این روز‌ها سهل‌انگاری و بی‌خیالی عده‌ای نسبت به کرونا باعث شده است سلامت سایرین فدای بی توجهی‌ها شود، ویروس همچنان بتازد و قربانی بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازلرستان، از چارچوب پنجره تمام فضای کوچه پیداست، صدای موسیقی بالا گرفته است و چند دسته از زنان و مردان حاضر در مراسم عروسی میان کوچه در حال اجرای رقص لری پیش پای ماشین عروس هستند، عروس و داماد خندان از ماشین پیاده می‌شوند و به جمع افراد حاضر می‌پیوندند و دود اسفند تمام فضای کوچه را پر می‌کند.

پول‌های شاباش بر سر عروس و داماد می‌ریزد و کوچه شلوغ‌تر می‌شود، تا چشم کار می‌کند فضا مملو از حضور افرادی است که تنها تعداد انگشت شماری از آن‌ها ماسک بر چهره دارند و مابقی اغلب بانوان و کودکان بدون ماسک در حال پیوستن به جمع مدعوین هستند.

به دلیل تعطیلی تالار‌ها و سرد شدن هوا، این روز‌ها اغلب مراسم عروسی به رغم هشدار‌های مکرر مسئولان در منازل شخصی و با تعداد بالای دعوت شدگان در حال برگزاری است و برخی عروس و داماد‌ها بی آنکه به این موضوع فکر کنند که ممکن است افراد زیادی در مراسم آن‌ها آلوده به ویروس کرونا شوند، به جشن و پایکوبی یکی شدن مشغول هستند.

از آغازین روز‌های شیوع ویروس کرونا در کشور، بار‌ها و بار‌ها ستاد‌های کشوری، استانی و شهرستانی مدیریت کرونا درخصوص پرهیز از حضور در تجمعات و برگزاری مراسم شادی و عزا صحبت کرده و هشدار‌های لازم را داده اند، اما با گذشت هشت ماه از حضور این مهمان نحس و پردردسر کماکان شاهد برگزاری مجالس پرازدحام هستیم.

نزد یکی از بانوانی که به همراه دختر کوچک خود در حال پیوستن به جمع میهمانان مراسم عروسی است می‌روم و می‌گویم با وجود این جمعیت بالا چرا ماسک نزده اید؟ می‌خندد و در حالی که خجالت هم در چهره اش پیداست می‌گوید: توی کیفم ماسک دارم، ولی نمی‌شود که در عروسکی ماسک زد.

می‌گویم اگر کنار کسی بنشینید که آلوده به ویروس کرونا باشد چه؟ شما که از ظاهر افراد نمی‌توانید به آلوده بودن آن‌ها پی ببرید، می‌گوید چکار کنیم وقتی که فامیل نمی‌گذرند و حتما باید جشن عروسی بگیرند، مجبوریم شرکت کنیم، چون اگر با وجود دعوت در مراسم آن‌ها حضور نداشته باشیم گله می‌کنند و چه بسا کار به قهر فامیلی هم بکشد بنابراین مجبوریم پیه مریضی را به تن بمالیم و شرکت کنیم.

یکی دیگر از خانم‌ها که در حال گوش دادن به مکالمه ما است می‌گوید: خانواده ما در مراسم عروسی یکی از افراد فامیل بخاطر ترس از مریض شدن و ابتلا به کرونا شرکت نکردند و الان خانواده داماد با ما قطع ارتباط کرده اند باید چاره‌ای اساسی اندیشیده شود و گرنه تا زمانی که ساز و کار جدی در خصوص ممنوعیت برگزاری مراسم وجود نداشته باشد برخی از مردم مثل ما همچنان مجبور به حضور در مجالس هستند.

این جشن و پایکوبی‌های غلط در حالی تمام نمی‌شود که رئیس شبکه بهداشت و درمان سلسله می‌گوید: تعداد بیماران مبتلا به کرونا در این شهرستان از ابتدای شهریورماه تاکنون نسبت به ماه‌های قبل از آن ۶ برابر افزایش یافته است.

حمزه حسنی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم عروسی ضربه جدی به سلامت افراد وارد کرده است ادامه داد: در سه ماهه منتهی به آبان ماه امسال تعداد بیماران کرونا مثبت در شهرستان سلسله به ۶۰۰ مورد رسیده است.

او با بیان اینکه ۸۵ درصد تخت‌های بیمارستان سلسله به بیماران کرونایی اختصاص یافته است ادامه داد: در حال حاضر ۴۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان امام خمینی (ره) بستری هستند که حال چهار نفر آنان وخیم است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان سلسله با تاکید بر اعمال محدودیت‌های سختگیرانه و همکاری مردم در برگزار نکردن مراسم عروسی تا زمان کنترل ویروس کرونا اظهار داشت: برای تامین داروی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مشکل داریم و با توجه به کمبود دارویی موجود، سهمیه بیمارستان را به صورت روزانه تحویل می‌دهند.

حسنی تاکید کرد: برخی مردم با جدی نگرفتن این بیماری و برگزاری مراسم پر ازدحام عروسی آسیب جدی به سلامت دیگران وارد می‌کنند و چنانچه این سهل انگاری‌ها تداوم داشته باشد کماکان با افزایش تعداد مبتلایان مواجه خواهیم بود.

او همچنین گفت: ۷۱ نفر اعضای کادر درمان این شهرستان از جمله ۱۰ پرستار بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) طی هشت ماه گذشته به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

سرپرست فرمانداری سلسله  گفت: محدودیت‌های عمومی مقابله با کرونا به ویژه نسبت به برگزاری مراسم عزا و عروسی در این شهرستان تشدید شده است.

افشین ترکارانی افزود: برگزاری عروسی به صورت خانوادگی، بسیار محدود و تنها با حضور خانواده عروس و داماد مجاز است در غیر اینصورت مراسم لغو می‌شود و با بازداشت فوری برگزارکنندگان، علیه آنان اعلام جرم خواهد شد.

او تاکید کرد: هیچیک از گلفروشی‌ها حق تزیین ماشین عروس را ندارند و سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها نیز از پیرایش عروس و داماد منع شده اند بنابراین تمامی گلفروشی‌ها و آرایشگاه‌های زنانه سلسله روز پنجشنبه و جمعه هفته جاری (۲۲ و ۲۳ آبان ماه) مجاز به فعالیت نیستند و در غیر اینصورت پروانه فعالیت آن‌ها لغو خواهد شد.

سرپرست فرمانداری سلسه گفت: حضور گروه‌های موسیقی در عروسی و مداحان در مراسم عزاداری ممنوع است و دهیاران موظف هستند برگزاری مراسم روستایی را از قبل به بخشداران مربوطه اعلام نمایند.

ترکارانی افزود: جواز دفن در صورتی توسط پزشکی قانونی شهرستان صادر می‌شود که بستگان درجه یک متوفی با مراجعه به فرمانداری نسبت به ارایه تعهد کتبی مبنی بر برگزار نشدن مراسم عمومی اقدام کنند.

او تصریح کرد: خودرو‌های شرکت کننده در کاروان‌های عروسی و عزا یا پارک شده در حاشیه آرامستان‌های سلسله نیز از ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.