پزشک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: قطع خودسرانه دارو در مبتلایان به آسم و آلرژی در شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹ به منظور حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها ممنوع است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  احمد وثوقی مطلق پزشک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : تشخیص افتراقی بین بیماری کووید ۱۹ و آلرژی‌های فصلی و بینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تشخیص آن در بهبود سریع بیمار می‌تواند کمک کننده باشد.

وثوقی مطلق به علایم مشترک آلرژی و کووید ۱۹ اشاره کرد و افزود: آبریزش و گرفتگی بینی جزو علایم مشترک این دو بیماری بوده و خارش، شاه علامت بیماری آلرژی است و اگر بیماری عطسه، آبریزش بینی، خارش بینی و ماهیت مزمن بیماری و عود شونده داشته باشد، این علایم نشانه آلرژی بوده و آگاهی از آن می‌تواند در کاهش نگرانی موثر باشد.

او توضیح داد: اگر فردی به طور ناگهانی دچار آبریزش، عطسه، گرفتگی بینی و همچنین کاهش بویایی و چشایی به ویژه برای نخستین بار شود، تشخیص به سمت و سوی بیماری کووید ۱۹ پیش می‌رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه اضافه کرد: بیماری که آلرژی داشته باشد، ممکن است به بیماری کووید ۱۹ نیز مبتلا شود و اگر علاوه بر علایم آلرژی، تب، گرفتگی و انسداد بینی و کاهش بویایی هم اضافه شود، باید به بیماری کووید ۱۹ مشکوک شد و اقدامات مورد نیاز را انجام داد.

او افزود : آسم نیز علایم مشترکی نظیر تنگی نفس، سرفه و کم آوردن نفس با کرونا دارد با این تفاوت که مبتلایان به کرونا سابقه این علایم را در گذشته نداشتند.

او نسبت به ترک درمان خودسرانه بیماران مبتلا به آسم و آلرژی به ویژه در شرایط بیماری کووید ۱۹ هشدار داد و گفت : اگر آسم و آلرژی بیماران کنترل شود، احتمال ابتلا به کرونا در آن‌ها به مراتب کاهش می‌یابد.

وثوقی تاکید کرد: همه بیماران مبتلا به آسم و آلرژی باید از  قطع داروی خودسرانه با این باور اشتباه که سیستم ایمنی آن‌ها تضعیف می‌شوند، خودداری کنند.

او همراه داشتن ماسک را برای مبتلایان به آلرژی به ویژه آلرژی فصلی ضروری دانست و ادامه داد : در صورت خیس شدن ماسک به طور حتم در اسرع وقت نسبت به تعویض ماسک اقدام کنید و ضرورتی بر استفاده از ماسک‌های یک بار مصرف نیز وجود ندارد.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.