عاملی گفت: به دلیل اینکه در کشور به هنجار سنجش و پذیرش عادت کرده‌ایم، تا بحث تغییر می‌شود آشفتگی به وجود می‌آید.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ١٣٨ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

 سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: تصمیم راجع به کنکور جزو تصمیمات سخت محسوب می‌شود؛ چراکه طی ۴٢ سال نتوانسته‌ایم درباره آن تصمیم جدیدی بگیریم.

او افزود: مجلس شورای اسلامی در مقطعی تصمیم گرفت طی مدت زمانی حذف کنکور اتفاق بیافتد که قانون مشخص و جزئیاتی هم نداشت.

عاملی ادامه داد: نکته بعدی این است که در کشور به هنجار سنجش و پذیرش عادت کرده‌ایم که تا بحث تغییر می‌شود آشفتگی به وجود می‌آید و از طرف دیگر میزان استرس، خودکشی، افسردگی و... ناشی از کنکور موضوع مهمی است که نادیده گرفته می‌شود.

٨۵ درصد کنکور برداشته شده  است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: کنکور یک نظام ارزیابی و پذیرشی است که اعتماد به آن هست و یک حداقل‌هایی را تامین می‌کند، ولی به دلیل ناکارآمدی در ارزیابی عمیق و طولانی مدت و هچنین میزان اضطراب و نگرانی و فشاری را که بر داوطلب و خانواده او وارد می‌کند و همچنین کسب و کار‌های غیر کیفی که کنار آن شکل گرفته است، قابل ادامه دادن نیست.

او با اشاره به اینکه رقابت و نگرانی در کنکور راجع به برخی از رشته‌های خاص وجود دارد و برای مابقی رشته‌ها اجازه پذیرش در اختیار دانشگاه است، گفت: در شرایط کنونی، وزارت علوم نیز اعلام کرده که ٨۵ درصد کنکور برداشته شده و پذیرش دانشگاه براساس سوابق تحصیلی است.

عاملی با بیان اینکه در ستاد نقشه جامع علمی کشور، تجربه‌های سایر کشور‌ها در مورد حذف کنکور و نحوه پذیرش در دانشگاه بررسی و تحلیل شده است، تصریح کرد: سنجش باید بر اساس سوابق تحصیلی و آزمون انجام شود و استانداردسازی آزمون‌ها ضروری است.

عاملی تأکید کرد: برای پذیرش در دانشگاه بدون کنکور باید میان سنجش و پذیرش تفکیک قائل شویم و سازوکار‌های متناسب با این شرایط را به کار گیریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه بر تفکیک بین سنجش و پذیرش در کشور توافق وجود دارد، ادامه داد: وزن‌دهی به دروس برای رشته‌های متفاوت می‌تواند در اختیار دانشگاه‌ها باشد، به طور مثال دانشگاهی در رشته مهندسی یا علوم پایه وزن دهی خاصی به دروس با توجه به اولویت‌ها و روش‌های تدریس اعلام می‌کند.

عاملی در پایان سخنان خود تأکید کرد: آموزش و پرورش هم باید مسئولیت بپذیرد و فقط کافی نیست برای مقطع آخر، آزمون استاندارد برگزار کند. برای موضوع پذیرش، حداقل در دوره متوسطه باید آزمون‌ها استاندارد باشد. در واقع سازمان سنجش همه بار را روی دوش خود گذاشته است و این موجب شده است فرآیند شدن ارزیابی تبدیل به ارزیابی مقطعی و ارزیابی در ۴ ساعت بجای ۴ سال شود.

در کمیسیون علم و آموزش ۸ سیاست برای ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو آماده شده است

در ادامه ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه گزارشی درمورد ساماندهی نظام سنجش و پذیرش پرداخت و گفت: یک پیشنهاد مطرح شده برای ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کشور در کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که بیشتر روی پذیرش تمرکز و سنجش از طریق سابقه تحصیلی و آزمون‌های امور تخصصی انجام شود و به برخی دانشگاه‌های منتخب اجازه برگزاری آزمون‌های تخصصی و اختیار پذیرش داده شود که البته با توجه به شرایط موجود در حال حاضر این امر امکان‌پذیر نیست.

سوزنچی گفت: هشت سیاست در کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو آماده شده است.

او افزود: اولین سیاست این است که بیشتر روی سنجش تأکید شود و تمرکز زدایی پله‌ای از سنجش را به‌عنوان گام اول در این فضای سیاست‌گذاری انجام دهیم.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در حال حاضر سنجه‌های کنکور خیلی حفظ‌ محور است و عمق بالای یادگیری را نمی‌سنجد و ضرورت دارد سابقه تحصیلی، آزمون‎های عمومی، تخصصی و حتی آزمون‌های هوش و مباحث مهارت و خلاقیت در سنجه‌ها اضافه شود.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: مدل پیشنهادی این است که در بخش سنجش ارزیابی؛ سابقه تحصیلی، آزمون‌های مهارتی و هوش و هم کنکور انجام شود و در سابقه تحصیلی فقط معدل معیار نباشد.

او ادامه داد: در این مدل پیشنهادی اختیاری به دانشگاه‌ها برای تعدادی از دروس در نظر گرفته شده است به‌عنوان مثال اگر قرار است کسی ریاضی دانشگاه شریف بخواند نباید ریاضیش کمتر از درصد مشخصی باشد.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری در مورد روش اجرای این مدل پیشنهادی گفت: در ارزیابی تحصیلی سه سال آخر متوسطه ملاک است و آزمون هوش و مهارتی به‌صورت سالیانه و کنکور سراسری به‌صورت حداقل دو بار در سال برگزار می‌شود و چندین نهاد، مجری آن خواهند شد.

سنجش عمومی باید قابلیت اعتبار و تکرارپذیری داشته باشد

در ادامه محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم شفاف‌سازی استراتژی جداکردن سنجش از پذیرش، افزود: دروس اختصاصی جزو سنجش نیست و جزو پذیرش محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه سنجش عمومی باید قابلیت اعتبار و تکرارپذیری داشته باشد، گفت: سنجش به معنای بلد بودن همه دروس عمومی است و دروس اختصاصی در زمره دروس سنجشی محاسبه نمی‌شود.

مخبر دزفولی ادامه داد: در بخش پذیرش دو استراتژی پذیرش متمرکز و پذیرش پلکانی وجود دارد. راه حل مسئله کنکور حذف دکتری مستقیم از آزمون سراسری است.

مخبر دزفولی با اشاره به ولع پزشک شدن در داواطلبان کنکور سراسری افزود: پذیرش پزشکی از مقطع دیپلم روش درستی نیست و باید این پذیرش از مقطع کارشناسی انجام شود چرا که جوان ۱۸، ۱۷ ساله آمادگی روحی و ظرفیت ذهنی لازم برای خواندن رشته پزشکی را ندارد.

تب پزشک و مهندس شدن در جامعه هر روز داغ‌تر می‌شود

علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: باید سیاست‌های جامعی برای کنکور هم قبل از ورود به دانشگاه و هم برای بعد از ورود به دانشگاه در نظر گرفته شود.

او افزود: تب پزشک و مهندس شدن در جامعه هر روز داغ‌تر می‌شود که برای رفع آن باید چاره‌ای اندیشید و در نهاد‌های فرهنگی مثل صدا و سیما و... باید در این زمینه کمک کنند.

حقدوست بیان کرد: هم‌اکنون تعداد زیادی از دانشجویان پزشکی در دانشگاه رسوب کرده‌اند و قادر به طی مراحل تحصیل نیستند و باید به این مسئله توجه کرد که نباید دانشجویان با کیفیت‌های مختلف در دانشگاه وارد شوند که از توان علمی لازم برای اخذ مدرک برخوردار باشند و در دانشگاه‌ها باقی بمانند، زیرا ورود آن‌ها به جامعه پزشکی برای مردم خطرناک است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: علی‌رغم اینکه امسال سازمان سنجش؛ دانشجویان پزشکی را به‌صورت متمرکز به دانشگاه‌ها تخصیص داد، اما به پذیرش بالای دانشجوی پزشکی انتقاد جدی داریم.

جدا کردن فرآیند سنجش و پذیرش یک فرآیند گام‌به‌گام است

رجبعلی برزویی رئیس کمیسیون علم و آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تاکنون ۱۰ جلسه از کمیسیون علم و آموزش به مسئله حذف کنکور اختصاص داده شده است و در این جلسات بر روی تمام معایب و محاسن کنکور بحث شده است.

تأکید کرد: کنکور حسایست زیادی دارد و جدا کردن فرآیند سنجش و پذیرش یک فرآیند گام‌به‌گام است.

فضای فرهنگی جامعه نیاز به کالبد شکافی دارد

مهدی نوید ادهم مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش با تفکیک سنجش از پذیرش موافق است، اما پدیده کنکور تک عاملی و تک بعدی نیست و باید به ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی آن توجه کرد.

او ادامه داد: چندین سال در مجلس طرح حذف کنکور مطرح و نهایتاً تصویب شد، اما به مرحله اجرا نرسید.

نوید ادهم افزود: بخش خصوصی و غیر دولتی یا همان مافیای کنکور برای جلوگیری از اجرای این قوانین بسیار فعال و قدرتمند است.

او بیان کرد: در حال حاضر در جامعه پذیرش با کنکور و بدون کنکور رایج شده و نگاه خوبی به افرادی که بدون کنکور و بر اساس سابقه ۱۲ ساله خود وارد دانشگاه می‌شوند، نیست.

مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین در پایان سخنان خود تأکید کرد: فضای فرهنگی جامعه نیاز به کالبد شکافی دارد. با حذف کنکور می‌توان فشار سنگین اجتماعی را به حداقل رساند.

ساخت یک قطار ملی برای مترو

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در پیش از دستور این جلسه با اشاره به پروژه ساخت یک قطار ملی برای مترو با همکاری جهاد دانشگاهی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: اکنون این پروژه در حال ساخت است، متأسفانه زمزمه‌هایی مبنی بر خرید واگن از خارج از کشور مطرح شده که ضرورت دارد رسیدگی شود.

او ادامه داد: پروژه ساخت یک رام قطار ملی با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و تا بهمن ماه ۹۹ در تست سیر قرار می‌گیرد.

طیبی ابراز امیداواری کرد: ساخت یک رام قطار ملی که به خوبی آغاز شده، مسیر خود را طی کند و استمرار یابد.

ساخت قطار ملی کار بسیار بزرگی است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد پروژه ساخت یک رام قطار ملی گفت: این پروژه کار بسیار بزرگی است و گام بزرگ برای انبوه‌سازی است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: هم‌اکنون داخلی‌سازی قطار در کشور از ۲۶ درصد به ۸۵ درصد رسیده است.

به گفته او درحال حاضر ساخت یک واگن نهایی شده است و تا پایان بهمن ماه امسال ساخت یک رام قطار ملی شامل هفت واگن تکمیل خواهد شد.

پس از بحث و بررسی اعضا پیرامون این موضوع مقرر شد کمیسیون اقتصاد دانش بنیان ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور برای حل مسائل پروژه ساخت یک رام قطار ملی رسیدگی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار