به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هاچبکها یکی از محبوبترین سگمنتهای خودرویی در اغلب نقاط جهان به شمار میروند؛ خودروهایی که کوچک هستند و بهطورمعمول، برای استفادههای روزمره شهری خریداری میشوند. پژو 206 تیپ 5 ، بهعنوان یک هاچبک اقتصادی، سالها در اروپا یکهتازی کرد و در آخر، با مدلهایی همچون پژو 207 جایگزین شد.در آن سوی میدان، mvm315 یا چری A13 را داریم؛ خودرویی که نمونه هاچبک آن، اولینبار در سال 2010 بر روی خط تولید شرکت چری قرار گرفت و به نسبت 206، یک تازهوارد محسوب میشود.
پژو 206، خودروی پرافتخار بازار ایران در دهه هشتاد بود. این خودرو، بهسرعت در بازار ایران جای خود را پیدا کرد و نداشتن رقیب مستقیم، مسیر موفقیت را برای این خودرو آسانتر کرد. دوران طلایی 206، تا اواخر دهه هشتاد ادامه داشت تا اینکه چینیهای تازهکار پا به بازار گذاشتند.
چینیها با آپشنهای بیشتر، طراحیهای بهروز و شرایط فروش مناسب، قدمهای محکمی برای شروع کار در بازار ایران برداشتند. یکی از این چینیهای موفق بازار، ام وی ام 315 است که بهتازگی سومین فیسلیفت آن نیز راهی بازار خودروی کشور شده است. نمونه اولیه این خودرو، در سال 91 وارد بازار شد و نتوانست انتظارات «مدیران خودرو» را بهخوبی برآورده کند. 3 سال بعد، یعنی در سال 94، شرکت مدیران خودرو، 315 جدیدی را با پسوند نیوفیس وارد بازار کرد تا با طراحی جدید و سیستم انتقال قدرت بهبودیافته، بتواند شکست قبلی را جبران کند و به نظر میرسد تا حد زیادی نیز در این امر موفق عمل کرده است.
یک طرف مقایسه، پژو 206 قرار دارد. خودرویی کهنهکار و نامآشنا که بعد از گذشت حدود دو دهه از طراحی آن، هنوز هم جذابیت لازم را دارد. طراحی 206 را میتوان جوانپسند و ماندگار دانست که با اینکه کمی گرد پیری روی آن نشسته است، اما هنوز هم در عین سادگی، زیبا به نظر میرسد.
در سوی دیگر میدان، mvm315 نیوفیس قرار دارد. خودرویی که همانطور که از نام آن برمیآید، یک فیسلیفت را تجربه کرده و با چهرهای جدید به این مسابقه آمده است. طراحی ام وی ام به نسبت نسخه قبلی، زیباتر شده است. قسمت جلویی خودرو، کاملاً تغییر کرده است و گرافیک چراغهای عقب هم رنگ و بوی تازهای گرفته است. با اینکه ام وی ام 315 یک خودروی هاچبک است، اما ابعاد نسبتاً بزرگی دارد که در ادامه به آن بیشتر میپردازیم.
وارد کابین که میشویم، طراحی 206 بسیار آشنا و جذاب به نظر میرسد. طراحی زیبا و ماندگاری که البته این روزها کیفیت لازم را ندارد. از زیبایی که بگذریم، فضای کابین 206، مخصوصا در ردیف عقب، بسیار محدود است و حتی با درنظرگرفتن کلاس آن نیز نمیتوان به این هاچبک فرانسوی نمره قبولی داد. صندلی های 206 نیز خیلی نرم نیستند و بیشتر برای مسافتهای کوتاه مناسب به نظر میرسند.
با ورود به کابین mvm315 ، فضای بزرگتر این خودرو کاملا حس میشود. علاوه بر آن، داشبورد و طراحی داخلی ام وی ام 315 در مقایسه با رقیب فرانسوی، کمی بهروزتر و جذابتر به نظر میرسد و این موضوع، یکی از برتریهای این خودرو نسبت به 206 محسوب میشود.
با این وجود، این خودرو از نظر متریال بهکاررفته در فضای کابین، در سطح نسبتا برابری با 206 قرار دارد که چنین موضوعی، میتواند تا حدودی از جذابیتهای آن بکاهد. صندلیهای mvm315 از 206 نرمتر و بزرگتر هستند؛ هرچند که هیچ کدام سرنشینان را بهخوبی در بر نمیگیرند و نباید انتظار بالایی از آنها داشت.
پژو 206 حاضر در این مقایسه، تیپ 5 است و از موتور معروف TU5 بهره میبرد. موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ که 105 اسببخار قدرت و 142 نیوتونمتر گشتاور را با یک گیربکس 5 سرعته به چرخهای جلو میفرستد. موتوری کمصدا، کممصرف و نسبتا کماستهلاک که پتانسیل بسیاری برای تیونینگ دارد.
mvm315 نیز در زیر کاپوت خود از یک موتور 1.5 لیتری 16 سوپاپ برخوردار است که 107 اسببخار قدرت و 140 نیوتونمتر گشتاور را توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میکند. موتور ام وی ام با اینکه تکنولوژی بهروزی ندارد، مصرف سوخت مناسبی را ارائه میدهد؛ اما با توجه به نظرات مالکان، به اندازه موتور TU5 کم استهلاک نیست و در صورت خرابی، هزینه تعمیر بالایی دارد.
همانطور که میبینید، روی کاغذ اعداد و ارقام کاملاً نزدیک به هم هستند و اختلاف خاصی دیده نمیشود؛ اما بهتر است بدانید که در عمل، گیربکس پژو نیروی بیشتری به سر چرخهای 206 میرساند و درنهایت، عملکرد 206 تیپ 5 اندکی چابکتر به نظر میرسد.
نوع خودرو |
پژو 206 تیپ 5 |
ام وی ام 315 نیو |
پیشرانه |
4 سیلندر 16 سوپاپ |
4 سیلندر 16 سوپاپ |
حجم موتور |
1587 سیسی |
1497 سیسی |
حداکثر قدرت |
105 اسببخار |
107 اسببخار |
حداکثر گشتاور |
142 نیوتونمتر |
140 نیوتونمتر |
گیربکس |
5 سرعته دستی |
5 سرعته دستی |
مصرف سوخت ترکیبی |
6.6 لیتر در صد کیلومتر |
6.5 کیلومتر در صد کیلومتر |
شتاب صفرتاصد |
11.6 ثانیه |
14 ثانیه |
حداکثر سرعت |
185 کیلومتر بر ساعت |
175 کیلومتر بر ساعت |
پژو 206 تیپ 5 از لحاظ سطح آپشن، فولترین نمونه گیربکس دستی در میان سایر تیپهای خود محسوب میشود؛ اما در مجموع، از یک هاچبک اقتصادی که سال تولید آن به حدود دو دهه پیش میرسد، نمیتوان انتظار خاصی داشت. در این بین، چهار شیشهبرقی، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، نشانگر دمای بیرون و محیط، پشتسریهای صندلی عقب و آینههای برقی، جزو معدود آپشنهای 206 تیپ 5 هستند.
mvm315 همچون اغلب هموطنان خود، در این قسمت بهتر ظاهر شده است و سیستم مالتیمدیای 7 اینچی، سیستم صوتی حرفهای Vifa، قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم رهیاب، چراغ خوشآمدگویی و دوربین دید عقب را در آپشنهای خود دارد.
با یک نگاه جزئی، بهراحتی میتوان دریافت که mvm315 در این قسمت، بهتر از رقیب فرانسوی خود عمل کرده است و آپشنهای بهروزتری را در اختیار خریداران خود قرار میدهد.
تجهیزات |
پژو 206 تیپ 5 |
ام وی ام 315 نیوفیس |
چراغ |
چراغ مهشكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ همراهي تا درب منزل در محيطهاي تاريك |
مهشکن جلو و عقب، مجهز به چراغ خوشآمدگویی و چراغ بدرقه |
سیستم های مولتیمدیا |
سیستم صوتی با 4 بلندگو |
سیستم صوتی حرفهای Vifa با 6 بلندگو، سیستم رهیاب، بلوتوث و دوربین دید عقب |
صفحهنمایش |
_ |
صفحه لمسی 7 اینچی |
رینگها |
14 اینچی فولادی |
15 اینچی آلومینیومی |
آینهها |
با قابلیت تنظیم برقی |
با قابلیت تنظیم برقی |
تهویهمطبوع |
اتوماتیک |
دستی |
صندلی ها |
با قابلیت تنظیم برقی |
با قابلیت تنظیم برقی |
شیشهها |
4 شیشه برقی |
4 شیشه برقی |
سیستمهای هشداردهنده |
سنسور دنده عقب (سفارشی) |
سنسور دنده عقب |
سایر امکانات |
کنترل سیستم صوتی روی فرمان، دماسنج روی داشبورد، نمایشگر دمای داخل کابین |
سیستم پخش با قابلیت USB و AUX، مجهز به Roof Rack، سیستم مدیریت پیمایش |
در این بخش از مقاله مقایسه پژو 206 تیپ 5 و mvm315 نیو، به سراغ سطح امنیت این دو هاچبک جذاب رفتهایم. تنها تست تصادف معتبری که از پژو 206 وجود دارد، تست سال 2000 میلادی موسسه یوروانکپ است که 4 ستاره ایمنی در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال و 2 ستاره ایمنی در بخش حفاظت از عابرین پیاده را برای این خودرو بههمراه داشت.
در سوی دیگر، ام وی ام 315 دارای 4 ستاره ایمنی از موسسه سیانکپ چین است. با توجه به اینکه سختگیریهای این سازمان نسبت به یورو انکپ کمتر است، به نظر میآید 3 ستاره ایمنی موسسه اروپایی EuroNcap با 4 ستاره چینیها برابری کند و هر دو رقیب روی یک سکو بایستند.
ناگفته نماند که در گذشتهای نهچندان دور، تقریبا تمامی مدلهای پژو 206 تیپ 5 در هر دو محور خود دارای ترمزهای دیسکی بودند و این موضوع، یکی از مزایای این هاچبک فرانسوی در مقابل mvm315 محسوب میشد؛ اما از ابتدای سال 98 تا به امروز، ترمزهای دیسکی عقب پژو 206 بههمراه سنسور پارک و سی دی پلیر از این خودرو حذف شدهاند.
تجهیزات |
پژو 206 تیپ 5 |
ام وی ام 315 نیوفیس |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
سیستم ضدسرقت، کمربندهای ایمنی پیشکشنده با قابلیت تنظیم ارتفاع |
سیستم ضدسرقت، کمربندهای ایمنی پیشکشنده |
کیسههوا |
راننده و سرنشین |
راننده و سرنشین |
سیستم ترمز |
4 چرخ دیسکی با خنککننده در کلاسهای 26815 و 26819، ترمز عقب کاسهای در کلاسهای 26818، 26820، 26821 و 26822 سیستم ترمز ضدقفل(ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD، EBA) |
ترمزهای دیسکی برای چرخهای جلو، سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) |
بخش تست رانندگی را با پژو 206 تیپ 5 شروع میکنیم. جایگاه راننده در این خودرو، برای افراد قدبلند خیلی مناسب نیست و نیاز است که صندلی را تا حداکثر مقدار ممکن عقب ببرید. خودرو بهآرامی استارت میخورد و شروع به حرکت میکند. دنده یک نسبتاً سریع پر میشود و دندههای دو و سه نیز شتاب خیلی خوبی دارند که درنهایت، باعث میشود پژو 206 تیپ 5 بتواند طی زمانی حدود 11 ثانیه، از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد.
گیربکس 206 تیپ 5، عملکرد قابلقبولی دارد و تعویض دندهها بدون مشکل انجام میشود. میدان دید راننده بسیار خوب است و در جایگاه راننده، به اطراف خودرو اشراف کامل خواهید داشت و این نکته برای رانندگی در فضاهای پرتردد شهری مزیت بزرگی محسوب میشود.
از 206 تیپ 5 پیاده میشویم و پشت فرمان mvm315 نیو قرار میگیریم. اولین نکته مثبتی که نسبت به 206 دیده میشود، فضای داخلی خودرو است. جایگاه راننده در این خودرو کاملاً جادار و مناسب است و این حس را القا میکند که پشت فرمان یک خودروی سدان قرار گرفتهاید!
در آغاز حرکت، کمتربودن شتاب و کشش نسبت به رقیب کاملاً حس میشود و در مسیرهای سربالایی، اگر ظرفیت سرنشینان 315 تکمیل باشد این مشکل بیشازپیش احساس خواهد شد.
از بحث شتاب که بگذریم، به قسمت هندلینگ و فرمانپذیری میرسیم. فرمان ام وی ام 315 نیوفیس، خیلی نرم و روان است؛ البته چنین مزیتی حتی در نمونههای پیش از فیسلیفت نیز به جشم میخورد. این قابلیت در رانندگیهای داخل شهر، میتواند تاثیر بهسزایی بر کیفیت رانندگی داشته باشد و رانندگی را آسانتر کند.
در مقابل، پژو 206 نیز از نظر فرمانپذیری، در سطح نسبتا یکسانی با پژو 206 قرار دارد و هر دو خودرو برای رانندگیهای روزمره عملکرد قابلقبولی را از خود نشان میدهند؛ اما پیشنهاد میشود پشت فرمان پژو 206، از انجام مانورهای ناگهانی بپرهیزید؛ زیرا بخش انتهایی این خودرو، در سرعتهای بالا یا حرکات مارپیچ، چسبندگی نسبتا کمی دارد.
در بازار کشور ما، برخی از خودروها بهراحتی خریدوفروش میشوند و افت قیمتی کمی نسبت به سایر خودروهای همرده دارند. پژو 206 تیپ 5، یکی از خودروهایی است که همیشه تقاضا برای خرید آن وجود دارد؛ به همین دلیل، فروش آن بسیار راحت است و نمونههای دستدوم آن نیز از نظر قیمت خودرو، با افت کمی مواجه میشوند.
در مقابل، ام وی ام 315 از نظر رونق بازار خریدوفروش، در مقابل 206 حرفی برای گفتن ندارد و به زبانی ساده، میتوان گفت که پژو 206 از این نظر به رقیب چینی خود مجال نفسکشیدن هم نمیدهد. علاوهبراین، شرایط بسیار خوب فروش اقساطی نمونههای صفرکیلومتر 315، باعث شده است تا اغلب مشتریان به جای خرید نمونههای دستدوم این خودرو، به سراغ مدلهای صفرکیلومتر آن بروند. به همین دلیل، بازار خریدوفروش مدلهای کارکرده این خودرو تعریف چندانی ندارد.
اگر خانواده کمجمعیتی دارید و به رانندگیهای پرشتاب و هیجانانگیز علاقه دارید، بهتر است به سراغ پژو 206 تیپ 5 بروید. خودرویی که هرچند کابین جاداری ندارد و صندلی های نرمی به شما هدیه نمیدهد، اما بهعنوان یک هاچبک میانرده در این بازه قیمتی، قابلقبول به نظر میرسد.
در مقابل، چنانچه خودروی هاچبکی میخواهید که آپشنهای بیشتری در اختیار شما بگذارد و کابین جاداری هم داشته باشد، در این بازه قیمتی، mvm315 نیوفیس انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.
انتهای پیام/