به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به مقایسه ام وی ام 530 با سمند EF7 ،پرداخته ایم همان طور که می دانید این روزها، صرفا میتوان برخی خودروهای تولید داخل را که بیش از ۱۵ سال از عمر آنها سپری شده است، بهصورت صفرکیلومتر در بازار داخلی یافت. یکی از این خودروها، سمند EF7 ال ایکس نام دارد. این سدان شرکت ایران خودرو که لقب خودروی ملی را نیز یدک میکشد، حریفان زیادی در بازار کمتنوع کشور ندارد و عمدتا مشغول رقابت با حریفانی همچون پژو پارس سال، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس و بعضی سدانهای چینی نظیر ام وی ام ۵۳۰ و لیفان ۶۲۰ بوده است.
پیش از شروع فرایند مقایسه، لازم است مختصر توضیحاتی پیرامون تاریخچه این دو خودرو به آگاهی شما برسانیم.
«سمند» در فرهنگ لغت معین، به معنای اسب مایل به زرد است و در فرهنگ خودرویی، به اولین محصول ملی ایران خودرو اشاره دارد که بر پلتفرم پژو ۴۰۵ استوار شده است و در حال حاضر، با مدلهای مختلف نظیر LX، سورن و دنا حضور نسبتا پررنگی در جامعه ما دارد. این خودرو، نخستین مرتبه در سال ۱۳۸۰ وارد میدان شد؛ اما به دلیل بروز برخی مشکلات و کاستیهای فنی یا عیوب مونتاژی، در سال ۱۳۸۳ اصلاح و با کد LX به سبد تولیدات شرکت ایران خودرو اضافه شد.
سمند ال ایکس ابتدا از پیشرانه ۱.8 لیتری هشت سوپاپ پژو ۴۰۵ موسوم به XU7 نیروی خود را تامین میکرد؛ اما این روند در سال ۱۳۸۸ و با عرضه سمند EF7 دوگانهسوز تا حدود زیادی متحول شد. در سال ۱۳۹۰ نیز نسخه بنزینی سمند EF7 به دست مشتریان رسید که تاکنون نیز تولید آن ادامه پیدا کرده است.
در سمت دیگر این مقایسه ، شاهد حضور یک سدان کمحاشیه چینی به نام ام وی ام 530 هستیم که از سال ۱۳۸۹ بهعنوان دومین محصول کمپانی چری توسط شرکت مدیران خودرو مونتاژ شد و به بازار ایران راه یافت. این خودرو، در کشور سازنده با نام چری A5 شناخته میشود و طی سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ روی خط تولید کمپانی چری حضور داشت؛ اما پس از آن، جای خود را به مدل E5 یا همان ام وی ام ۵۵۰ داد و برای همیشه از لیست محصولات شرکت چری کنار گذاشته شد.
طرح ظاهری سمند در مقایسه با ام وی ام 530 از جزئیات بیشتری برخوردار است و در بحث تطابق با سلیقه مشتریان، انعطاف بیشتری به خرج میدهد. البته این سخن به معنای زیبایی حیرتانگیز سمند EF7 نیست؛ بلکه باید گفت سمند طراحی قدیمی مطابق با خودروهای دهه ۹۰ یا نهایتا اوایل قرن بیستم میلادی را دارد و هیجان خاصی در اذهان به وجود نمیآورد. شرکت ایران خودرو طی این سالها کمترین تلاش را در جهت ارتقای نمای ظاهری این محصول خود انجام داده است که بارزترین آن، به تغییر جلوپنجره بازمیگردد. در همین راستا، جدیدترین مدل سمند EF7 با جلوپنجره مشبک مزین به تزیینات کرومیرنگ به دست مشتریان رسیده که قاعدتا تاثیر چندانی در ارتقای نمای ظاهری این محصول قدیمی نداشته است.
در سمت مقابل، به سراغ ام وی ام 530 میرویم؛ در همان نگاه اول، مشخص است که وجنات این سدان کامپکت نیز نهتنها بهتر از رقیب ایرانی نیست، بلکه وضعیتش تاحدی وخیمتر به نظر میرسد؛ بهویژه، طرح ناهماهنگ چراغهای اصلی بههمراه جلوپنجره ساده و سپر نهچندان زیبا، چهره جالبتوجهی را برای این سدان چینی پدید نیاوردهاند. فرم چراغهای عقب هم هماهنگی مناسبی با چراغهای جلو ندارد و بهطورکلی، بسیار ساده و تا حدودی شبیه به چراغهای عقب ال ۹۰ به نظر میرسند که در مجموع، فرمی ناخوشایند را برای نمای پشتی ام وی ام 530 رقم زدهاند.
در پایان مقایسه سمند EF7 و ام وی ام ۵۳۰ از نظر طراحی ظاهری، باید اعلام کرد که گرچه هر دو خودرو شمایلی بسیار قدیمی دارند و جذابیت ظاهری قابل توجهی را به نمایش نمیگذارند، اما به دلیل ناهماهنگیهای افزونتر موجود در طرح بدنه رقیب چینی، باید بهاجبار سمند EF7 را خودرویی زیباتر و برنده این قسمت اعلام کنیم.
ناگفته نماند که بر اساس برخی اطلاعات رسیده، شرکت ایران خودرو قصد دارد تا پیش از پایان سال ۹۹، نسخه فیسلیفت سمند موسوم به «سمند بهینه» را نیز روانه بازار کند که در آن، برخی تغییرات جزئی همچون تحول طرح چراغهای عقب، استفاده از یک جلوپنجره جدید و بهروزترشدن گرافیک داخلی چراغهای جلو را شاهد خواهیم بود.
در بحث طراحی داخلی نیز میتوان شرایطی مشابه با وضعیت طراحی بیرونی این دو خودرو را متصور بود؛ چراکه هر دو اتومبیل از داشبوردی با طراحی قدیمی و نهچندان هیجانانگیز بهره میبرند و فضای درون کابین آنها خیلی دلچسب به نظر نمیرسد. البته طرح داشبورد سمند که با الهام از برخی مدلهای قدیمیتر کمپانیهای معتبر اروپایی طراحی شده است، جلوه بهنسبت قابلقبولتری را از خود به نمایش میگذارد؛ بهخصوص، حضور تریم طرح چوب در کابین این خودرو، موجب مجللتر بهنظررسیدن داشبورد شده است و بهرهگیری از غربیلک فرمان جدید بههمراه پنل پشت آمپر بهروزتر نیز، تاثیر اندکی در بهبود اوضاع ظاهری کابین سمند EF7 داشته است.
اما در طرف دیگر، سادگی بیشازحد داشبورد ام وی ام 530 ، فضایی نسبتا بینشاط را در کابین سدان چری A5 پدیدار میسازد که در این بین، المانهای چهارگوش روی کنسول میانی، بیش از سایر موارد بر این موضوع صحه میگذارند. با این حال، طرح تودریهای ام وی ام 530 نسبت به سمند EF7 زیباتر است و شمایل قابلقبولی را ارائه میدهد. سطح کیفی متریال کابین هر دو خودرو، نامطلوب ارزیابی میشود و چنگی به دل نمیزند؛ اما در بحث گنجایش فضای داخلی، میتوان گفت سمند LX به دلیل بهرهمندی از فاصله محوری بزرگتر، فضای پای بیشتری را در اختیار سرنشینان خود میگذارد و محیطی مناسب جهت حضور ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط را فراهم میآورد.
در مورد صندوق عقب نیز، گرچه هر دو خودرو گنجایشی بسیار نزدیک به هم دارند و ظرفیت کافی جهت جایدادن لوازم را به کاربران ارائه میدهند، اما سمند ef7 بنزینی با ظرفیت ۵۰۰ لیتر، نسبت به ام وی ام 530 با گنجایش صندوق عقب ۴۸۳ لیتر، اندکی برتری خواهد داشت. لازم به ذکر است که سمند ef7 دوگانهسوز به دلیل جاسازی مخزن گاز در صندوق عقب، تنها ۳۵۰ لیتر فضا در این قسمت ارائه میدهد.
ام وی ام 530، از یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی چهارسیلندر بهره میبرد و قادر است ۱۳۹ اسببخار قدرت بهعلاوه ۱۸۲ نیوتنمتر گشتاور تولید کند که در مقایسه با موتور1.7 لیتری سمند با توان ۱۱۳ اسببخار قدرت و ۱۵۵ نیوتنمتر گشتاور، به نسبت توانمندتر به نظر میرسد.
همچنین هر دو خودرو از گیربکسهای ۵ دنده دستی بهمنظور انتقال توان موتور به محور جلو استفاده میکنند که در این بین، ضرایب دنده گیربکس ام وی ام 530 اندکی بلند انتخاب شده و چالاکی این خودرو را تحت تاثیر منفی قرار داده است؛ به نحوی که شتاب حریف چینی، برتری چندانی نسبت به سمند ایرانی ندارد. با مطالعه جدول زیر، میتوانید به جزئیات مشخصات فنی هر دو خودرو پی ببرید:
سمند EF7 |
ام وی ام 530 |
مدل خودرو |
چهار سیلندر تنفس طبیعی |
چهار سیلندر تنفس طبیعی |
پیشرانه |
1.7 لیتر |
2 لیتر |
حجم موتور |
113 اسببخار (بنزین) -100 (گاز) |
139 اسببخار |
حداکثر قدرت |
155 نیوتنمتر(بنزین)- 136(گاز) |
182 نیوتنمتر |
حداکثر گشتاور |
پنج سرعته دستی |
پنج سرعته دستی |
گیربکس |
7.49 لیتر |
7 لیتر |
مصرف سوخت(ترکیبی) |
12 ثانیه |
12.5 ثانیه |
شتاب صفرتاصد |
190 کیلومتر بر ساعت -180 (گاز) |
185 کیلومتر بر ساعت |
حداکثر سرعت |
ازآنجاکه با دو سدان در کلاس خودروهای اقتصادی طرف هستیم، بنابراین انتظار بالایی از آپشنهای رفاهی سمند LX و ام وی ام 530 نداریم و میتوان گفت این دو سدان جمعوجور از نظر امکانات رفاهی برتری چندانی نسبت به یکدیگر ندارند. با این وجود، ام وی ام ۵۳۰ مواردی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و سانروف را به محضر شما پیشکش خواهد کرد که در سمند موجود نیست و در سوی دیگر، سمند EF7 نیز صندلیهایی با تنظیم برقی را به شما ارائه میدهد که در رقیب چینی دیده نمیشود. با توجه به این موارد، ظاهرا ام وی ام 530 با اختلاف بسیار کم برنده بخش مقایسه تجهیزات رفاهی خواهد بود.
سمند EF7 |
ام وی ام 530 |
مدل خودرو |
چراغ مهشكن جلو و عقب – چراغ نقشهخوان – چراغ خطر سوم |
چراغ مهشکن در جلو و عقب، چراغ هالوژن جلو |
چراغ |
پخش MP3 – بلندگوهاي جلو و عقب – آنتن اكتيو – كلاس 29124 راديو پخش بدون cdخوان |
سیستم صوتی با قابلیت پخش Mp3 ، پورت USB و شش اسپیکر |
سیستمهای مالتیمدیا |
تنظيم آينههاي جانبي برقي – آينه چراغدار روي آفتابگير سمت شاگرد |
آینههای جانبی برقی |
آینه |
تنظيم دستي – كانال تهويه براي سرنشينان عقب |
اتوماتیک |
تهویه مطبوع |
تنظيم برقي پشتي صندلي هاي جلو – تنظيم اهرمي ارتفاع صندلي راننده – دسترسي به صندوق از داخل اتاق – پشتسري صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه – پشتسري صندلي عقب يكپارچه با صندلي |
صندلی راننده و سرنشین با تنظیم 4 حالته دستی، روکش چرمی |
صندلی |
سيستم هشداردهنده هوشمند مركزي ورود غيرمجاز (آژير)در كلاس 29110 و 29116 ندارد- هشداردهنده موانع عقب |
حسگر پارک عقب |
تجهیزات هشداردهنده |
شیشههای برقی |
شیشههای برقی، سانروف |
شیشه |
ستون فرمان تلسكوپي(جمعشونده) – بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچ |
کامپیوتر سفری، فرمان با روکش چرمی و دکمه کنترل |
سایر امکانات |
سمند EF7 در هیچکدام از تستهای تصادف موسسات معتبر ایمنیسنجی مورد تست ایمنی قرار نگرفته است؛ بنابراین، نمیتوان امنیت آن را به طور دقیق تحلیل کرد. از سوی دیگر، رقیب چینی موفق به کسب ۳ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده است که چندان دلگرمکننده نخواهد بود؛ اما در مجموع، به نظر میرسد این خودرو امنیت بهتری را برای سرنشینان خود رقم بزند. جدول زیر شامل لیست کامل تجهیزات ایمنی هر دو خودرو است:
سمند EF7 |
ام وی ام 530 |
تجهیزات |
سيستم ضدسرقت (ايموبيلايزر) – قفل مركزي با ريموت كنترل – كمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع – كلاس 29110 و 29116 و29124 : سيستم مالتيپلكس |
ایموبلایزر، قفل کودک |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
دو کیسههوا در جلو |
دو کیسههوا در جلو |
کیسههوا |
دیسکی جلو – کاسهای عقب + ABS و EBD |
دیسکی ABS و EBD |
سیستم ترمز |
هنگامی که پشت فرمان هر یک از این خودروها قرار بگیرید، میدان دید کافی به اطراف برای شما وجود خواهد داشت که سطح تسلط راننده بر ابعاد خودرو را به میزان قابلقبولی افزایش میدهد. پس از شروع حرکت نیز گرچه متوجه اختلاف شتاب آنچنانی میان دو خودرو نخواهید شد، اما ضرایب دنده نسبتا سبکتر در گیربکس دستی ام وی ام ۵۳۰ سبب میشود تا رضایت خاطر بیشتری از نحوه عملکرد گیربکس سمند داشته باشید.
البته میزان اختلاف میان این دوچندان قابل توجه نیست و ام وی ام 530 نیز به نوبه خود عملکردی قابلقبول مطابق نیازهای روزمره یک رانندگی عادی را به نمایش خواهد گذاشت. در این بین سیستم تعلیق نرمتر رقیب چینی آرامش بیشتری را برای سرنشینان به ارمغان میآورد و در عین حال سرنشینان حاضر در سمند ef7 مجبورند با ضربات وارده به درون کابین، ناشی از سطح جادههای ناهموار کلنجار بروند.
نرمی سیستم تعلیق ام وی ام تاثیر منفی بر هندلینگ و پایداری خودرو گذاشته و از این حیث سمند ef7 عملکرد تقریبا بهتری را از خود به نمایش میگذارد. همچنین عایقبندی کابین هر دو خودرو نیز چندان تعریفی نداشته و نفوذ صدای باد و نویز لاستیکها به داخل کابین به همراه صدای غرش پیشرانه در دورهای بالا میتواند آرامش سرنشینان را برهم بزند. قدرت ترمزهای هر دو خودرو گرچه عالی نیست اما میتواند رضایت و اطمینان خاطر کافی را برای کاربر به ارمغان بیاورد؛ با این حال وجود سیستم ترمز دیسکی عقب برای ام وی ام ۵۳۰ شرایط را تا حدی به نفع این خودرو چینی تغییر خواهد داد.
اگر سری به بازار بزنید، متوجه خواهید شد که سمند ef7 نسبت به گذشته وضعیت بهتری در بازار دارد و خروج رقبای شرقی از بازار، باعث شده است تا افراد بیشتری برای خرید این خودرو مشتاق باشند. افزایش تیراژ تولید و وفور لوازم یدکی، سبب شدهاند تا دغدغه خریداران نسبت به نگهداری از موتور نسبتا جدید این خودرو (در مقایسه با موتور ۱۸۰۰ سی سی XU7) کاهش یابد و بازار خریدوفروش تقریبا مناسبی در جمع مشتریان ایرانی رقم بخورد.
از طرف دیگر، رونق بازار معاملات ام وی ام ۵۳۰ که سالها پیش از خط تولید مدیران خودرو کنار گذاشته شد، بسیار کمتر از سمند LX برآورد میشود. البته هنوز هم افراد نسبتا زیادی پیدا خواهند شد که کیفیت سواری ام وی ام ۵۳۰ را به سمند ef7 ترجیح دهند و حاضر به خرید نمونههای دستدوم آن باشند.
در پایان مقاله مقایسه سمند ef7 با ام وی ام ۵۳۰، میتوان اینطور اظهار داشت که سمند ef7 به دلایلی همچون طراحی ظاهری متقاعدکنندهتر، وفور قطعات یدکی با قیمت خودرو ارزانتر و خدمات پسازفروش گسترده، میتواند برنده این رقابت، البته با اختلافی اندک باشد. بهعلاوه، سمند ef7 همچنان روی خط تولید حضور دارد؛ بنابراین، اگر نیاز به خرید خودروی سدان کامپکت صفرکیلومتر دارید، قطعا در این بین چارهای جز انتخاب سمند نخواهید داشت.
از سوی دیگر، ام وی ام 530 نیز مزایای مربوط به خود را دارد و در نظر برخی مشتریان، سواری نرم و راحت این خودروی چینی، عاملی است که به جای سمند، ایشان را به سمت خرید ام وی ام ۵۳۰ کارکرده سوق میدهد.
انتهای پیام/
۵۳۰ شاسی فوق العاده قوی داره موتور بسیار عالی داره لذت رانندگیش عالیه. ۴ ساله این خودرو رو دارم که خدا رو شکر هیچ وقت اذیت نکرده و خراب نشده
ومصرف ام وی ام با موتور۲۰۰۰ رو ببین۷لیتر
حساب کار دستت میاد احتیاجی به مقایسه نیست
غیر قابل مقایسه
لطفا ماشینهای ایرانی را مقایسه نکنید