رحیمیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

صنعت باید برای رفع مشکلات خود توسط دانشگاه‌ها احساس نیاز کند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: صنعت باید برای رفع مشکلات خود توسط دانشگاه‌ها احساس نیاز کند، یعنی نقش دانشگاه را در حوزه فناوری فعال دانسته و از آن استفاده کند.

محمد رحیمیان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتباط اعضای هیئت علمی با صنعت اظهار کرد: سالانه ارتباط با اعضای هیئت علمی متفاوت بوده و در حال حاضر حدود یک چهارم تناسب میان این وضعیت حفظ می‌شود.

او افزود: ۵۰ تا ۶۰ درصد استادان یک قرارداد کوتاه مدت با صنعت امضا کرده اند اما تنها یک چهارم آنان قرار داد همیشگی منعقد کرده اند و در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ بیشتر استادان قرارداد‌های پژوهشی با صنعت دارند.

رحیمیان تصریح کرد: از زمان‌های قدیم دانشگاه‌ها همواره به دنبال ارتباط برقرار کردن با صنعت بوده اند و برخی از مسئولان صنعت هم از این حوزه به خوبی استقبال کرده اند و تا به صورت طبیعی این اتفاق نیفتد، نمی‌توان انتظار مطلوبی از آن داشت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران ادامه داد: صنعت باید برای رفع مشکلات خود توسط دانشگاه‌ها احساس نیاز کند، یعنی نقش دانشگاه را در حوزه فناوری و محصول جدید فعال بداند و به خوبی برای رفع مشکلات خود از آن استفاده کند و این مزایا باید از سوی دانشگاه‌ها هم حفظ شود تا بتوانند مسئولیت‌های شان را به خوبی انجام دهند.

رحیمیان درباره وضعیت ارتباط میان صنعت و دانشگاه‌ها گفت: شیب ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها کم است، اما سال به سال افزایشی در این خصوص دیده می‌شود.

رسیدن به موقعیت‌های بهتر اجتماعی با تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران تاکید کرد: شرایط تحریم موجود باعث ایجاد لطمه و آسیب به افراد خواهد شد، اما از طرفی برای محصولات داخلی جنبه مثبت دارد که می‌توانیم با استفاده کردن از وضعیت موجود، فناوری‌های محلی و بومی را رونق داده و به موقعیت‌های خوبی برسیم، هرچند ممکن است مشکلاتی در این حوزه گریبان گیرما شود، اما طی روز‌های آتی ارتباط مان با صنعت بهتر و بیشتر خواهد شد.

رحیمیان درباره مشکلات ناشی از عدم ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت گفت: اگر ارتباط با صنعت حفظ نشود دیگر نمی‌توانیم از امکانات و پتانسیل‌های خود استفاده کنیم و در این راه به علت عدم استفاده از سرمایه داخلی با مشکلات جدی و جبران ناپذیری رو به رو خواهیم شد.

او اضافه کرد: در صورت نبود ارتباط میان صنعت و دانشگاه باید به این نتیجه دست یابیم که از سرمایه علمی، سرمایه پژوهشی، سرمایه فناوری ایرانی به خوبی استفاده نکرده ایم و این عامل باعث وابستگی بیش از حد دانشمندان، دانشجویان، استادان، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها به کشور‌های خارجی خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در پایان یادآوری کرد: ارتباط میان دانشگاه‌ها و صنعت باید روز به روز تقویت شود تا با کمک یکدیگر و با استفاده از افکار ملی بتوانیم مشکلات و نواقص موجود در کشور را رفع کرده و آن‌ها را در مسیر درست هدایت کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار