مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی از مصرف ۸۸ درصد از منابع آبی استان در بخش کشاورزی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، سیدعقیل مرتضوی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت:  ۸ سد در استان در حال بهره برداری است که وظیفه کنترل و مهار سیلاب‌های منطقه را بر عهده دارند و ۴ سد دربند مانه‌وسملقان، گراتی اسفراین، بش‌قارداش و سد گلمندره در دست اجرا است.

مرتضوی با بیان اینکه ۴۳ درصد مخازن سد‌های استان خالی است، تصریح کرد: ۵۷ درصد مخازن سد‌های استان پر است در حالی‌که پارسال در همین بازه ۲۳ درصد مخازن سد‌های استان پر بود و همچنین ظرفیت ۸ سد استان ۲۳۴ میلیون مترمکعب است که ظرفیت سد‌های استان از ۵۵ میلیون مترمکعب به ۱۳۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

او  گفت: با توجه به اینکه ۸۸ درصد مصارف آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود ضرورت دارد در بخش کشاورزی صرفه جویی خاصی انجام شود .

مرتضوی از اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در ۸ دشت استان خبر داد و افزود: از ۱۱ دشت استان ۸ دشت ممنوعه بحرانی است و از آن ها  بیش  از حد مجاز برداشت می‌شود و ۳ دشت دیگر به دلیل نداشتن منابع آبی غیرممنوعه است لذا مدیریت و کنترل این ۸ دشت در قالب این طرح صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی از انسداد ۱۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان خبر داد و گفت: در سفر رئیس جمهوری به استان  ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای ۳ طرح علاج بخشی سد بیدواز اسفراین، ساماندهی سد سومبار و مدیریت منابع آب زیرزمینی شیروان مصوب گردید و ۱۲۰۰ میلیارد تومان هم در قالب تفاهم نامه به منظور انتقال و مدیریت منابع آب شیروان در دست اجرا است.

مرتضوی با بیان اینکه عملیات علاج‌بخشی سد بیدواز اسفراین تا پایان سال به اتمام می‌رسد تصریح کرد: اکنون ظرفیت سد بیدواز اسفراین ۱۲ میلیون مترمکعب است و تا پایان سال عملیات علاج‌بخشی آن همزمان با بهره برداری و آب‌گیری به پایان می‌رسد. همچنین از سال ۹۶ تا کنون ۲۵ جلسه در ارتباط با پرونده سدبیدواز در دیوان محاسبات کشور و بازرسی کل کشور تشکیل شده و موضوعات این پرونده در سه بخش پیمانکار، مشاور و کارفرما در دست پیگیری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی از ابلاغ ۲۳۵ میلیارد ریالی به منظور جبران خسارات سیلاب‌های اخیر استان خبر داد و افزود: ۶۰ درصد این رقم به استان تخصیص پیدا کرده و از ۶۶۰۰ کیلومتر رودخانه و مسیل‌های استان، ۲۱۰۰ کیلومتر به لایروبی و ساماندهی نیاز دارند که برای انجام این مهم هزار و دویست میلیارد تومان اعتبار لازم است.

مرتضوی با بیان اینکه در سال ۹۹ شاهد آب‌گیری سد گلمندره خواهیم بود گفت: پیشرفت فیزیکی سد گلمندره با ظرفیت ذخیره ۲۸.۷ میلیون مترمکعب، ۷۰ درصد است وهمچنین ۱۲۰ میلیارد تومان برای احداث این سد هزینه شده و تا پایان پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

انتهای پیام/ ر

۸۸ درصد از منابع آبی خراسان شمالی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.