شرفشاهی گفت: میزان کتابخانه‌های کشور نه تنها در افزایش تعداد انگیزه‌های کتابخوانی مردم تأثیر دارد بلکه می‌تواند در افزایش سطح فرهنگی موثر واقع شود.

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره تأثیر متناسب نبودن تعداد کتابخانه‌ها با جمعیت کشور گفت: میزان کتابخانه‌های کشور نه تنها در افزایش انگیزه‌ کتابخوانی مردم تأثیر دارد؛ بلکه می‌تواند در افزایش سطح فرهنگی و تخصصی جامعه نقش موثری داشته باشد. افسوس که علیرغم گذشت بیش از چهار دهه مسئولان فرهنگی ما در زمینه افزایش تعداد کتابخانه‌های کشور و متناسب کردن آن با جمعیت و نیاز جامعه کوتاهی کرده اند.


بیشتر بخوانید


وی افزود: کتابخانه در بسیاری از روستا‌ها و شهرستان‌های ما وجود ندارد؛ حتی تعداد کتابخانه‌های ما در کلانشهر‌ها با جمعیت آن متناسب نیست و نسبت به جمعیتش اندک است. کتابخانه‌ها در شرایط تورم کنونی جامعه و افزایش سرسام آور قیمت کتاب می‌توانند به دسترسی قشر‌های مختلف جامعه به کتاب کمک و نیاز‌ اقشار‌ مختلف را تأمین کنند. در شرایط امروز که برخی کتاب‌ها تجدید چاپ نشدند و دسترسی به آن‌ها برای مردم مشکل است، منابع کتابخانه‌ها می‌تواند این نیاز را به خصوص برای قشر دانشجو برطرف کند.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر ادامه داد: کمبود کتابخانه‌ در کشورمان یک کاستی تأسف آور و جبران ناپذیر است. قطعاً وجود کتابخانه‌ها می‌تواند برای ناشران هم بسیار نقش آفرین باشد و انگیزه‌ای برای انتشار کتاب در آن‌ها ایجاد کند. نقش کتابخانه‌ها نباید به امانت دادن و گرفتن آن محدود شود؛ بلکه می‌تواند نقشی بسیار گسترده داشته باشد.

شرفشاهی بیان کرد: در کشور‌های پیشرفته به کتابخانه‌ها و کتابداران توجه روز افزونی می‌شود؛ چند سال است ارتباط میان ناشران و کتابخانه‌ها قطع شده و متأسفانه کتابخانه‌های ما زیر مجموعه نهاد‌ها و سازمان‌هایی هستند که مدت هاست اظهار می‌کنند، بودجه کافی برای تهیه کتاب ندارند. نهاد‌ها و سازمان‌های مسئول تامین و تجهیز کتابخانه‌ها هم در چند دهه اخیر به لحاظ کارمندسالاری به شدت رشد داشتند، اما برنامه چشمگیر و امیدبخشی در زمینه توسعه کتابخانه‌ها نداشته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار