یک ناشر گفت: در شرایط فعلی ناشران ترجیح می‌دهند، منتظر بمانند بلکه در آینده اوضاع نشر کشور مطلوب شود.

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت انتشار کتاب در شرایط کنونی گفت: هم اکنون بسیاری از ناشران به دلیل اوضواع نابسامانی که گریبانگیر صنعت نشر کشور شده است، از انتشار کتاب خودداری می‌کنند؛ چون انتشار کتاب در شرایط کنونی برای آن‌ها به صرفه نیست و حتی سرمایه اولیه انتشار کتاب را به آن‌ها برنمی‌گرداند.


بیشتر بخوانید


وی افزود: ناشران ترجیح می‌دهند منتظر بمانند بلکه در آینده اوضاع نشر کشور مطلوب شود و بتوانند کتاب منتشر کنند. از یک سو امروز سیاست‌های حمایتی از ناشران مانند گذشته نیست و از سوی دیگر باز گذاشتن دست مافیای کاغذ و ملزومات صنعت چاپ و نشر شرایطی ایجاد کرده است که قیمت کتاب افزایش یابد و افزایش افسار گسیخته قیمت کتاب باعث شد مردم از خرید کتاب دست بکشند. چون این قیمت کتاب رقم بسیار بالایی را به ناشران تحمیل می‌کند.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر ادامه داد: در آمار انتشار کتاب هم شاهد افت تیراژ و عناوین منتشر شده کتاب هستیم. چنین رکودی در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته است. حضور ناشران متعدد در زمینه چاپ و نشر و فرهنگ جامعه ما فرصتی برای رقابت است و می‌تواند نقش بسیارمهم و ارزنده‌ای در صنعت نشر داشته باشد. گذشته از این ناشرانی که سرمایه افزون تری هم دارند از حضور ناشران متعدد در صنعت نشر کشور گلایه می‌کنند و آن را یک تهدید می‌دانند. درحالی که می‌تواند به رشد و شکوفایی این صنعت و کتابخونی کمک کند.

شرفشاهی بیان کرد: در سال‌های اخیر شرایطی فراهم شده است که باعث شده ناشران باسابقه از گردونه چاپ و کتاب حذف شوند. این بی رغبتی عوامل متعددی دارد؛ در کل می‌توان آن را آفت اجرای سیاست‌های دولتی در زمینه فرهنگ دانست هم اکنون صنعت چاپ و نشر ما با مجموعه‌ای از مشکلات فراوانی روبروست که در یک دهه گذشته ایجاد و روی هم تلنبار شده است. راه حل برون رفت از این وضعیت اصلاح نگاه سیاستگذاران در این امر است کار‌های صنعت نشر باید به پدیدآورندگان و ناشران سپرده شود به جای اینکه سیستم کارمند سالارانه‌ای داشته باشند و از کسانی دعوت کنند که از جنس کتاب باشند.

وی اظهار کرد: در طول سال باید دست مافیای بازار کاغذ و ملزومات صنعت چاپ و نشر کشور را بست. متاسفانه برخی از مسئولان خودشان در این زمینه فعالیت می‌کنند برخی از دلایل بازگذاشتن دست مافیای بازار کاغذ و ملزومات صنعت چاپ و نشر کشور به سیاست‌های حمایتی و توصیه‌ای بازمی گردد. در روستا‌ها و شهر‌های کشور ما حتی کلانشهر‌ها یا کتابخانه نیست یا تعداد کتابخانه‌ها با جمعیت کشور تناسبی ندارد همچنین برخی کتابفروشی‌ها تغییر کاربری دادند ندانم کاری‌ها در حوزه نشر کشور باعث شده است فاصله جامعه ما از کتاب روز به روز افزایش شود.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر تصریح کرد:بهبود شرایط صنعت نشر و کتاب به استفاده از افرادی نیاز دارد که از جنس کتاب باشند هنگام مراجعه به سازمان ها، نهاد‌ها و ارگان‌هایی که خود را متولی امر کتابخوانی می‌دانند با انبوهی از کارمندانی روبه رو می‌شویم که دغدغه فرهنگی ندارند و تنها برای اعلام حضور و دریافت حقوق به آن مراکز می‌روند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار