لزوم تغذیه انحصاری با شیر مادر شش ماه اول تولد نوزاد

عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شش ماه نخست تولد نوزاد توصیه می‌شود تا تغذیه طفل انحصاری با شیرمادر انجام شود و این موضوع مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بهاره ایمانی عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تغذیه کودک تا پایان دو سالگی اهمیت زیادی در میزان رشد و آینده او دارد، گفت: از همین رو والدین باید به تغذیه فرزند خود به خصوص در هزار روز اول توجه کنند.

او با اشاره به اینکه تعدادی از بیماری‌های فرد در دوران بزرگسالی به دلیل عدم تغذیه صحیح در دوران کودکی است، افزود: عوارض سوء تغذیه بیشتر در رشد مغز کودک تاثیر دارد از همین رو رشد مغز تا دو سالگی کودک مورد ارزیابی توسط کارشناسان بهداشت قرار می‌گیرد.

متخصص کودکان و نوزادان با بیان اینکه اگر کودکی کاهش دریافت مواد غذایی داشته باشد این سو تغذیه باعث کاهش وزن، کوتاهی قد، کوچکی دور سر یا کندی رشد سر می‌شود، ادامه داد: تمام این عوارض غیر قابل برگشت هستند و اگر کودکی به این مشکلات دچار شود در کل روند رشد او تاثیر خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

ایمانی با اشاره به اینکه اگر مادری دچار سو تغذیه باشد کیفیت شیر او هیچ تفاوتی با یک مادر با تغذیه مناسب ندارد، بیان کرد: مادری که سو تغذیه دارد املاح مورد نیاز شیر از ذخایر بدن او تامین می‌شود و درآینده مادر دچار مشکلات جسمانی می‌شود ولی مادری که مشکل تغذیه‌ای ندارد کمتر دچار عوارض خواهد شد، اما در نهایت کیفیت شیر هر دو نفر یکی است و این موهبتی است که خداوند در حق نوزادان داشته است.

او با بیان اینکه اگر کودک از وزن خوبی برخوردار است و غذای مطابق میل خود را فقط مصرف می‌کند والدین نباید نگران باشند بلکه باید رفتار‌های غذایی کودک را اصلاح کنند، تصریح کرد: یعنی کودکی صرفا علاقه به خوردن میوه دارد و از خوردن غذا امتناع می‌کند باید میوه کمی در اختیار کودک قرار داد تا مجبور شود برای رفع گرسنگی غذا بخورد.

عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه والدین باید نسبت به فرآیند بالا رونده نمودار رشد کودکان توجه کنند، تاکید کرد: باید والدین نسبت به سو تغذیه کودکان از جهت کاهش یا افزایش وزن توجه کنند، زیرا کاهش یا افزایش وزن کودک در روند رشد کودک اختلال ایجاد می‌کند.

ایمانی افزایش وزن و چاقی را به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی دانست و عنوان کرد: وظیفه مادران ایجاد رژیم غذایی سالم و متعادل است؛ مادر باید بین سه وعده اصلی غذا تعادل ایجاد کند تا کودک از همه گروه‌های غذایی بهره‌مند شود.

او افزود: برای کودکانی که بعد از گرفتن از شیر مادر از شیر خوردن پرهیز می‌کنند باید راه کار‌هایی مانند طعم دار کردن شیر، استفاده از شیر در قالب فرنی یا شیر برنج و استفاده از سایر گروه‌های لبنی استفاده کرد تا کودک با کمبود کلسیم روبرو نشود.
 
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.