چاپ دیجیتال کتاب برای کسانی که می‌خواهند کتاب‌های ناشران را جعل یا کپی کنند، به دلیل هزینه بالای انتشار کتاب به این شیوه به صرفه نیست.

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتباط میان چاپ دیجیتال کتاب‌ها و مشکلاتی نظیر جعل و کپی آثار ناشران در حجم وسیع گفت: به دلیل اینکه هزینه انتشار کتاب به صورت چاپ دیجیتال در تیراژهای بالا زیاد است، این نوع انتشار کتاب برای کسانی که می خواهند کتاب های ناشران را جعل و کپی کنند به صرفه نیست.


بیشتر بخوانید


او افزود: معمولاً کسانی که کتاب های ناشران را جعل یا کپی می کنند، کتاب ها را با تیراژهای انبوه تری چه به صورت ریستوگرافی و چه افست منتشر می کنند و چاپ دیجیتال کتاب ها در این امر دخیل نیست. ناشران گاهی کتابی را در تیراژ‌ ۱۰ نسخه به صورت دیجیتال منتشر می‌کنند تا از استقبال مخاطب از آن کتاب مطمئن شوند.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر ادامه داد: ناشران کتاب را به صورت چاپ دیجیتال منتشر می‌کنند تا سرمایه شان راکد نشود و کتاب‌ها در انبارهایشان نماند و به فروش برسد. در واقع ناشر کار‌ انتشار کتاب را از قبیل اخذ مجوز انتشار و اعلام وصول آن انجام داده و درصورتی که از استقبال جامعه از کتاب مطمئن شود، آن را به صورت افست در تیراژ بالا منتشر می‌کند.

شرفشاهی بیان کرد: برخی ناشران کتاب را با هزینه خود پدید آورنده منتشر می‌کنند. تیراژ این کتاب‌ها بنا به درخواست پدیدآورنده فرق دارد. در این موارد ناشر با توجه به درخواست صاحب اثر کتاب را به صورت دیجیتال منتشر می‌کند. کتاب‌های قاچاق به دلیل هزینه بالای چاپ دیجیتال به این شیوه منتشر نمی‌شود.

او اظهار کرد: برای ناشران بسیار به صرفه است که کتاب را به صورت افست منتشر کنند؛ چون هزینه انتشار کتاب به صورت افست بسیار کمتر از چاپ دیجیتال است. کتاب هم با کیفیت و جلد بهتری منتشر می‌شود. چاپ دیجیتال زمینه‌ انتشار کتاب‌هایی را فراهم کرده که به صورت شرکتی و در حجم بسیار اندک و شمارگان محدود چاپ می‌شوند و  برای انتشار کتاب‌هایی که قرار است در بازار کتاب حضور داشته باشند، استفاده نمی‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار