شورای اقتصاد کشور تأمین اعتبار هزارمیلیاردی اوراق مالی اسلامی را برای پروژه قطار برقی مشهد -گلبهار -چناران به تصویب رساند تا بنا بر اذعان مدیرعامل شهر جدید گلبهار به‌زودی شاهد ریل‌گذاری این مسیر باشیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،پروژه قطار حومه‌ای مشهد-گلبهار در سال ۸۴ به تصویب شورای هماهنگی ترافیک کشور رسید و در سال ۹۱ کلنگ این خط ریلی به زمین زده شد.

قطار برقی مشهد-گلبهار یکی از طرح‌های دولت دهم بود که وعده اتمام آن تا پایان کار این دولت داده‌شده بود و بنا بود شهر جدید گلبهار به مترو مشهد متصل شود و حدفاصل ۴۰ کیلومتری مشهد تا گلبهار از این طریق سهل‌الوصول‌تر شود، در ادامه چناران نیز به این پروژه افزوده‌شد تا شبکه ریلی مشهد و استان به نحوی به خط آهن مشهد - گرگان متصل شود. این پروژه مانند بسیاری از طرح‌های زیرساختی بنا بود از طریق فاینانس خارجی تأمین اعتبار شود، اما طرف چینی از این پروژه مانند دیگر پروژه‌های ریلی عقب‌نشینی کرد تا مسیر تأمین اعتبار این پروژه ریلی تغییر یابد. بنا بود در صورت موافقت دولت اوراق خزانه ملی برای تأمین اعتبار این خط ریلی منتشر شود.

بیشتر بخوانید


شورای اقتصاد کشور به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور دیروز تشکیل جلسه داد و درخواست‌های وزارت راه و شهرسازی مبنی بر انتشار اوراق برای ساخت قطار حومه‌ای کلان‌شهر مشهد به شهر جدید گلبهار و چناران و نیز قطار حومه‌ای شهر اصفهان به شهر جدید بهارستان مطرح و پس از بحث و تبادل‌نظر با آن‌ها موافقت شد.

مصوبه هزارمیلیاردی شورای اقتصاد

هومن گریوانی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار در تشریح این مصوبه به خراسان رضوی گفت: در ابتدا بنا بود تأمین مالی این پروژه در قالب فاینانس انجام شود، اما به دلیل تحریم‌ها، فاینانس انجام نشد به همین دلیل بر مبنای بند الف تبصره ۵ قانون بودجه ۹۹ که به شرکت‌های دولتی اجازه می‌داد برای تکمیل پروژه‌ها درخواست اوراق مالی اسلامی بدهند، ما درخواست هزار میلیارد تومان از این اوراق را به دولت دادیم.

او افزود: روز گذشته در جلسه شورای اقتصاد این درخواست ما به تصویب رسید. نحوه پرداخت نیز بدین ترتیب است که امسال ۳۰۰ میلیارد تومان، سال آینده ۳۰۰ میلیارد و سال سوم نیز ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی برای این پروژه در نظر گرفته‌شده است تا بتوانیم عملیات اجرایی این پروژه را تسریع کنیم.

ریل گذاری ۳۳ کیلومتری به زودی

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار درباره آخرین وضعیت این پروژه نیز ادامه داد: در بحث زیرسازی و ابنیه این پروژه به‌جز تونل، این مسیر تقریباً ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اکنون می‌توانیم در ۳۳ کیلومتر از مسیر پروژه روسازی و ریل‌گذاری را شروع کنیم.

گریوانی درباره تاریخ و میزان اعتبار موردنیاز بهره‌برداری این پروژه بیان کرد: با توجه به این که بنا بود این پروژه از طریق فاینانس خارجی تأمین اعتبار شود و از سوی دیگر نوسانات ارزی اخیر باعث شده است نتوانیم به‌طور دقیق میزان اعتبار موردنیاز تکمیل این پروژه را برآورد کنیم، درباره عملیات اجرایی این پروژه با توجه به این که طبق مصوبات دولت ما باید از توان و ظرفیت‌های داخل برای تأمین و تجهیز پروژه استفاده کنیم سعی داریم طی هفته آینده با شرکت ذوب‌آهن اصفهان برای تأمین ریل موردنیاز این مسیر قرارداد منعقد کنیم و امیدواریم به‌محض این که ریل موردنیاز تولید شود بتوانیم عملیات روسازی و ریل‌گذاری را انجام دهیم.

او درباره این که عملیات اجرایی بناست تا چناران انجام شود یا تنها به گلبهار محدود می‌شود تصریح کرد: این مسیر ابتدا تا گلبهار بوده است و ما پارسال توانستیم برای مسیر ۶ کیلومتری گلبهار تا چناران مصوبه شورای عالی ترافیک را دریافت کنیم و مطالعات این مسیر هم انجام‌شده است و با توجه به این که عملیات اجرایی این مسیر با ماست، متولیان شهرستان چناران اگر بحث تملک اراضی مسیر را فراهم کنند عملیات اجرایی را هم در این مسیر ۶ کیلومتری آغاز خواهیم کرد.

فعلا ریل باز، بعد قطار برقی

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار به عناوین مختلف این پروژه مثل قطار حومه‌ای، قطار برقی و مترو مشهد – گلبهار اشاره و تاکید کرد: اصل پروژه قطار برقی مشهد-گلبهار- چناران است که قرار است با سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت اجرایی شود. اختلاف‌نظری که احتمالاً دراین‌باره وجود دارد این است که قطار برقی نیازمند بحث الکتریکال و سیگنالینگ است که این ملزومات وارداتی است و ما اکنون درگیر تحریم‌ها هستیم مانند پروژه قطار برقی هشتگرد که برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر پروژه و استفاده مردم، این پروژه به‌صورت «ریل باز» بعد از ریل‌گذاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

گریوانی اظهار کرد: همزمان با بهره‌برداری بحث الکتریکال و سیگنالینگ مسیر هم پیگیری خواهد شد تا هدف اصلی که استفاده از ظرفیت قطار برقی با سرعت ۱۴۰ کیلومتر است نیز انجام شود. اما هدف فعلی بهره‌برداری سریع‌تر این پروژه است که به‌صورت ریل باز انجام خواهد شد.

نحوه اتصال به متروی مشهد

او با بیان این که این پروژه قرار است به خط شماره یک مترو مشهد در ایستگاه طرقبه شاندیز متصل شود افزود: مترو مشهد جزو قطار‌های سبک و نهایت سرعت آن ۷۰ کیلومتر در ساعت است، اما برای ادامه مسیر تا گلبهار ما بنا داریم قطار برقی دوطبقه را تعبیه کنیم و با توجه به این که قرار است در آینده قطار مشهد- بجنورد- گرگان از ریل ما استفاده کند، به سمت ریل‌های سنگین رفتیم که توان تحمل قطار‌های باری و مسافری را دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: با توجه به این که قرار است در مشهد، پایانه غرب راه‌آهن راه‌اندازی شود خط قطار برقی مشهد -گلبهار -چناران بعد از خط یک که در حوالی ورزشگاه ثامن ایجاد می‌شود، به‌صورت یک آنتن به سمت پایانه غرب راه‌آهن مشهد می‌رود که مسیر اتصال خط آهن مشهد- بجنورد- گرگان خواهد شد و بحث‌های فنی زیادی دارد که در حال انجام است.

گریوانی درباره وضعیت تملک اراضی مسیر پروژه نیز افزود: تملک اراضی موردنیاز پروژه قطار برقی مشهد- گلبهار به‌طور کامل انجام‌شده است و تنها در چند نقطه جزئی در حوالی مشهد در حال مذاکره با مالکان شخصی این اراضی هستیم و کل مسیر به‌صورت ۱۰۰ درصد تملک خواهد شد.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد با تزریق هزار میلیارد تومان به این پروژه از یک سو و افزایش اعتبارات این پروژه در بودجه سال آینده از سوی دیگر و همچنین محقق شدن تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری و مساعدت‌های شرکت شهرک‌ها در آینده شاهد پیشرفت خوبی در اجرای پروژه ۸ ساله قطار برقی مشهد- گلبهار باشیم.


منبع: خراسان
 
انتهای پیام//م.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.