معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: طی هفت ماه امسال، ۱۰۵ هزار و ۷۸۲ فقره به شورا‌های حل اختلاف استان وارد و ۱۰۵ هزار و ۷۰۱ فقره پرونده مختومه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی تقی زاده، معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان کرمان از مختومه شدن ۱۰۵ هزار و ۷۰۱ فقره پرونده طی هفت ماهه امسال خبر داد و گفت: طی هفت ماه امسال ۱۰۵ هزار و ۷۸۲ فقره پرونده به شورا‌های حل اختلاف استان کرمان وارد و ۱۰۵ هزار و ۷۰۱ فقره پرونده مختومه شده است.

او افزود: در هفت ماه نخست امسال، ۳۱ هزار و ۷۷۰ فقره پرونده از سوی شورا‌های حل اختلاف در این استان منجر به صلح و سازش میان طرفین دعوا شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۱ درصد افزایش داشته است.

تقی زاده تصریح کرد: مجموعه شورا‌های حل اختلاف در حال حاضر شاهد حضور بیش از یک هزار و ۴۵۲ عضو فعال است که در ۳۲ حوزه قضایی و ۳۱۷ شعبه شهری و روستایی استان کرمان در زمینه گسترش فرهنگ صلح و سازش و خدمت رسانی به مردم فعالیت می‌کنند.

او با اشاره به اینکه رسیدگی به پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف استان کرمان از شلوغی محاکم کاسته و فرصت لازم برای قضات به منظور رسیدگی به پرونده‌های مهم را فراهم کرده است، بیان داشت: مجموعه شورای حل اختلاف استان کرمان، برای ایجاد مصالحه با فعال کردن شعب، جذب شخصیت‌های موثر و استفاده از بزرگان و ریش سفیدان حوزه‌های قضایی و برگزاری جلسات متعدد اعضا و کارکنان شورای حل اختلاف با خانواده‌های آسیب دیده و به منظور جلب رضایت اولیا دم توانسته است در هفت ماه سال جاری تعداد ۲۲ پرونده با موضوع قتل عمد و غیر عمد به مصالحه ختم کند.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان کرمان به کسب رتبه‌های برتر کشوری طی چند سال متوالی در زمینه سازش پرونده‌ها از سوی شورا‌های حل اختلاف استان کرمان اشاره کرد و گفت: یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری مد ظله العالی در سال‌های اخیر، لزوم کاهش جمعیت کیفری است و ایشان همواره بر لزوم مجازات‌های جایگزین حبس تاکید داشته اند و بر همین اساس با حضور مستمر اعضا شورا‌های حل اختلاف در ۱۲ شعبه ویژه زندان طی امسال، بیش از ۵۱۴ زندانی از زندان آزاد شدند.

او، هدف از تشکیل شورای حل اختلاف را کاهش ورودی پرونده‌های حقوقی و کیفری به نظام قضایی و کوتاه کردن زمان رسیدگی به پرونده‌ها اعلام کرد و افزود: این نهاد در همین چارچوب توانسته با رسیدگی به اختلافات مردم و سوق دادن طرفین به صلح و سازش، حجم قابل توجهی از بار دستگاه قضایی را کاهش دهد.

تقی زاده تصریح کرد: بر همین اساس تاکنون عملکرد و اقدامات موثر و راه‌های حل اختلاف نقش و تاثیر بسزایی در کاهش پرونده‌ها داشته است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار