اسلامی بیان کرد: در گذشته از ظرفیتهای خود استفاده نکردهایم چراکه کارگاههای ما در آن زمان تنها کارگاههای مصرف کننده بود، اما هم اکنون آنها را تبدیل به یک کارگاههای تولید کننده و مولد تبدیل کرده ایم، اما در شرایطی هستیم که از برکت تحریمها و مدیریت خوب از ظرفیتهای خود در حوزه تولید به کار گرفته ایم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در اولین روزهای دهه ۸۰ اقداماتی برای استفاده از ظرفیت های دانش بنیانی ریلی کشور آغاز شده و تا دیر نشده باید از ظرفیتهای بیشتری استفاده کنیم. با این روند باید با پایه گذاری و سکوهای پرتاب، تا سال ۱۴۰۰ به اهداف خود در این بخش(حمل و نقل ریلی) دست یابیم.
او با بیان اینکه سرمایهگذاری در نیروی انسانی را باید جدی بگیریم، افزود: امروز این سرمایه گذاریها جواب داده است و در وزارت راه و شهرسازی و بخش راه آهن زود هنگام به دستاوردهای خود رسیده ایم.
اسلامی گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی و بهرهبرداری از پروژههای در دست اجرای خوشبختانه با همکاری دولت توانستیم بخش عمدهای از این پروژهها را به مرحله اجرایی برسانیم.
او ادامه داد: طبق دستور رئیس جمهور ۵ استان کشور تا پایان سال به شبکه ریلی متصل میشوند و در سال آینده هم ۴ استان دیگر به شبکه ریلی متصل خواهند شد و با تکمیل کریدورهای شرق و غرب و شمال و جنوب زنجیره اتصال به شبکههای ریلی را تکمیل خواهیم کرد و در نهایت بخش عمدهای از آنها را به اتمام خواهیم رساند.
اسلامی همچنین از تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان به عنوان یک پروژه ملی و استراتژیک تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: این پروژه را به صورت مرحله به مرحله احداث میکنیم و تا پایان سال آینده امیدواریم این پروژه را به اتمام برسانیم.
وزیر راهوشهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه تا پایان این ماه راهآهن خواف-هرات را هم به بهرهبرداری خواهیم رساند، افزود: راه آهن خواف-هرات یک پروژه بین المللی است که با حضور مهمانانی از کشورهای افغانستان این پروژه را به بهرهبرداری خواهیم رساند.
او توضیح داد: باید بتوانیم بیش از گذشته از ظرفیت بخش ریلی استفاده کنیم و سهم جابهجایی بار از بخش ریلی را به شکل چشمگیری افزایش دهیم و سهم خود را از طریق افزایش خطوط دوم و خطوط فرعی توسعه دهیم.
اسلامی بیان کرد: ساخت ۱۴۰۰۰ کیلومتر خطوط اصلی و فرعی در دستور کار خود قرار دادهایم و حداکثر در قالب یک برنامه پنج ساله راهآهن کشور را باید به لحاظ زیرساختی توسعه گسترش دهیم و باید اکثر نقاط کشور را بتوانیم از خطوط ریلی به یکدیگر متصل کنیم.
این مقام مسئول یاد آور شد: در سال ۹۲ که از شرکت واگنپارس بازدید کردم، بسیار افسرده شدم چرا که خط تولیدها چندان فعال نبودند و برای ما مهم بود که خط تولید لوکوموتیو فعال شود.
او با تأکید بر اینکه ظرفیت و استعداد قابل اعتمادی در کشور داریم، گفت: امروز اولین لوکوموتیو تولید داخل تولیدی واگن پارس تحویل شرکت البرز نیرو میشود و امیدواریم خط تولید ناوگان داخل، فعال باشد و ما شاهد دستیابی به راهآهنی پیشرفته و شکوفا باشیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: توجه به ساخت داخل همواره باید به عنوان یک نگاه مؤمنانه برای شرکتهای دانشبنیان و برای دولت، یک اصل باشد.
ایجاد تنوع در تأمین مالی تولید ناوگان داخلی
اسلامی با بیان اینکه امسال در تأمین مالی تولید ناوگان تنوع منابع ایجاد کردهایم،گفت: در همین تولید لوکوموتیو، نوع جدیدی از تأمین منابع انجام شد.
او اظهار کرد: در شرکت راهآهن شعار ایران روی ریل پیشرفت به سوی آینده را دنبال میکنیم؛ در این حوزه بهسازی نیروی انسانی و شایستهسالاری بر مبنای توسعه دانش نیز در راهآهن دنبال میشود.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در بخش حمل و نقل ریلی بار، صاحبان کالا باید بتوانند بار خود را با کیفیت و سریع جابهجا کنند، همچنین جابهجایی مسافر باید با کیفیت و مناسب انجام شود؛ راهآهن سعی کرده است خود را متفاوتتر از گذشته معرفی کند و مردم بیش از گذشته به راهآهن اعتماد پیدا کردهاند.
انتهای پیام/