مدیر جهاد کشاورزی شهرکرد گفت: با توجه به رویش علف‌های هرز پهن برگ و باریک برگ در مزارع کلزای این شهرستان، عملیات مبارزه با علف‌هرز در این مزارع در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرهاد رفیعی مدیر جهاد کشاورزی شهرکرد اظهار داشت: در سال زراعی جاری ۴۰ کلزاکار سطحی معادل ۲۲۰ هکتار از اراضی شهرستان را به زیر کشت دانه روغنی کلزا بردند که مرکز جهاد کشاورزی حومه شهرکرد در بین مراکز تابعه شهرستان با ۹۳ هکتار بیشترین سطح کلزاکاری را به خود اختصاص داد.

او با بیان اینکه علف های‌هرز علاوه بر خسارت مستقیم و کاهش عملکرد، به صورت غیر مستقیم نیز موجب افت کیفی محصول می‌شوند افزود: تا کنون ۹۲ هکتار از کلزاکاری شهرستان توسط سموم علف‌کش پیش رویشی و سموم دو منظوره از قبیل ترفلان، بوتیران استار و سوپر گالانت علیه علف های‌هرز پهن برگ و باریک برگ سمپاشی شدند.


بیشتر بخوانید


رفیعی بیشترین علف‌هرز باریک برگ در مزارع کلزا را گندم و جو و پرآزارترین علف‌هرز پهن برگ را خاکشیر و علف‌های هرز هم‌خانواده کلزا برشمرد و اضافه کرد: مرکز جهاد کشاورزی فرخشهر با ۴۷ هکتار در حال حاضر بیشترین سطح مبارزه را داشته است.

او ادامه داد: برای کنترل علف های هرز، استفاده از روش‌های تلفیقی مانند آماده‌سازی بستر مناسب، رعایت تاریخ کاشت، رعایت اصول به زراعی و میزان بذر مصرفی مناسب، استفاده از کود‌های ماکرو و میکرو به صورت پایه و سرک برای تسریع در رشد گیاه، مبارزه مکانیکی برای کاهش تراکم علف‌هرز ضروری است.

رفیعی در پایان یادآور شد: رعایت میزان و زمان مناسب مصرف علف‌کش‌ها با توجه به وضعیت رشدی علف‌هرز برای کارایی بیشتر علف‌کش لازم و ضروری است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.