مروجان کتابخوانی حواسشان باشد در چنگال ناشران سوء استفاده گر گرفتار نشوند و از آن‌ها برای معرفی کتاب ضعیفشان استفاده نکنند.

رضا حاجی آبادی مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره تأثیر اقدامات مروجان کتابخوانی در افزایش سرانه مطالعه کشور گفت: معرفی نشدن کتاب خوب مشکل بزرگ کتابخوانی در کشور ماست. هرسال کتاب‌های خوب چاپ می‌شوند ولی در معرفی این کتاب‌ها مشکل داریم. به هرحال در میان ۶۰ تا ۷۰ هزار کتابی که هرساله در کشور منتشر می‌شوند کتاب‌های خوب هم وجود دارند. بسیاری از کتاب‌های منتتشر شده جزو کتاب‌هایی هستند که یک بار منتشر شده اند. از سوی دیگر با تغییر ذائقه مردم در کتابخوانی مواجه هستیم؛ اگر مروجان کتابخوانی بتوانند با معرفی کتاب خوب روی ذائقه مخاطب تاثیر بگذارند، در میزان استقبال از کتاب خوب موثر خواهد بود.


بیشتر بخوانید


وی افزود: مروجان کتابخوانی بدون حبّ و بغض‌های جناحی و مطامع مادی که برخی از آن‌ها دارند، در معرفی کتاب خوب تاثیرگذار خواهند بود. علاوه بر کیفیت کتاب نوع معرفی آن هم بسیار اهمیت دارد. ما در انتشارات هزاره ققنوس از سنت حسنه نذری دادن استفاده کردیم و نذرکتاب راه انداختیم. هرکسی کتابی خوانده است به دیگری می‌دهد. اگر کتاب دست به دست بچرخد می‌تواند باعث شود مردم کتاب خوب را بخوانند. سابقه حاشیه نویسی بر کتاب‌ها هم در سنت کتابخوانی ما وجود داشته است. البته مروجان کتابخوانی باید حواسشان باشد در چنگال ناشران سوء استفاده گر گرفتار نشوند که از آن‌ها برای معرفی کتاب ضعیفشان استفاده کنند. ناشران سوء استفاده گر با همین روش تیراژ برخی کتاب‌ها را افزایش می‌دهند.

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس ادامه داد: بسیاری از کتاب‌ها که به تیراژ‌های بالا می‌رسند، دستوری به این میزان تیراژ رسیدند. مثلا بنا بر مناسبت‌هایی مانند دفاع مقدس از ناشر خریداری شده اند. اگر نگاه کنید خواهید فهمید کتاب‌هایی که در کتابخانه‌ها مطالعه می‌شوند، تیراژ‌های آنچنانی ندارند؛ در واقع میزان تیراژ کتاب به معنای خوب بودن آن نیست. اگر ناشری سودجو نباشد می‌داند کتاب پس از انتشار اول تا سومش چه میزان مخاطب دارد و براساس همان تیراژ کتاب را تعیین می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار