شرکتهای هواپیمایی به بهانه افزایش نرخ دلار به بالای ۲۵ هزار تومان و همچنین مصوبه استفاده از ظرفیت ۶۰ درصدی از هواپیماها قیمتهای خود را افزایش دادهاند اما با یک حساب سر انگشتی مشخص میشود که کف نرخ قیمتی حدود ۴۵۰ هزار تومان و سقف قیمتی هم حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که با نرخ دلار فاصله بسیار زیادی دارد.
حرمت الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه حکایت ایرلاینها همان حکایت صنعت خودرو شده که قصد دارند ۸۰ میلیون متقاضی را با ۱۰ هزار خودرو ساماندهی کنند، گفت: ایرلاینها به نوعی این مردم را سپر بلای خودشان قرار دادهاند و قصد دارند با هر ترفندی نرخهای نا برابر خود را به مردم تحمیل کنند.
او با تاکید بر اینکه زمانی که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما صورت گرفته است چرا باید برای قیمتها کف و یا سقفی تعیین شود، افزود: آزادسازی به معنای رهاسازی کردن است، بنابراین شاهد هستیم با وجود آنکه آزادسازی انجام شده اما همچنان قیمت گذاری برای آنها انجام میشود.
رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ادامه داد: عرضه و تقاضا قیمتها را تعیین میکند و در این بخش هیچ کسی حق دخالت و یا تعیین قیمت را ندارد.
رفیعی اظهار کرد: بعد از اعلام افزایش قیمت بلیت هواپیما من به عنوان نماینده دفاتر خدمات مسافرتی این موضوع را در مجلس و فراکسیونهای مختلف گردشگری و همچنین معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مطرح کردم و اعتراض شدید تمامی حوزههای ذیربط با این موضوع را اعلام کردم.
رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی توضیح داد: انجمنهای شرکتهای هواپیمایی حق دخالت و قیمتگذاری در این بخش را ندارند و این موضوع که افزایش ندادن قیمتها باعث می شود که صنعت حمل و نقل هوایی راکد شود، راه به عنوان تهدیدی در این بخش می دانم.
رفیعی تصریح کرد: انتشار این خبر در این شرایط باعث ملتهب شدن بخش عمدهای از جامعه شده و امیدواریم این دستور که از سوی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو شدن قیمت بلیت هواپیما را همچنان ثابت بماند.
رفیعی توضیح داد: انجمن شرکتهای هواپیمایی حق قیمت گذاری در بلیت هواپیما را ندارند و قیمتها در این بازار متناسب با عرضه و تقاضا تعیین میشوند.
این مقام مسئول گفت: ایرلاینها و یا شرکتهای هواپیمایی بر چه اساسی قیمت بلیتهای خود را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش دادهاند و با این اقدام، همه شرکتهای هواپیمایی در این شرایط به نوعی دست در جیب مردم کردند و باعث می شوند که تمامی چرخه اقتصاد و گردشگری کشور دچار آسیب شود.
او ادامه داد: هم اکنون بسیاری از هتلها و سایر حوزههای گردشگری از جمله مسافر خانه ها تنها از ۵ تا ۶ درصد ظرفیت خود استفاده میکنند بنابراین این بخش ها هم می توانند ادعا کنند که ما باید ۵۰۰ تا ۶۰۰ برابر قیمت های خود را افزایش دهند، در صورتی که این کار در این شرایط به هیچ عنوان عاقلانه نیست.
رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی توضیح داد: شرکتهای هواپیمایی مدعی هستند که نرخ و هزینههایشان بر اساس دلار سنجیده میشود آیا واقعا این هزینههایی که اعلام میکنند بر اساس دلار است؟
رفیعی تصریح کرد: کدام یک از هزینهها بر اساس دلار تعیین میشود؟ زیرا کترینگ هواپیماها بر اساس ریال و حقوق پرسنل و همچنین سوخت ایرلاینها هم بر اساس ریال است، بنابراین چرا باید عنوان کنند هزینههای آنها بر اساس دلار است است.
او با اشاره به آزاد سازی نرخ بلیت هواپیماها افزود: چرا در زمان آزادسازی کف و سقف قیمتی تعیین میشود و از طرف دیگر در این شرایط اقتصادی نرخ بلیت افزایش مییابد.
رفیعی بیان کرد: زمانیکه نرخ بلیت هواپیما آزاد سازی شده، قیمتها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشوند و از طرف دیگر در بسیاری از کشورهای دنیا با وجود آنکه نرخ ها آزادسازی شده به هیچ عنوان کف و سقف قیمتی تعیین نمیشود و سفر هوایی از یک کشور به یک کشور دیگر بین ۱۰ تا ۲۰ دلار برای مسافران تمام میشوند.
رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به اینکه پیش از این اعلام شده بود که مسیر ایران - آمریکا برای مسافران حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان تمام میشود، افزود: اعلام چنین قیمتهایی باعث ملتهب شدن بخش هوایی میشود در صورتی که با یک حساب سر انگشتی مشخص شد که بهای مسیر هوایی ایران تا آمریکا حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است.
رفیعی تصریح کرد: اعلام چنین قیمتهایی هم پیش از این در مسیر ترکیه باعث ملتهب شدن این بازار شد به طوری که قیمت بلیت ایران تا ترکیه به ۶۰ میلیون تومان رسید و در همان بازه زمانی هم اعلام کردند که در چنین شرایطی این قیمت طبیعی است اما پس از مدتی با ورود سایر شرکت های هواپیمایی قیمت بلیت این مسیر به ۵ میلیون تومان رسید.
رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ادامه داد: در همان بازه زمانی یک شرکت هواپیمایی خارجی با در اختیار گرفتن تمام مسیرهای پروازی ترکیه باعث شد که قیمت بلیت استانبول افزایش یابد اما بعد از آن با ورود یک شرکت هواپیمایی دیگر در همان مسیر شاهد آن بودیم که قیمت بلیت به ۶ تا ۷ میلیون تومان کاهش یافت.
او تاکید کرد: با افزایش قیمت بلیتها کارمزد دفاتر مسافرتی هم افزایش خواهد یافت اما در این شرایط باید منافع مردم و همچنین منافع ملی کشور را در نظر گرفت. هم اکنون در این شرایط افزایش قیمت بلیت به نوعی دست در جیب مردم کردن محسوب می شد.
رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی با بیان اینکه بسیاری از ایرلاینها اعلام کردهاند که اگر مردم بلیتهای هواپیما را خریداری نکنند، هواپیماها در پارکینگ خواهند ماند، افزود: ایرلاینها و یا شرکتهای هواپیمایی به چه حقی مردم را تهدید میکنند چرا که تمامی مبالغ خرید این هواپیماها و همچنین هزینههای تعمیرات آنها از جیب مردم پرداخت شده است.
او تصریح کرد: اعلام چنین اقداماتی از سوی شرکتهای هواپیمایی باعث میشود که حقوق مردم پایمال شود و از طرف دیگر به طور قطع باعث کاهش چشمگیر خرید بلیت هواپیما از طرف مردم خواهیم بود.
رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص متوقف شدن افزایش قیمت بلیت هواپیما، گفت: در جلسه روز گذشته شورای رقابت درخصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما بحث و گفت و گو شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه نباید قیمت بلیت هواپیما افزایش پیدا کند، ادامه داد: در جلسه روز گذشته با رئیس انجمن هواپیمایی کشور نیز گفت و گو کردیم، آنها هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نداشتند.
رئیس شورای رقابت بیان کرد: شورای رقابت تا بررسی وضعیت کنونی حمل و نقل هوایی، هرگونه افزایش قیمت بلیت هواپیما را متوقف و درخواست کرد نرخ نامه جدید عملیاتی نشود و اکنون شورای رقابت در حال بررسی قیمت هاست.
بیشتر بخوانید
شیوا گفت: در گذشته هم درمورد وضعیت حمل و نقل هوایی کشور مطالعاتی کرده بودیم و برای خطوط هوایی که رقابتی هستند سقف و کف قیمتی تعیین کردیم و برای برخی از خطوط فقط سقف قیمتی در نظر گرفتیم. به زودی دستورالعمل نحوه همکاری با هوایپمایی کشور را اعلام میکنیم.
رئیس شورای رقابت بیان کرد:وظیفه انجمن هواپیمایی کشور تعیین قیمت بلیت هواپیما نیست و تا ابلاغ دستورالعمل جدید شورا رقابت هرگونه افزایش قیمت بلیت خطوط هوایی باید متوقف شود.
گفتنی است، لغو قیمت بلیت هواپیما شب گذشته توسط وزیر راه وشهرسازی توانست کمی از التهاب بخش هوایی بکاهد که امیدواریم این دستور همچنان به قوت خود باقی بماند.
انتهای پیام/