مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم درباره ارتباط ماموریت گرایی دانشگاه‌ها و افزایش فعالیت صنایع توضیح داد.

محمد سعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ماموریت گرایی دانشگاه‌ها اظهار کرد: در چند دهه اخیر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های متعددی به علت توسعه آموزش عالی در استان‌ها و شهر‌های بزرگ کشور توسعه پیدا کردند و فعالیت‌های خوب و مشابه‌ای را به ثمر رساندند.

او افزود: نیاز‌های کشور در استان‌ها و مناطق مختلف متفاوت بوده و بهتر است که توانمندی‌ها را در موضوعات و مسائل گوناگون جامعه متمرکز کنیم، بر این اساس یکی از سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بحث «ماموریت گرایی» بوده و از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور خواسته شده است تا برنامه‌های خود را با اهداف و ماموریت‌های مشخص تدوین و از امکانات خود به منظور تمرکز بیشتر روی موضوعات استفاده کنند.

سیف تصریح کرد: در سال اخیر به منظور ایجاد «ماموریت گرایی» از دانشگاه‌ها خواسته ایم تا مسائل و مشکلات استان خود را شناسایی و بعد از بررسی‌های لازم برای رفع مشکلات آنها اقدام و این موضوع را به عنوان یکی از ماموریت‌های اصلی دانشگاه حساب کنند که خوشبختانه این کار انجام شد و در حال حاضر ۲۳ موضوع مشخص را دانشگاه‌ها به عنوان معیار‌های فعالیت و متکی بر وضعیت نسبی استان خود شناسایی کرده اند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم ادامه داد: اگر دانشگاه‌ها توانمندی‌ها و امکانات علمی خود را در راستای  توسعه استان‌ها به صورت هدفمند استفاده کنند باید منتظر نتایج و دستاورد‌های مفید آن برای مردم، استان‌ها و دانشگاه‌ها بود.

او گفت: عقیده ما این است که اگر در هر استان دانشگاه‌ها از همان ابتدا مشکلات، مسائل، بازار و روش‌های افزایش بهره وری  را شناسایی کنند حتما برای تمام جامعه نتایج و دستاورد‌های مفید و موثری خواهد داشت.

کمرنگ بودن فعالیت دانشگاه‌ها در حوزه پیشبرد صنایع

سیف اضافه کرد: در استان‌های مختلف مزیت‌هایی مانند کشت پسته، عسل، فرش، صنایع دستی، صنایع کیف و کفش، صنایع چوب و ... بسیار فعال و سودآور هستند، اما احتمال زیادی دارد که دانشگاه‌های کشور کمتر به سمت و سوی فعالیت در این حوزه‌ها بروند و از امکانات علمی در جهت بهبود این صنایع استفاده کنند که در اینصورت صنایع با روش‌های قدیمی و باکیفیت پایین فعالیت می‌کنند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم تصریح کرد: اگر دانشگاه‌ها مباحث مربوط به مزیت‌های استانی را تقویت کنند، در جهت بهبود اشتغال و راندمان اقتصادی استان نقش موثر تری ایفا خواهند کرد.

او درباره  وضعیت ماموریت گرایی در دانشگاه‌ها گفت:اگر فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه‌ها متناسب با ماموریت گرایی، شرایط و نیاز‌های استان‌ها نباشد ممکن است خیلی از دانشگاه‌ها فعالیت‌های انجام شده خود را مشابه با یک دیگر انجام دهند و در برخی از مباحث مانند نیروی انسانی و پژوهش تولید بیش از اندازه داشته باشند.

سیف در پایان یادآوری کرد: در صورت نبود ماموریت گرایی بحث پخت نان، صنایع دستی، صنایع کیف و کفش و ... با مشکل جدی مواجه خواهد شد، در حالی که به این صنایع باید بیش از پیش پرداخته شود تا بتوانیم وضعیت اشتغال، بهره وری و صادرات را افزایش دهیم، اما در حال حاضر دانشگاه‌ها تمرکز خود را روی این موضوع کم کرده اند، در حالی که این موارد جزء نیاز‌های مهم جامعه است و باید به آن‌ها توجه زیادی کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار