متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، متن  و حاشیه انتخابات آمریکا  شامگاه ۱۲ آبان‌ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور عسگرخانی  استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران و خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل مورد بررسی قرار گرفت.

عسگرخانی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران با اشاره به اینکه گفته می‌شود پریشانی و درماندگی در سطح نظام بین الملل نسبت به انتخابات آمریکا وجود دارد گفت:  فضای دوقطبی را  در صحنه روابط بین الملل شاهد هستیم ، رژیم صهیونیستی،  روسیه و کشورهای عربی  تمایل به ترامپ دارند. در صورتی که چینی ها و اروپایی ها تمایل به بایدن دارند و این دو قطبی شدن را در سطح نظام بین الملل شاهد هستیم.

او با اشاره به اینکه در درون آمریکا شاهدیم که نظریه های استمرار و تغییر کنار گذاشته شده است  افزود:  جریان اصلی سیاست داخلی و خارجی آمریکا که یک روند خاصی را داشت اکنون فروریخته است.

او خاطرنشان کرد:  بعد از سیاتل جوشش داخلی آمریکا و مشروعیت و حاکمیت آمریکا در میان رنگین پوست‌ها زیر سوال رفت و در نتیجه حاصل آن این بود که ترامپ بر روی کار آمد، ویژگی اول ترامپ گروه پراکنی، ایجاد رعب و وحشت علیه مطبوعات و رسانه های گروهی است لذا  رسانه های گروهی با ترامپ لج هستند، ویژگی دوم ترامپ قدرت طلبی و رخنه در نهادهای داخلی  است.

عسگرخانی  با بیان اینکه نظام حاکمیت آمریکا سعی خواهد کرد از طریق فرآیند حقوقی این قضیه را مسالمت آمیز حل کند افزود: ترامپ  سعی خواهد کرد دیوان عالی را قبضه کند، در آمریکا گرایشات سوسیالیستی از دو دهه قبل فعال بودند و شعارهای ضد سرمایه‌داری و ضد جهانی شدن را سر می دادند.

مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل در بخش دیگری از برنامه در مردم آمریکا خشم انباشته شده ای وجود دارد افزود: هزینه های بیرونی هژمونی آمریکا در جهان بسیار بالا رفته  است و این موضوع باعث شد تا وضعیت شغلی در آمریکا خراب شود و  لذا وضعیت طبقه متوسط به پایین در آمریکا  بدتر شد و مردم بیکار  شدند و جامعه سفیدپوست و مردم میانی  به لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار گرفتند و همچنین وضعیت تبعیض نژادی علیه سیاه‌پوستان بیشتر شد.

او با بیان اینکه تحلیل رفتن اقتصاد داخلی آمریکا تبعاتی بر روی اقشار مردم داشت  گفت: عدم عدالت کیفری در مقابل  حداقل ها خشم انباشته ای را به وجود آورد، در موضوع کرونا هم خشم مردم بیشتر شد، عدم  عدالت در ارائه خدمات اجتماعی را مردم به خوبی دیدند، در طول یک سال گذشته مجموعه‌ای از اتفاقات افتاد و طرفداران ترامپ بر علیه اجرای پروتکل ها و منع رفت و آمدها به تظاهرات  پرداختند و عده‌ای دیگر بر علیه تبعیض نژادی بیرون آمدند و لذا  در گستره زیادی از آمریکا  تظاهرات ایجاد شد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به اینکه جامعه آمریکا به سمت خشونتی رفته که در انتخابات بروز و ظهور خود را نشان می دهد گفت: امسال تا آگوست در آمریکا  بیشتر از کل سال ۲۰۱۹ سلاح فروخته شده است.

خوش چشم ادامه داد:  اکنون نیروی  گارد ملی که نیرویی شبه پاره وقت نظامی است گروه های واکنش سریع تشکیل داده است، لذا  همه فرماندار ها اعلام وضعیت اضطراری و اعلام نیاز به نیرو کرده‌اند.

خوش چشم با اشاره به بیشتر شدن  تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان  در آمریکا  افزود: خشم انباشته ای  در این کشور به وجود آمده  که با کرونا اوج بیشتری گرفت زیرا مردم ضررهای کاپیتالیسم و نبود عدالت در ارائه خدمات اجتماعی را دیدند و پیامدهای اقتصادی کرونا بر روی آن ها تاثیر گذشت.

این کارشناس مسائل بین الملل  خاطرنشان کرد: از دست رفتن مشاغل در طول سه دهه گذشته در آمریکا موجب شد مردم جامعه سفید پوست زیر تحصیلات دانشگاهی ایالت های میانی، آمادگی داشته باشند تا در موضع خود افراط کنند لذا حزب جمهوری خواه از دهه ۹۰ در پی جذب این قشر برای سبد رای خود بود و ترامپ بر موج احساسات آن ها و گروه های اکثرا سفید پوست و  نژادپرست سوار شد و به جای اینکه برنامه تفصیلی درست اقتصادی ارائه کند کمبود شغل را تقصیر مهاجران دانست.

خوش چشم با بیان اینکه این خشم انباشته موجب شد که جامعه آمریکا به سمت خشونت پیش رود که این انتخابات می تواند جرقه آن را بزند ادامه  داد: افزایش فروش سلاح در یازده ماه اخیر در آمریکا  نشانه ای از این خشونت طلبی  است، در این مدت ۱۷ میلیون قطعه سلاح فروخته شده است،  شعاع امنیتی اطراف کاخ سفید افزایش یافته است و موانع مختلف مانند فنس و بلوک گذاشته اند و ضرب و جرح در بسیاری از ایالت ها، رشد چشم گیر ی پیدا کرده است و جامعه آمریکا آماده یک جرقه است.

عسگرخانی افزود:  از یک طرف ترامپ با سابقه اقتصادی و بازرگانی خود در مکتب سوپر سرمایه داری ادعا می کند که نباید مالیات بگیرد و از طرفی دیگر بایدن و سوسیال دموکرات های سرمایه دار معتقدند باید مالیات بیشتری بگیرند .

او  با بیان اینکه رژيم آمریکا به بن بست رسیده است افزود: به همین علت بایدن و ترامپ نتیجه این انتخابات را قبول نخواهند داشت ، احتمالا پس از انتخابات امریکا، آشوب می شود و رژيم آمریکا سعی می کند آن را وارد فرآیند حقوقی و از این طریق مسئله را حل کند لذا ترامپ سعی می کند دیوان عالی آمریکا را تحت نفوذ خود در بیاورد و این دیوان رای نهایی را می دهد.

 عسگرخانی با بیان اینکه پشت دموکرات ها، سوسیال دموکرات هایی هستند که با گرایشات سوسیالیستی از دو دهه پیش فعال بودند, اضافه کرد: در درون مکتب سرمایه داری آمریکا، تضاد ایجاد شده است، نقطه انقراض هر پدیده درون هر پدیده است یعنی کاپیتالیسم و سوپرکاپیتالیسم در حال گسترش نقطه انقراض خود هستند و آمریکا راه حل مشکلات داخلی خود را در بیرون از کشور خود جستجو می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار