حریرچی معاون‌کل وزیر بهداشت گفت:شهرهای پرجمعیت شب ها از ساعت ۱۸ تا فردا صبح روز بعد تعطیل هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان مصوبات و محدودیت‌های جدید کرونایی امشب ۱۷ آبان ماه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضور ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت مورد بررسی قرار گرفت.

ایرج حریرچی معاون‌کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه شهر‌های پرجمعیت شب‌ها از ساعت ۱۸ تا فردا صبح روز بعد تعطیل هستند گفت: تصمیم جدید ستاد ملی کرونا از ۲۰ آبان آغاز و تا یک ماه بعد (۲۰ آذر) ادامه دارد.

حریرچی با اشاره به اینکه طرح جدید تداخل چندانی با طرح‌های کرونایی گذشته ندارد افزود: در ۲۵ مرکز استان گروه‌های ۳ و ۴ شغلی تعطیل است.

او با اشاره به اینکه سرکوب موقت و فرصت دهی جزئی از سیاست‌های ماست ادامه داد: در بین سلامت و امنیت، سلامت برای ما مهمتر است، برای مقابله با کرونا با توجه به سیاست‌های که اعمال می‌شود تصمیم‌گیری می‌کنیم، دورهمی‌ها یکی از عوامل اصلی شیوع بیماری است لذا ۳۱ درصد عوامل ابتلا مربوط به دورهمی هاست.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: وزیر بهداشت به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی دستور داد تا با برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر مناسب تا ۳ ماه دیگر موارد ابتلا و بستری را ۵۰ درصد و موارد مرگ و میر را ۳۰ درصد کاهش دهند.


او افزود: درباره منع رفت و آمد شبانه خودرو‌ها از ساعت ۲۱ به بعد هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است.


معاون کل وزیر بهداشت با بیان این که راه کنترل کرونا پیشگیری از ابتلاست گفت: مردم وقتی مبتلا می‌شوند با ۴۰۳۰ تماس بگیرند و در صورت لزوم برای درمان به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.


حریرچی افزود: در حال وارد کردن ۳ میلیون تست هستیم، تولیدکنندگان داخلی هم تا یکی دو هفته آینده تست، تولید خواهند کرد.


معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تا وقتی که عدد مولد نسلی ما بالای یک است یعنی در وضع شیوع و انتشار بالای بیماری هستیم و این خوب نیست و باید عدد مولد نسلی به زیر یک برسد ادامه داد: مرگ روزانه ۴۰۰ نفر از بهترین آدم‌های روی زمین در کشورمان تلخ است، باید دست به دست هم بدهیم و با رعایت مقررات و فاصله گذاری اجتماعی موارد مرگ و میر به صفر برسد و خودمان باید خودمان را نجات دهیم، زیرا هنوز هیچ دارویی برای درمان کرونا کشف و ساخته نشده است.
او با اشاره به اینکه از بیمارستان نباید بترسیم ۹۰ درصد کسانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند نجات می‌یابند افزود: شک نکنید؛ اگر مریض بودید و علائم‌کرونا داشتید حتماً باید از طریق سلسله مراتب به مراقبین سلامت مراجعه کنید، راه کنترل بیماری کرونا جلوگیری از ابتلاست که با اقدامات پیشگیرانه می‌توان از آن جلوگیری کرد.


حریرچی با اشاره به اینکه یزد، مرکزی، کردستان، سمنان، خراسان‌های شمالی و جنوبی استان‌های پر ابتلا هستند بیان کرد: امیدوارم با اقداماتی که انجام می‌دهیم به زمستان سفید در مقابله با کرونا برسیم.


او تصریح کرد: یکی از گرفتاری‌های تست فعلی علاوه بر نمونه گیری این است که باید در دستگاه بماند و دو روز طول می‌کشد تا نتیجه ارائه شود، تست تولید داخل ۲۵ دقیقه زمان نیاز دارد تا جواب را به ما بدهد، در روز‌های آینده موارد ابتلا به روزانه و هفتگی افزایش خواهد یافت که قسمتی از آن به دلیل افزایش بیماری و قسمت دیگر به دلیل تشخیص‌های بیشتری است که انجام خواهد شد.

معاون کل وزیر بهداشت اظهار کرد: ما از ابتلا ناراحت هستیم، اما از کشف موارد ابتلا خوشحال هستیم با سیاست‌هایی که داریم می‌توانیم به مقابله با آن بپردازیم.

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه برنامه از تعداد بالای بیماران بستری و بد حال کرونایی ابراز نگرانی کرد و گفت: مراجعه به موقع مبتلایان به بیمارستان‌ها در درمان آن‌ها موثر است، در مراحل ابتدایی بیماری نیازی نیست مراجعه شود، اما وقتی ریه فرد درگیر می‌شود بدون درنگ باید بیمار بستری شود تا شانس درمانش کم نشود.

او با اشاره به اینکه در کشور هنوز در پیک بیماری هستیم افزود: مریض بدحال بیشتر از پیک‌های قبلی است و این موضوع سبب شده تا تخت‌های بیمارستان بیشتر اشغال شود، همیشه در تخت آی سیو محدودیت داریم.

طبرسی با اشاره به اینکه ویروس در این فاز تهاجمی‌تر شده است ادامه داد: متاسفانه الان درگیری ریه بیشتر شده است، بیماری کماکان با شدت زیادی در جامعه در حال گردش است و امیدواریم با محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود بتواند در کاهش موارد بیماری کمک کننده باشد.

تقی ریاحی رئیس بیمارستان حضرت رسول اکرم در ادامه برنامه با اشاره به اینکه درصد بسیار بالای بیماران بدحال هستند و در فرم شدید در بیمارستان بستری می‌شوند افزود: در بیمارستان حضرت رسول ۵۰ درصد بیماران بستری شده گرفتاری شدید و پیشرفته بیماری را دارند و قریب به اتفاق آن‌ها نیاز به خدمات آی‌سی‌یو دارند لذا هر چه بیماری شدیدتر باشد شانس مرگ و میر هم افزایش پیدا می‌کند.

او افزود: یکی از دلایل امتناع از بستری و مراجعه دیرهنگام مردم به بیمارستان ها، ترس از مراکز درمانی است، کسانی که مبتلا هستند نباید از مراجعه به بیمارستان‌ها بترسند، رفتن ویروس قابل پیش بینی نیست و بسیار رفتار عجیب و غریبی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار