نمکی گفت: غفلت کنیم و کوتاه بیاییم می بازیم و آمار مرگ های کرونایی چهار رقمی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ستاد استانی کرونا در اصفهان گفت: هر کشوری هر ۱۵۰ سال یکبار ممکن است، چنین پاندمی را تجربه کند و رهبر انقلاب فرمودند، شهید آوینی می‌خواهد تا حماسه‌های مدافعان سلامت را به تصویر بکشد،از سازمان صدا و سیما هم تشکر می‌کنم که از روز‌های اول پای کار بودند.

نمکی افزود: سال‌ها من در اصفهان تحصیل کردم و این شهر منظومه‌ای از عظمت‌های سرزمین است، زیباترین ویترین معماری اسلامی جهان را باید در اصفهان دید و باید دانست که عشق معمار اصفهانی باعث شد چنین معماری‌هایی در این شهر خلق شود. در دفاع مقدس هم اصفهان بزرگترین حماسه‌ها را آفرید و این شهر سرزمین عجیبی است.

وزیر بهداشت گفت:من به عنوان کوچکترین سرباز ولایت آمده ام؛ زانو بزنم و دست شما را ببوسم و  از اعضای ستاد استانی کرونا در اصفهان تشکر کنم که یکی از موفقترین ستاد‌های استانی کرونا در کشور محسوب می‌شود.

نمکی ادامه داد: به شهدای دفاع مقدس و حرم درود می‌فرستم، باید دانست که شهدای سلامت مظلوم‌ترین شهدای کشور هستند، البته من سعی می‌کنم که آتش‌ها را درونم نگه دارم و بسیار تلاش می‌کنم برای اینکه روحیه سربازان نظام سلامت تخریب نشود و من با تک تک شهدای سلامت یک بار مردم و زنده شدم و یکی از دلایل اصلی مظلومیت این شهدا بود و باید بگویم ما در دوران کرونا نسبت به دوران دفاع مقدس بیشتر سرداران را از دست دادیم.

او گفت: ترامپ که من تردید نداشتم که یک قطره خون شهید سلیمانی دامنش را خواهد گرفت با وجود حمایت صهیونیست ها موفق نشد، این ترامپ رذل و بی انصاف و بی مروت ما را در ابتدای دوران کرونا بدترین شرایط قرار داده بود و ما در تامین لباس برای مدافعان سلامت مشکل داشتیم و باید توجه داشت که  برای فرمانده تلخ است که لباس برای نیرویش نفرستد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در بدترین سال اقتصادی دولت و در بدترین روز‌های فقدان منابع در بانک مرکزی و در این شرایط سنگین، این عزیزان افتخار آفریدند که  قابل تقدیر است. در ۵۵ روز تعداد‌های مرگ‌های ما به زیر ۴۰ نفر رسید و میزان بستری به یک پنجم رسید و همین رسانه هایی  که ما را به سخره گرفته بودند، بیماری گریبان‌گیر آن‌ها شد البته ما برای بیماری هیچ فردی خوشحال نمی‌شویم و برای سلامتی همه انسان‌ها دعا می‌کنیم، چون این طریقت ماست.

وزیر بهداشت ادامه داد: در آن دوران که توانستیم در مدیریت کرونا موفق عمل کنیم، با سیل درخواست هموطنان برای بازگشت به کشور رو به رو شدیم و توانستیم از یک وارد کننده ونتیلاتور به تولید کننده و صادرکننده تبدیل شویم و هزاران تخت بیمارستانی را با کمک نیرو‌های مسلح در ظرفیت بیمارستان‌ها  اضافه کردیم.

نمکی گفت:  در آن دوران سیل درخواست ایرانیان خارج از کشور برای ورود به کشور به راه افتاد، ما از نیازمند و وارد کننده به ونتیلاتور به تولید کننده و صادرکننده تبدیل شدیم و هزارات تخت بیمارستانی را با کمک نیرو‌های مسلح در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادیم؛ یکی از عوامل موثر این موفقیت‌ها هدایت‌های مقام معظم رهبری بود، هیچ کس به اندازه ایشان در بین رهبران سیاسی و مذهبی جهان دستور العمل ها را  رعایت نکردند، هیچ کس به اندازه ایشان از مدافعان سلامت حمایت نکردند ، ایشان پیام دادند که هرکس دستور العمل ها  را رعایت نکند دچار سیعه شده است حتی ایشان جلسات روضه را در حسینیه به تنهایی برگزار کردند و حمایت‌های ایشان بی نظیر بود.

 سعید نمکی با اشاره به نامه‌ای که به مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری تقدیم کرده است، گفت: نامه عجیب و غم‌انگیزی بود که در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد. مقام معظم رهبری بلافاصله پیگیری کردند و جلسه در حضور ایشان تشکیل شد. در جلسه‌ ستاد مقابله با کرونا که با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد اتفاق عجیبی افتاد، این یک سرفصل جدید در تاریخ است؛ ایشان چند تکلیف فرمودند و گفتند که مصادیق تعیین محدودیت‌ها به عهده وزارت بهداشت است و هرچه ما اعلام کردیم بقیه باید اجرا کنند.

او افزود: دوم هم اینکه وزارت بهداشت باید برای بیماریابی و سایر مسائل طرح محله محور تهیه کند و چون مصوبات ستاد ملی بلاعمل می‌ماند، فرمودند قرارگاهی تشکیل شود تا مصوبات اجرایی شود و این اتفاق بلافاصله رخ داد و شروع کردیم در طول مدت کمتری طرحی را تدوین کنیم چون تجربه های خوبی پیدا کرده بودیم. همانطور که در موج اول بیماری ۷۸ میلیون ایرانی را بر اساس پرونده الکترونیک سلامت غربالگری کردیم و توانستیم از این تجربه استفاده کنیم و بار بیمارستان‌ها را کم کنیم. با همکاری عزیزان بسیج جامعه پزشکی و دوستان هلال‌احمر نشستیم و یک طرح غربالگری مشتمل بر چند بند اصلی را تدوین کردیم.

نمکی با اشاره به طرح محله محور مقابله با کرونا گفت: اولین اقدام ما در این طرح آموزش مردم است، اگر اقناع عمومی ایجاد نشود و شاید ما نظام بیمه‌ای کاملی نداشته باشیم تا خسارت مردم را جبران کند، هرچند دولت در اوج تنگدستی دارد کارهایی را می‌کند و دیشب هم بحث شد تا منابعی را برای تزریق به گروه‌های کم درآمد جمع کنیم. 

اما معتقدم هیچ آفتی برای اقتصاد یک کشور از تعطیلی و طولانی شدن دوره اپیدمی بیماری بدتر نیست. گردشگری ما در سایه کرونا آسیب خواهد دید و درآمد گردشگری به قیمت جان نباید حاصل شود  و من معتقدم تعطیلی بهتر از این است که کاسبی آلوده شود و یک ماه گرفتار بیماری شود و خدایی نکرده بر اثر بیماری جان خود را از دست دهد. 

نمکی یادآور شد: برای ما یکی از تلخ ترین موارد، مشکلات اقتصادی است اما از آن تلخ تر این است که مقام معظم رهبری با تمام غصه‌ای که برای معیشت مردم می‌خورند فرمودند که بین مقوله سلامت، اقتصاد و حتی امنیت، مقوله سلامت مردم اولویت دارد و اگر دیدیم باید یکی را انتخاب کنیم، سلامت اولی‌ترین است. این فرمایش حکیمانه از فردی که در مسند رهبری و پیش از این هم ریاست جمهوری کشور را بر عهده داشته است، حرف فرد عادی نیست و این تفکیک برخواسته از خرد است.

وزیر بهداشت گفت: برخی افراد کوتاه ذهن این صحبت‌های من را تعبیر کردند که وزیر بهداشت برای فلان اقدام این صحبت‌ها را می‌کند، این حرف برای من خیلی سخیف بود و این در حالی است که من فقط برای روی مین رفتن و تکه تکه شدن به صحنه آمده ام، اما برخی ابراز علاقه و ارادت من به رهبر انقلاب را تفسیر دیگری می‌کنند.

او افزود: در طرح جدید شهر‌ها را به سه گروه تقسیم کردیم، شهر زرد شهری است که در آن به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر چهار بیمار کرونا مثبت داشته باشیم. قبلا متوسط زمان بستری ۵.۵ روز بود، اما امروز به دلیل چموش شدن ویروس به ۹ روز رسیده است و در این شهر به ازای یک میلیون نفر جمعیت ۶۰ تخت آی سی یو اشغال خواهد بود.

نمکی  گفت: منطقه نارنجی منطقه‌ای که در روز ۶ بیمار کرونا مثبت در آن داشته باشیم و در این شهر به ازای جمعیت یک میلیون نفری، ۱۸۰ تخت آی سی یو نیاز داریم و در شهر قرمز ۱۰ بیمار مثبت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد و به ازای هر یک میلیون نفر ۳۰۰ تخت آی سی یو نیاز داریم و این افتخار جمهوری اسلامی است که هیچ بیماری به دلیل بی پولی پشت در بیمارستان مانده است و صد‌ها افاغنه بدون کارت را مجانی درمانی کردیم و به دلیل نبود ونتیلاتور جوانی را به فرد مسنی ترجیح ندادیم و قومیت در درمان تاثیری نداشت و اهل تسنن و کرد و بلوچ همه در در درمان کرونا یکسان بودند و پولی و قومیت و مذهب و اعتقادات عامل تفاوت در نظام سلامت نیست و این یک افتخار بزرگی است و به همین دلیل دشمنان نتوانستند سوار موج کرونا  در ایران شوند و پیرزن ۱۰۳ ساله سنی در کردستان در بیمارستان بستری و ترخیص شد.

ویر بهداشت بیان کرد:  ما با این تقسیم‌بندی دو دلیل عمده داشتیم تا به قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا و تاب آوری نظام سلامت کمک کنیم و همکاران ما نفسی بکشند و دوستان فکر می‌کردند تابستان آسان و پاییز سختی دارند، اما چنان فشرده و نفس گیر شد که نتوانستیم درنگ کنیم و در اصفهان روزی ۳۱۵ پرستار ما آلوده شدند که باید قرنطینه یا بستری می‌شدند.

نمکی  گفت: یکی از اهداف اصلی ما این است که دو هفته مهلت دهیم و ورودی بیمارستان‌ها را کم کنیم چرا که وقتی بیمار کم می‌شود مراقبت از بیمار بهتر و با کیفیت‌تر انجام می‌شود و کمی می‌توانیم استراحت به کادر درمان بدهیم.

وزیر بهداشت گفت: این آخرین فرصت نظام سلامت برای تاب آوری است، اگر کوتاه بیاییم و غفلت کنیم بازی را می‌بازیم و مرگ‌های چهار رقمی خواهیم داشت  و مرگ ۴ رقمی یعنی به ورطه‌ای می‌افتیم که نمی‌توانیم از آن نجات پیدا کنیم  و باید توجه داشت که غفلت از سوی مردم و مسئولان نظام یعنی پرتاب کردن آخرین تیر ترکش.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در برهه‌ای که بیماری در حال فروکش کردن بود بار‌ها عرض کردم که در دقایق نود گل می‌خوریم و خوردیم، از خوش باوری مردم سهمگین‌تری خوشباوری مردم و وزیر بهداشت است اگر من فکر کنم که بیماری تمام شد این موضوع خطرناکتر است. با نگاهی به نمودار‌ها می‌بینیم که کف قله جایی است که ما دستور العمل ها  را رعایت کردیم و اوج قله جایی است که ما دستور العمل ها  را رها کردیم. این ویروس یکی از پیچیده‌ترین مخلوقات آفرینش است و نمی‌دانیم این ویروس تا کی با ما خواهد بود، ویروس امروز با ویروس ووهان متفاوت است.

انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
خوب تعطیل هم که‌ میکنن همه میرن شمال وقتی مردم خودشون به‌ فکر خودشون نیستن همه با هم بايد به‌ وظایف شون عمل کنند مردم و مسئولین با هم، کم دکتر و پرستار شهید نشدن، خوبه که‌ ازشون تشکر کنیم قوت قلبی باشیم براشون نه‌ همیشه شاکی، با تمام وجود از شما متشکریم دکتر نمکی عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
اوج نادانی
زمانی است بگذاری همه مبتلا بشوند بعد ترمز بکشی؟
سوال
1.ایا وزیر از روند رشد خبر نداشت؟
2.ایا نمی دانست در پاییز وضعیت وخیم می شود، من نفهم تازه فهمیدم چند پک ماسک و الکل خریدم شما اقای وزیر پیش بینی نکردی؟
3.ایا یه کشته هم زیاد نیست؟
4.ایا ارزشی برا انسان یا ایرانی قائل هستی؟
5.ایا چین، ژاپن الگوی نبودن از آنها پیروی کنید؟ حتما باید ملت شوند موش آزمایشگاهی با داروها و روش درمان شما؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۰۰:۴۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
آقایون مثلا دکتر که نشستین اون بالا دارید تصمیم میگیرید خواهشا به فکر اون بدبختی که شغل آزاد داره و مستأجر هم هست باشید اومدید مثلا کشور رو تعطیل کردید بعد اون کارگر که از هیچ جایی درآمد نداره باید تعطیل کنه و شب از زن و بچه‌اش خجالت بکشه و سر ماه هم سرش رو جلو صاحب خونه بندازه پا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
شعورم خوب چیزیه اونیکه کفته ان شاالله ده رقمی شه ان شاالله عزیزای خودتم جزوشون باشن بی شخصیت ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
کرونا عشق منه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
انسانیت ، اخلاق، مروت، نو دوستی ، چشم پاکی کم شده خیلی کم. تا اصلاح نشیم درست نمیشه. کاملا مشخصه این بیماری از حالت بیماری عادی ساده بیشتر شبیه تنبیه جهانی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
خدا رو شکر سه رقمی است چهار رقمی نیست، چین کمونیست هم میگه خدا رو شکر صفر شد این است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
نمکی یاد گرفته فقط میگه یه سری مردم و مسئولین نمیذارن کار انجام بدیم. زمین کجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
اونیکه گفته ان شاالله ده رقمی شه .. واقعا شعور نداره اگه خیلی دلت میخاد بمیری برو خودتو بکش بی ادب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
ممظورت اينه كه تا حالا كه سه رقمي شده غفلت نكردين ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
اقا ی کلام ختم کلام بگین خودتونو راحت کتید همه ما میدونیم عمدا نمیخایین مهار شه ... وگرن شهریورماه جاده ها رو میبستین درحالیکه همش میگفتین پاییز وزمستون سختی داریم عمدا کاری نکردید تو رو قرآن لااقل دلتون بحال کادر درمان بسوزه . تمومش کنید ...ادم نمیدونه بختده یا گریه کنه آقایون یزمانی میگفتن سازمان بهداشت جهانی ازمون تشکر کرده الان چی انتظار لوح تقدیر ک ندارین با ایی آمار وحشتناک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
بجای این همه هزینه برای درمان این بیماری فقط کافی بود یک ماه حکومت نظامی اعلام میشد و بجای هزینه برای درمان پیشگیری میکردن و اون پول درمان رو ی ماه میدادن مردم حتی ب صورت وام متاسفانه مسوولین فقط شعار دادن جالبه همیشه هم میگن پیشگیری بهتر از درمان است فکر کنم الکی میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
کاسبان کرونا .
Iran (Islamic Republic of)
شوكت ج.
۲۰:۲۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
إز آقاى دكتر نمكى ميپذريم ولى ايشان هم بپذيرند كه در گذشته شخصاغفلت كردند ملاحظاتى كردند كه نميبايستى ميكردند و امروز به ٥٠٠ نفر فوتى روبرو هستيم غفلت از هر دو طرف موجب پشيمانى است. .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
تو ماه محرم و بازگشایی مدارس سهل انگاری کردند این هر روز یک رکورد جدید ثبت میشه
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
انشا الله که ده رقمی شود
Iran (Islamic Republic of)
فسیل
۰۰:۲۵ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
خاک بر سرت
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۹:۰۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
سلام.
درسته آمریکا کشور درست و قابل اعتمادی نیست.درسته دشمنه ماست. ولی خدایی دیگه کوتاهی خودتونو پای آمریکا نزنید.کشور رو ول کردی به امون خدا هر اتفاقی می افته میگید تقصیر آمریکاس.التماس مدیریت جهادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
اگ جون مردم واستون مهم بود یماه کامل قرتطینه میکردین وهزینه مردممو میدادین فاجعه یعنی این ... دیگه ب خودتونم افتخار نکنید فلانی چیکار کرد بهمانی چیکار کرد هیشکی بعکر ایی ملت نبوده ونیس جمعیت کمتر اعتراض کمتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
پدرمونو درآوردید بااین مدیریت کروناتون!؟!؟
چراکشورهای حوزه خلیح فارس وهمسایگان ما این مشکلاات راندارند!؟؟؟ چه کار دارید می کنید!؟! فکرکردید یه امنیت، اون هم برای خودتون ایجاد کردید، همه کارکردید!؟!؟ کشورهای دیگه چه کاردارند می کنند!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
همه مظلومیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
الکی شعار ندید.همه میدونن دیگه به فکر مردم نیستید
Iran (Islamic Republic of)
الف همدان - دمق(سردرود)
۱۴:۰۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
از زحمات جناب آقای دکتر نمکی و همکارانش بسیار سپاسگزاریم امیدوارم مردم خوشان بخواهند و کرونا را باور کنند تا زمانیکه مردم همراهی نکنند دولت هیچ کاری را نمی تواند پیش برد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۰۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
خب بزرگوار چرا ماه محرم گفتی مراسم برگذار میکینم به کوری چشم آمریکا. که خودت کور شی ایشالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
حالت خوب نیستااااا از محرم چند ماه گذشته