یک نویسنده گفت: بسیاری از داستان‌ها به دلیل محتوایشان ظرفیت و ارزش انتشار به صورت مستقل را ندارند و بهتر است در قالب مجموعه داستان منتشر شوند.

محمد میرکیانی نویسنده کودک و نوجوان، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتشار مجموعه داستان به جای تک قصه گفت: معمولاً داستان‌هایی که برای کودک و نوجوان منتشر می‌شود، ظرفیت انتشار در قالب کتاب مستقل را از نظر ساختار و محتوای مستقل ندارند. برای همین نویسنده باید برای انتخاب قالب کتابش درست انتخاب کند؛ بسیاری از کتاب‌هایی که به صورت تک قصه منتشر می‌شوند باید به دلیل محتوایشان در قالب مجموعه داستان منتشر می‌شدند. همین امر یکی از مشکلات ما در زمینه کتاب‌های کودک و نوجوان است.


بیشتر بخوانید


این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: می‌توان کتاب‌های کودکان پیش دبستانی را با تصویرگری‌های بیشتری نسبت به سایر کودکان منتشر کرد؛ چون این کودکان هنوز توانایی خواندن کتاب را ندارند اما برای کودکانی که در سنین پس از پیش دبستانی هستند و می‌توانند خودشان کتاب بخوانند، باید مجموعه داستان به جای کتاب‌های تک قصه‌ای منتشر کرد؛ چون فضا‌ی متنوع در داستان‌ها باعث جذابیت کتاب برای کودک و نوجوان می‌شود. من در مجموعه ۵ جلدی حکایت‌های کمال ۱۵۰ قصه و در هرجلد آن ۳۰ قصه آوردم و مخاطب در هر جلد ۳۰ قصه می‌خواند.

میرکیانی درباره اهمیت کتاب به عنوان یک محصول فرهنگی اظهار کرد: کتاب منتشر شده یک کالای فرهنگی است. برای همین پیش از انتشار باید ارزش فرهنگی لازم را داشته باشد. وزن فرهنگی مجموعه داستان‌ها بیشتر از تک قصه هاست؛ چون نویسنده در تک قصه‌ یک موضوع ساده را مطرح می‌کند که وزن فرهنگی خاصی ندارد و این کتاب‌ها وزن فرهنگی سبکی دارند. درست مانند یک غذای کم فایده که باعث می‌شود بیشتر احساس گرسنگی کنید. کتاب‌هایی که وزن فرهنگی بالایی دارند مانند غذای پرتوان، توان فرهنگی مخاطب را افزایش می‌دهند و او را به کتابخوانی علاقه مند می‌کنند.

او درباره بهره گیری از فضای مجازی برای فروش کتاب بیان کرد: انتشار ویروس کرونا بر اقتصاد تمام عرصه‌ها از جمله اقتصاد کتاب‌های کودک و نوجوان تاثیر گذاشت. از این رو نمی‌توان اهمیت گسترش فروش و عرضه مجازی کتاب‌ها را از یاد برد. این اقدام می‌تواند به افراد کتابخوان کودک و نوجوان برای دسترسی به کتاب‌های مورد علاقه شان کمک کند. از سوی دیگر به خروج بازار کتاب‌های کودک و نوجوان از رکود کمک می کند.

این نویسنده کودک و نوجوان در پایان گفت: در شرایط فعلی باید نوع در اختیار گذاشتن کتاب و داد و ستد آن براساس شرایط روز جامعه باشد. برای مثال می‌توان کتابفروشی‌ سیار راه انداخت و کتاب را به دست مخاطبان رساند و یا اینکه از خرید الکترونیک کتاب استفاده کرد.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار