سد گلمندره در ۱۳۵ کیلومتری غرب شهر بجنورد در منطقه دشت شهرستان گرمه خراسان شمالی واقع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  سدگلمندره  با اهداف کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت کشاورزی اراضی پایاب سد، افزایش عمر مفید سد‌های گلستان و بوستان در استان گلستان و رونق اقتصادی منطقه (نقطه تلاقی سه استان) ساخته می‌شود.

سد گلمندره از نوع خاکی سنگریزه‌ای با هسته رسی است و طول تاج آن ۶۷۰ متر، عرض ۱۰ متر و ارتفاع از بستر رودخانه ۵۹ متر است و توان تنظیم سالانه ۱۵ میلیون متر مکعب آب را دارد.

سریز این سد از نوع اوجی آزاد و عمر مفید آن ۵۰ سال است و با بهره برداری از آن یک هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه زیر پوشش می‌گیرد.

سد گلمندره نجات بخش سیلاب‌های جنگل گلستان

سد گلمندره یکی از پروژه‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان در سال ۹۱ با پیمانکاری وزارت دفاع است که به منظور جلوگیری از تخریب‌های ناشی از سیل به منطقه جنگل گلستان تعریف و اجرایی شده است.

احداث سد گلمندره جزء مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی خراسان شمالی است

محسن محمدی سرپرست اسبق معاونت امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: احداث سد گلمندره، تکمیل باند بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان، راه‌آهن جوین به اسفراین، محور میامی به جاجرم از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی استان است.

محمدی سرپرست اسبق معاونت امور عمرانی استاندار خراسان شمالی برجذب اعتبارات دستگاه‌های اجرایی تأکید و اظهار کرد: احداث سد گلمندره، تکمیل باند بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان، راه‌آهن جوین به اسفراین، محور میامی به جاجرم از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی استان است.

محمدی با اشاره به تلاش‌های مدیران جهت جذب اعتبارات افزود: هنوز اعتباری از سوی دستگاه‌های اجرایی برگشت نخورده است و دستگاه‌ها به دنبال جذب اعتبارات هستند.

سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: تاکنون از ۲۷۳ میلیارد تومان اعتبار عمرانی ۲۲۱ میلیارد تومان معادل ۸۱ درصد جذب‌شده است.

آبگیری سد گلمندره شهرستان گرمه منوط به تامین اعتبار

سید عقیل مرتضوی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی آبگیری سد گلمندره در امسال را منوط به تامین اعتبار لازم دانست.

 مرتضوی با اشاره به اینکه با برنامه ریزی‌های انجام شده باید پروژه سد گلمندره در شهرستان گرمه در سال گذشته به پایان می‌رسید، گفت: اجرای این پروژه به علت موضوع اختصاص اعتبارات از برنامه زمان بندی مورد نظر عقب است.

او با بیان اینکه این پروژه هم اکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهارکرد: اگر پیشرفت فیزیکی پروژه مذکور به ۸۵ تا ۹۰ درصد برسد می‌توان عملیات آبگیری را انجام داد.

سد گلمندره نجات بخش سیلاب‌های جنگل گلستان

مرتضوی ادامه داد: برای تکمیل این پروژه نیاز به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار است که اگر نیمی از آن نیز اختصاص یابد، امر آبگیری تا پایان سال انجام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر این شرکت به پیمانکار این پروژه ۴۰ میلیارد تومان بدهی دارد، تصریح کرد: در سال گذشته از محل سفر مقام معظم رهبری به این پروژه حدود ۱۵ میلیارد تومان اختصاص یافت که اختصاص این اعتبار سبب شد تا اجرای پروژه متوقف نشود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی عنوان کرد: هدف از اجرای این پروژه کنترل سیلاب‌های مخرب جنگل گلستان، تامین حق آبه محیط زیست و تامین آب یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست است.

مدنی معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما گفت:سد گلمندره با هدف بهبود وضعیت کشاورزی اراضی پایاب و کنترل سیلاب‌های مخرب جنگل در حال ساخت.

او افزود:این سد تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و طبق برنامه ریزی انجام شده سال ۱۴۰۰ آبگیری خواهد شد.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای خراسان شمالی با بیان اینکه تاکنون اعتبار هزینه شده برای سد گلمندره حدود ۱۳۷ میلیارد تومان است، عنوان کرد:اتمام این سد منوط به تامین اعتبار است و با برآورد‌های انجام شده مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان دیگر برای تکمیل این سد مورد نیاز است.

پروژه‌های عمرانی راهکار محرومیت زدایی و توسعه خراسان شمالی

سد گلمندره نمونه‌ای از پروژه‌های نیمه تمام استان است که در مسیر پر پیچ و خم تامین اعتبارات، حرکت می‌کند.

این سد بطور حتم سدی در برابر سیلاب‌ها می‌شد اگر به موقع به بهره برداری می‌رسید. شاید گفتن این موضوع که بهره برداری سد به دلیل عدم تامین اعتبار به تاخیر افتاد، نوعی شانه خالی کردن به حساب بیاید، ولی عمق فاجعه زمانی است که بفهمی چه تعداد افراد به جهت نبود این سد دچار سیلاب شدند و حاصل زندگیشان از بین رفت.

به اینجای گزارش که می‌رسم واژه جهاد و سازندگی معنای واقعی خود را نشان می‌دهد.

این سد محل تلاقی سه استان است، اگر مسئولین سه استان خراسان شمالی، گلستان و سمنان دوندگی بیشتری میکردند تا اعتبارات را زودتر از موعد مقرر جذب کنند، جلوی خیلی از اتفاقات ناگوار گرفته میشد.

تجربه نشان داده منتظر بودن برای تامین بودجه و اعتبار همانند یکی از تکه‌های گمشده پازل است فقط خدا می‌داند چه زمان پیدا می‌شود.

باز هم جای امیدواری است، که ۱۴۰۰ نزدیک است.

سد گلمندره نجات بخش سیلاب‌های جنگل گلستان

 

گزارش نویسنده:اکرم دانش طلب

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.