قطار برقی مشهد- گلبهار- چناران که بزرگترین پروژه درون استانی خراسان رضوی است فعلا در ایستگاه بلا تکلیفی جا مانده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شهر جدید گلبهار نیز برای کاستن از مشکلات جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی مادرشهر مشهد ساخته شد ولی در عمل نتوانست از مشکلات مادر شهر مشهد با توجه به اهدافش بکاهد.
 
 از جمله این مشکلات تردد به مشهد است با توجه به وجود ۴۰ هزار واحد مسکن مهر در گلبهار  و ضرورت رفع نیاز‌های حمل‌ونقلی مردم این منطقه برای تردد به مشهد، ساخت مترو این شهر در قالب قطار برقی به عنوان یکی از برنامه‌های توسعه‌ای این شهر در دولت نهم در دستور کار قرار گرفت.
حمل و نقل عمومی در گلبهار
 
براساس طرح ابتدایی، مسیر مترو گلبهار از سه‌راهی طرقبه-شاندیز آغاز می‌شود و تا فرودگاه گلبهار امتداد می‌یابد، مسیر راه‌آهن قطار سریع‌السیر مشهد تا شهرجدید گلبهار ۴۰ کیلومتر و تا شهر چناران ۴۶ کیلومتر است.
 
شهر جدید گلبهار از آن دسته شهر‌هایی است که به منظور سیاست «ایجاد مراکز اقماری اسکان جمعیت برای شهر‌های بزرگ» و به‌منظور مهار روند گسترش پیوسته جمعیت، هدایت سکونت جمعیت در محدوده‌های اطراف، جلوگیری از نابودی زمین‌های کشاورزی اطراف که سرریز جمعیت احتمال آن را افزایش می‌دهد و همچنین اسکان جمعیت بی‌رویه، در ۴۰ کیلومتری مشهد، ساخته شد.
 
 البته بیش از آنکه گلبهار مامنی برای سرریز شدن جمعیت باشد مکانی شد برای سرمایه گذاری  مسکن به عنوان کالای سرمایه ای و حالا جمعیت ۷۵ هزار نفری گلبهار نیازمند ناوگان حمل و نقل عمومی است که بتوانند به راحتی تا مادر شهر مشهد تردد داشته باشند این امر علاوه بر تسهیل تردد می تواند جمعیتی را به سمت گلبهار و سکونت در آنجا ترغیب کند اما قصه حمل و نقل عمومی گلبهار طور دیگری تعریف می شود.
 
مصوبه این پروژه در سال ۸۴ به تصویب شورای هماهنگی ترافیک کشور رسید و در سال ۹۱ کلنگ این خط ریلی به زمین زده شد، قطار برقی مشهد-گلبهار به عنوان یکی از طرح‌های دولت دهم که وعده اتمام آن تا پایان کار این دولت داده شده بود ۸ سال پس از کلنگ‌زنی، همچنان در گیرودار مسائل مالی است.
 

بیشتر بخوانید

هومن گریوانی مدیر عامل شرکت عمران گلبهار می‌گوید: پیشرفت فیزیکی در بخش ابنیه فنی و زیرسازی متروی مشهد-گلبهار ۷۰‌درصد است و امسال در لایحه بودجه، اعتباری بالغ‌بر ۳۳۵‌میلیارد ریال برای این مترو پیش‌بینی شده است که فقط ۲۵ میلیارد ریال آن تحقق پیدا کرده است.

او با اشاره به اینکه تکمیل و بهره‌برداری از این قطار در اولویت کاری شرکت عمران شهر جدید گلبهار قرار دارد،می افزاید: سال گذشته، مجوز ادامه مسیر متروی مشهد-‌گلبهار به شهر چناران به طول ۶‌کیلومتر نیز اخذ شد که در مرحله مطالعات و تملک مسیر قرار دارد.
 
مترو گلبهار
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار ادامه می دهد: تونل ابتدای مسیر، ۴‌هزار و ۲۰۰‌متر طول دارد که ۷۰۰‌متر از این تونل هم‌اکنون توسط شرکت مسکن قدس رضوی در‌حال اجراست و باقی‌مانده این تونل به طول ۳‌هزار و ۵۰۰‌متر نیز ازسوی شرکت آب و خاک قدس رضوی اجرایی خواهد شد.
 
گریوانی بیان می کند: تاکنون ۹۵ درصد از زمین‌های واقع در مسیر ریلی پروژه قطار سریع‌السیر مشهد – گلبهار آزادسازی و زمین آن تملک گردیده است. تملک زمین در مسیر شش کیلومتری گلبهار - چناران نیز در حال پیگیری می‌باشد.
 
او پیشرفت عملیات ساخت بنا‌های تاسیسات فنی و زیرسازی مسیر راه‌آهن گلبهار – مشهد را ۷۰ درصد اعلام و تصریح کرد: پیشرفت اجرایی کل پروژه قطار سریع‌السیر مشهد – گلبهار – چناران در حوزه سیگنالینگ و الکتریکال ۳۴ درصد است.
 
پیشرفت مترو در گلبهار چقدر است؟
مدیر عامل شرکت عمران گلبهار تاکید کرد: مبلغ فاینانس این پروژه بر اساس مصوبه شورای اقتصاد ۱۸۶ میلیون یورو بود، اما به دلیل وضعیت ناشی از تحریم‌های ظالمانه استکبار و موانع  مبادلات ارزی هنوز این مبلغ تامین نشده است.

گریوانی اظهار کرد: تاکنون تامین مالی اجرای این پروژه ریلی با استفاده از منابع داخلی و از محل ردیف اعتبارات ملی صورت گرفته، بنابراین هیچگونه تعلل یا توقفی در اجرای آن بوجود نیامده است.
 
او به برآورد هزینه اجرای کل پروژه قطار سریع‌السیر مشهد – گلبهار – چناران  اشاره کرد و می افزاید: سه سال پیش در پی مناقصه‌ای به این منظور، هزینه کل پروژه ۳۰۰ میلیون یورو برآورد شد، اما با توجه به تغییر قیمت‌ها ظرف این مدت در صورت اجرایی شدن فاینانس، مبلغ برآورد شده تغییر خواهد کرد.
 
فاینانس گلبهار
 
حال سوال اینجاست  اگر هنوز به دلیل مسائل مالی فاینانس اجرایی نشده چرا گفته می شود تا الان مترو گلبهار هیچ تعللی نداشته است آیا ۸ سال پس از کلنگ زنی تعلل و معطلی نیست؟
 
آیا بهتر نیست دولت ابتدا برآورد مالی داشته باشد، سپس عملیات کلنگ زنی را شروع کند. 
 
 اگر ۱۸۶ میلیون یورو فاینانس از سوی چین تامین شود و ایران نیز سهم ۱۵۰ میلیارد تومانی خود را تامین کند، پروژه به سرانجام خواهد رسید. مسئولان می‌گویند قطار برقی گلبهار جزء ۴ پروژه اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی در بخش مترو است که با وجود مشکلات مالی، همواره از فعال‌ترین پروژه‌های قطار شهری در کشور بـوده و هیچ‌گاه متوقف نشده است!  

 

بیشتر بخوانید
به گفته گریوانی، در بحث فاینانس ۸۵ درصد آورده ازسوی شرکت خارجی تامین می‌شود و ۱۵ درصد آورده سهم کارفرما یعنی دولت است، اما سال گذشته، دولت نتوانست سهم آورده خود را تامین کند. بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در بودجه امسال ۱۵ درصد سهم کارفرما در این طرح که حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است، از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.
 
در سال ۹۱ قطعه نخست به طول ۸.۵ کیلومتر به مناقصه گذاشته و پیمانکار انتخاب شد. درحال‌حاضر این قطعه با اجرای زیرسازی، پل‌ها و آب‌رو‌ها تحویل قطعی شده و با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی آماده ریل‌گذاری است.
 
زمان بهره برداری قطار شهری گلبهار
 
قطعه دوم به طول ۱۰ کیلومتر نیز با اجرای زیرسازی، پل‌ها و آب‌روها، همین میزان پیشرفت فیزیکی داشته و آماده ریل‌گذاری است. مناقصه قطعه سوم به طول ۱۸ کیلومتر در سال ۹۵ و قطعه چهارم در امسال برگزار و پیمانکار مشخص شده است. براساس سخن گریوانی، درحال‌حاضر عملیات عمرانی در قطعه سوم با حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی ادامه دارد.
 
آنطور که مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار می‌گوید، تاکنون ۹۵ درصد از مسیر ۴۰ کیلومتری پروژه گلبهار- مشهد آزادسازی شده و تملک ۴ کیلومتر از این مسیر باقی مانده است که یک کیلومتر در اختیار سازمان اوقاف و باقی مسیر متعلق به تعاونی حکمت کارکنان نیروی انتظامی است. برای بازگشایی و آزادسازی این مسیر‌ها با دو نهاد مربوط توافق شده و به زودی کار‌ها انجام خواهد شد.

او با اشاره به تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی هیات دولت در امسال به این پروژه می گوید: با وجود مشکلات فراوان تلاش شده اعتبار لازم برای پروژه از منابع داخلی شرکت عمران و بودجه‌های اختصاص داده شده تامین شود و از تعطیلی پروژه جلوگیری شود.
 
بهره برداری از مترو گلبهار
 
گلبهار بزرگترین مجتمع‌های مسکونی مهر را دارد و حدود ۴۰ هزار واحد مسکن مهر در این منطقه وجود دارد و جمعیت نیز روزافزون است اما روند قطار شهری گلبهار با کندی در حال انجام است. شاید شهرستان شدن گلبهار مزیدی بر علتی باشد که باید مسیر ترددش تسهیل شود.
 
با‌ توجه‌به رشد جمعیت در افق جمعیتی درنظرگرفته شده در طرح جامع تفصیلی گلبهار و مشکلاتی که در‌حال حاضر برای تردد مردم گلبهار به مشهد وجود دارد، اجرای طرح اتصال قطار شهری مشهد به گلبهار،می‌تواند کمک شایانی به ساکنان آن باشد.
 
اما و اگرهای قطار شهری گلبهار فعلا در ایستگاه بلا تکلیفی مانده است تا مسئولین همتی کنند و این پروژه ۸ ساله را شاید روزی به اتمام برسانند.
 
گزارشگر:فاطمه غلامی 
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد صفائی
۱۹:۵۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
چه خوب است بجای دلیل تراشیهایی که می‌شود بدون آنها هم این پروژه پیشروی لازم رو داشته باشه ..اول مدیرانی واقعا مدبر و کار کشته انتخاب شوند که قدرت اجرایی داشته باشند نه قدرت حساب سازی و منتظر بودجه ماندن...
اتمام هرچه زودتر این پروژه بعداز مدت تاخیر رشد و شکوفایی بسیاری در استانهای خراسان رضوی و شمالی دارد