اسلامی گفت: ایجاد سازوکارهای مناسب در حوزه اقتصادی از سوی سازمان بنادر در شرایط تحریم باید به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران  جوان محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در همایش سراسری  مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه مداخله های بیش از حد و شرم آورانه آمریکا در راستای ممانعت از بهبود وضعیت تجاری ایران مدنظر قرار گرفته تا نتوان مطابق با قوانین و ضوابط فعالیت ها را پیش برد، اظهار داشت: خدا را شاکر هستیم که در نقطه مطلوب پیشرفت و پیروزی قرار داریم و اگر شیوع ویروس کرونا را فاکتور بگیریم نسبت به سال گذشته روند طبیعی را در حوزه تجاری تجربه می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی باید در شرایط تحریم، ساز و کارهای مناسب با شرایط امروزی مورد توجه قرار دهد، گفت: فعالیت های تولیدی، صنعتی و تجاری که بخشی از آن ها به بنادر مرتبط است باید با شرایط امروزی تطبیق یابد و ساز و کار متفاوتی طراحی شود که موجبات تسهیل سازی و روان سازی فعالیت ها را رقم بزند و اینگونه بتوانیم دشمن را که هدفش محدود ساختن روابط اقتصادی و تجاری ایران با دنیا است ناکام سازیم.

اسلامی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا بنادر و پسکرانه آن ها به محل تولید بار تبدیل شوند و تبادلات تجاری کشور را پشتیبانی کنند، عنوان کرد: باید پشتیبانی و حمایت لازم از سرمایه گذاران به منظور جذب حداکثری سرمایه در بنادر توجه قرار گیرد و تسهیل گری برای جذب سرمایه بخش خصوصی به یک دستورکار تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به کریدورهای ترانزیتی از طریق حمل و نقل ترکیبی، اظهار کرد: می توان ۵۰ میلیون تن بار را به ظرفیت ترانزیتی کشور اضافه کرد و اینگونه سهم تخلیه و بارگیری بار را ارتقا بخشید.

اسلامی همچنین با تاکید بر لزوم گسترش تبادل تجاری در حوزه دریای خزر، عنوان کرد: توسعه بنادر شمالی ایران باید در دستور کار قرار گیرد چراکه بازارهای کشف نشده و گنج اقتصادی در این منطقه وجود دارد و باید به نیاز بازارهای هدف توجه داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوالی درخصوص طرح آزمایشی یک در میان نشستن مسافران هوایی از ابتدای آبان ماه امسال و اینکه آیا این طرح اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: در بازدیدی که رئیس ستاد مقابله با ویروس کرونا در استان تهران از فرودگاه مهرآباد، شرکت‌ها، هواپیماها و سیستم‌های هندلینگ داشت، در گزارشی ارائه شد از عملیات انجام گرفته بسیار راضی بود.

وی افزود: درخصوص این طرح تعدادی از شرکت‌ها از ۱۰ روز پیش شروع به پذیرش مسافر در هواپیماها به صورت یک در میان کرده اند تا در ادامه هرچه به اول آبان‌ماه نزدیک‌تر می‌شویم بقیه شرکت‌ها نیز این فاصله را رعایت کنند. در تفاهمی که از لحاظ پروتکلی با وزارت بهداشت و کمیته بهداشتی انجام گرفت، چون هواپیما هر سه دقیقه یک‌بار هوای داخل آن تخلیه می‌شود نگرانی از بابت ماندگاری یک هوای آلوده وجود ندارد.

وی ادامه داد: حتی ایکائو هم در سندی که منتشر کرد این مساله را الزام نکرد اما این موضوع یعنی رعایت فاصله در سفرهای هوایی به لحاظ روانی و به خاطر این‌که یک مطالبته اجتماعی بود. به همین خاطر تصمیم گرفته شد با هماهنگی وزارت بهداشت نشستن یک در میان در هواپیماها الزامی شود. طبیعی است که این مساله روی هزینه بلیت تاثیر خواهد گذاشت که این اجباری است و راهی غیر از این نداریم.

این مقام مسئول در ادامه گفت: به همین خاطر برخی از شرکت‌ها این کار را شروع کرده اند و در ادامه به بقیه هم تسری داده می‌شود. دلیل تاخیر هم این بود که یکسری شرکت‌ها بلیت پیش‌فروش کرده بودند که قرار شد به تدریج و حداکثر اول آبان این فاصله‌گذاری رعایت شود و بعد از زمان اعلام شده  هیچ شرکتی مجاز نیست بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماهای خود مسافر پذیرش کند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار