با توجه به مصرف ضدعفونی کننده ها، خطر استفاده خوراکی و یا مسمومیت اتفاقی کودکان و سالخوردگان با این گونه محلول‌ها بسیار جدی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مصطفی قائمی نیا مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: این روز‌ها که مصرف ضدعفونی کننده‌های دست با استفاده از محلول‌های دارای الکل و گلیسیرین شایع بوده و در تمام خانه‌ها موجود است، خطر استفاده خوراکی و یا مسمومیت اتفاقی کودکان و سالخوردگان با این گونه محلول‌ها بسیار جدی است، ضرورت دارد ضمن شناخت نشانه‌های مسمومیت با الکل «اتیلیک»، تا آنجا که امکان دارد از در دسترس بودن این گونه ضدعفونی کننده‌ها جلوگیری کنیم.

او ادامه داد: بیقراری، استفراغ، سردشدن دست‌ها و پاها، آهسته و نامنظم شدن تنفس، تشنج و بیهوش شدن از نشانه‌های مسمومیت با الکل اتیلیک است.

مصطفی قائمی نیا اضافه کرد: از آنجایی که میزان الکلی که سبب بروز نشانه‌های مسمومیت می‌شود، در افراد مختلف متفاوت بوده و بستگی به وضعیت آنزیمی کبد افراد دارد، پیشنهاد می‌شود، الکل و مواد ضدعفونی کننده را در دسترس کودکان قرار ندهیم و اگر سالمند در منزل داریم، در ضدعفونی کردن دست‌ها به او کمک کنیم و نگذاریم این کار به وسیله خود سالمند انجام شود.

مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز تصریح کرد: همچنین نشانه‌های مسمویت با الکل را بشناسیم و در صورت تردید بروز مسمومیت با الکل با شماره تلفن ۱۱۵ (مرکز اورژانس) تماس بگیریم.

او گفت: مـرکز اطلاع رسـانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با شماره تلفن ۱۹۰ و ۳۲۳۳۱۰۱۷ آماده پاسخگویی به پرسش‌های علمی در مورد دارو و مسمومیت‌ها است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.