رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز گفت: عملیات مرمت وبازسازی مسجد تاریخی روستای سرا در شهرستان سقز آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،صلاح نصراللهی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز گفت: مسجد تاریخی روستای سرا در میانه بافت مسکونی و در کیلومتر ۱۵ محور سقز - بوکان قرار دارد.

او با اشاره به اینکه اولین فصل مرمت این بنای تاریخی از محل اعتبارات استانی توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آغاز شده است، افزود: این بنای تاریخی با اعتبار ۹۰۰ میلیون ریال مرمت می‌شود.

نصراللهی گفت: با تعیین اولویت‌های ضروری مرمتی، عملیات سبک سازی سقف کل بنا تعویض، تیر‌های فرسوده و تخته کوبی مجدد پست بام، شیب بندی و ایزولاسیون پشت بام و نیز استحکام بخشی و بازسازی دیوار‌های خشتی در حال تخریب انجام می‌شود.

او تاکید کرد: با توجه به هزینه بر بودن عملیات مرمت بنا‌های تاریخی، اتمام عملیات مرمت در این بنا و بنا‌های تاریخی دیگر شهرستان همچون مساجد تاریخی دو مناره، شیخ مظهر، ترجان، تمبربیگ، حمام تاریخی حاجی صالح و عمارت فاتح فیض الله بیگی قلندر مستلزم جذب و اختصاص اعتبارات ویژه ملی و استانی است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز گفت: امیدواریم از طرف وزارتخانه و نیز استانداری کردستان و فرمانداری ویژه سقز نسبت به این امر مهم توجه ویژه شود تا بنا‌های تاریخی شهرستان حفظ شوند.

گفتنی است؛مسجد تاریخی روستای سرا از بناهای دوره قاجاریه است که با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص معماری سنتی به شماره ۲۶۹۷۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.