرنشین جلو، صندلی عقب تاشو دوتکه، سردکن و گرمکن صندلی جلو (سفارشی) |
شیشه |
دودی – شیشهبالابر آنتیترپ |
شیشه دودی عقب |
سیستمهای هشداردهنده |
سنسور پارک جلو و عقب |
سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایر |
سایر امکانات |
شیشه دودی، شیشهبالابر آنتی ترپ، سانروف، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، کولباکس، فرمان با قابلیت تنظیم ۴ حالته به همراه دکمههای کنترلی، گرمکن فرمان (در نسخه سفارشی)، فرمان حساس به سرعت، روکش چرمی فرمان، دریچه تهویه عقب |
سقف پانوراما، سانروف، ورود بدون دکمه (سفارشی)، استارت دکمهای (سفارشی)، فرمان برقی دوحالته با روکش چرمی، دکمههای کنترلی روی فرمان، فرمان حساس به سرعت، پدال شیفتر |
سراتو کوپه با وجود سیستمهای کنترل پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل کشش در کنار ۶ عدد ایربگ و دوربین دید عقب و همچنین سنسور پارک جلو و عقب، نسبت به سال تولید خود وضعیت ایمنی بسیار خوبی دارد. این موضوع بهخصوص با درنظرگرفتن ایمنی خودروهای موجود در کشور، اهمیت ویژهای پیدا میکند. سراتو کوپه از موسسه ANCAP پنج ستاره ایمنی را دریافت کرده است و از این جهت، وضعیت مشابهی با هیوندای ولستر 2016 دارد.
در خصوص وضعیت ایمنی هیوندای ولستر باید عنوان کرد که این محصول برخلاف سراتو بهطور استاندارد از ۶ ایربگ بهره نمیبرد و در نسخه پایه، تنها دو کیسههوا دارد؛ البته بههیچوجه نمیتوان ولستر را خودروی ناامنی تصور کرد؛ زیرا این خودرو در سال 2011 توانست آزمونهای موسسه ایمنی Euro Ncap را با بالاترین امتیازات به سرانجام رساند و موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از این موسسه معتبر شود.
در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر جدول تجهیزات ایمنی هر 2خودرو:
تجهیزات |
سراتو کوپه |
هیوندای ولستر |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
ایموبلایزر، پشتسری فعال، کمربند ایمنی پیشکشنده |
ایموبلایزر، پشتسری فعال، کمربند ایمنی پیشکشنده |
کیسه هوا |
۶ عدد کیسههوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای) |
۲ عدد کیسههوا (راننده و سرنشین جلو، جانبی و پردهای در صورت سفارش خریدار) |
سیستم ترمز و پایداری |
توزیع نیروی ترمز و ترمز ضدقفل، کنترل کشش و پایداری |
توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری |
با قرارگرفتن پشت فرمان کیا سراتو کوپه، اولین نکتهای که توجه شما را به خود جلب میکند، موقعیت مناسب راننده نسبت به خودرو و ابعاد آن است. راننده این کوپه نسبت به فضای اطراف خودرو دید کامل دارد و این مهم بهواسطه پنجرههای بزرگ این خودرو میسر میشود.
همچون اغلب خودروهای اسپرت، حین رانندگی با سراتو کوپه نیز سرنشینان خودرو تکانهای عرضی و کوبشهای متعددی را تجربه میکنند که این موضوع با وجود تمامی سختیهای آن، باعث میشود تا این خودرو حین عبور از مسیرهای پرپیچوخم پایداری و چسبندگی قابلقبولی را از خود ارائه دهد.
در کل، میتوان گفت که عملکرد مجموعه فنی سراتو کوپه با فرمان هماهنگ است و وجود سیستمهای ایمنی همچون سیستم کنترل پایداری از بروز بیشفرمانی یا کمفرمانی در این خودرو ممانعت میکند. ترمزهای خودرو نیز بهراحتی و با تمام توان خودرو را مدیریت میکنند و در این حوزه سراتو نمره کامل را دریافت میکند.
وضعیت در خصوص هیوندای ولستر نیز تقریبا مشابه است. مشکل اصلی ولستر در آن است که با توجه به تبلیغات گستردهای که هیوندای پیرامون این خودرو داشته است و همینطور طراحی اسپرت و خشن آن، مخاطب توقع سواری فوقالعاده پرشتابی را از آن دارد؛ اتفاقی که در عمل برعکس آن را شاهد هستیم.
با وجود اینکه گیربکس دوکلاچه ولستر در بهترین زمان ممکن برای تعویض دنده اقدام میکند و هیچگونه کوتاهی در انتقال نیرو به چرخهای جلو انجام نمیدهد، اما به نظر میرسد موتور 1.6 لیتری این خودرو برای بدنه 1295 کیلوگرمی آن کمی بیشازحد کمحجم است و نمیتواند سواری هیجانانگیزی را به مالک خود ارائه دهد.
ازاینرو، همانطور که بر اساس آمار و ارقام نیز قابل پیشبینی است، محصول کیا هم از نظر کارایی و هم از نظر قوای محرکه از ولستر یک سروگردن بالاتر است و این خودرو نسبت به فشردن پدال گاز عکسالعمل تندوتیزی را از خود نشان میدهد.
بهتر است بدانید به دلیل طراحی خاص ولستر، راننده این خودرو دید چندان خوبی نسبت به پشت سر خود ندارد و جایگاه قرارگیری وی نیز چندان مساعد نیست. در عوض، ترمزهای دیسکی ولستر نمره قبولی را دریافت کردهاند و بهراحتی از پس متوقفکردن این خودرو برمیآیند. بهطورکلی، در حوزه تجربه رانندگی، سراتو کوپه نمره بیشتری را از آن خود کرده و برنده این رقابت محسوب میشود.
در تحلیل شرایط بازار خریدوفروش سراتو کوپه و هیوندای ولستر، میتوان گفت که با وجود معایب متعددی که این دو خودرو بهعنوان کوپههای جوانپسند دارند، به دلیل محدودیتهای فراوانی که بر سر را خریداران ایرانی قرار دارد در حال حاضر هر دو این خودروها از نظر رونق بازار خریدوفروش در سطح قابل قبولی قرار دارند.
درواقع به دلیل اینکه در بازار کشور ما خودروهای کوپه چندانی حضور ندارند، چنانچه خریدار ایرانی بخواهد از میان معدود گزینههای بازار کشور کوپهای کماستهلاک و کمهزینه خریداری کند، مطمئنا به سمت خودروهایی همچون هیوندای ولستر یا کیا سراتو کشیده خواهد شد. گرچه نمیتوان این نکته را نادیده گرفت که طرفداران چنین خودروهایی بسیار کمتر از علاقهمندان به خودروهای سدان هستند، به همین دلیل بههیچوجه نمیتوان سطح بازار این دو خودرو را با بازار پرتقاضا و گرم خودروهایی همچون مزدا 3، هیوندای اکسنت یا کیا سراتو YD سدان مقایسه کرد.
در پایان مقایسه سراتو کوپه و هیوندای ولستر، میتوانیم بگوییم که هرچند هر دو خودروی مذکور ظاهر جوانپسندانهای دارند و قشر جوان را تا حدی راضی نگه میدارند، اما برخلاف ظاهر اسپرت خود، خودروهای چندان تندوتیزی محسوب نمیشوند. قطعا متمولانی که میتوانند در این بازه قیمتی مانور دهند و خواهان خودروهای پرشتابی هستند که حس و حال رانندگی اسپرت را به آنها منتقل کند، بیشتر به سراغ محصولاتی همچون جنسیس کوپه یا تویوتا ۸۶ GT میروند و سراتو کوپه و هیوندای ولستر انتخاب نخست آنها محسوب نمیشوند.
در یک جمعبندی نهایی، باید گفت که گرچه عملکرد فنی سراتو کوپه با اندکی اختلاف از هیوندای ولستر بهتر است، اما مصرف سوخت ولستر بهینهتر از سراتو بهنظر میرسد. با توجه به موارد درجشده در این مقاله، بهنظر میرسد که پیش از انتخاب میان این دو خودرو، باید مشخص کنید که چه المانهایی برای شما اولویت بالاتری دارند؛ اگر به دنبال خرید یک کوپه اقتصادی و کممصرف هستید، ولستر برای شما انتخاب بهتری است، اما درصورتیکه از میان این دو خودرو به دنبال تجربه یک رانندگی اسپرتتر هستید، بهتر است به سراغ سراتو کوپه YD بروید.
انتهای پیام/