نقشه راه همکاری‌های حمل و نقلی سال ۲۰۲۵ و الحاقیه مطالعات مهندسی قرارداد اجرایی پروژه راه آهن رشت-آستارا میان ایران و روسیه به امضا رسید.

امروز سه شنبه سی‌ام بهمن ماه نشست دو جانبه فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی و ولادیمیروویچ استاروویت وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه و هیات همراه در محل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست سعید رسولی معاون حمل و نقل وزیر و سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی، جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل و امین ترفع رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند.

وزیر راه و شهرسازی ضمن خوش‌آمدگویی به طرف روس اظهار داشت: به طور حتم دیدار‌های مستمر، روند رو به رشد همکاری‌های ما را رقم زده و این جلسات مستمر باید ادامه یابد تا هر دو کشور ایران و روسیه به اهداف خود در تکمیل کریدور شمال-جنوب دست یابند.

وی افزود: سومین همایش اقتصادی خزر با حضور فدراسیون روسیه به میزبانی ایران در حال برگزاری است و به طور قطع این نشست نقطه عطفی در همکاری‌های اقتصادی، تجاری و حمل و نقلی برای ایران و روسیه و سایر کشور‌های حوزه خزر خواهد بود.

صادق با اشاره به اینکه امروز نقشه راه همکاری مشترک حمل و نقلی و ترانزیتی ۲۰۲۵ و الحاقیه مطالعات مهندسی قرارداد اجرایی پروژه راه آهن رشت-آستارا به امضا می‌رسد؛ ابراز امیدواری کرد که قرارداد اجرایی ساخت راه آهن رشت-آستارا تا پایان ماه مارس ۲۰۲۵ بعد از نهایی سازی احجام و قیمت به امضا برسد.

وی با بیان اینکه تملک اراضی مورد نیاز راه آهن رشت-آستارا در حال انجام است و سرعت گرفته، گفت: تملک اراضی در مدت یک سال انجام می‌شود.

صادق در واکنش به صحبت‌های وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه که «از صدور مجوز ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور برای شروع مطالعات مهندسی پروژه ساخت و توسعه راه آهن رشت-آستارا قبل از تحویل جدول زمانبندی تملک زمین» خبر داد، گفت: این اقدام رئیس جمهوری روسیه باعث خورسندی است و به طور حتم این تصمیم در تسریع پروژه راه‌آهن رشت-آستارا تاثیر گذار است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری نشست سه جانبه ایران-روسیه- جمهوری آذربایجان، تاکید کرد: در این نشست سطح همکاری سه کشور در شاخه غربی کریدور شمال- جنوب در غرب دریای خزر مشخص خواهد شد. البته همزمان تمرکز دو کشور ایران و روسیه برای شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب در شرق دریای خزر ضروری است. همچنین ضرورت دارد هزینه انتقال بار از هر دو مسیر برآورد شده و گلوگاه‌های آنها شناسایی و رفع شوند.

وی با اشاره به امکان انتقال بار‌های روسیه به پاکستان از مسیر ایران گفت: به طور حتم برای توسعه مسیر‌های ترانزیتی همه ظرفیت‌ها را به کار می‌بندیم.

صادق در ادامه بر ضرورت صدور ویزای رانندگان ناوگان جاده‌ای، تلاش مشترک برای بهره برداری بیش‌تر از ظرفیت دریای خزر در حوزه بار و مسافر و توسعه همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل هوایی در زمینه‌های افزایش فرکانس پروازی، همکاری ایرلاین ها، تعریف مقاصد پروازی و همکاری در حوزه فرودگاهی و تبادل تجربیات در زمینه تعمیر هواپیما تاکید کرد.

در ادامه این نشست ولادیمیروویچ استاروویت وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه ضمن موافقت با پیشنهادات و اظهارات وزیر راه و شهرسازی، پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم خزر را نیز مطرح کرد.

وزیر راه و شهرسازی ایران نیز ضمن موافقت با این پیشنهاد خاطرنشان کرد: به طور قطع ابتکار عمل تشکیل کنسرسیوم به دستان ایران و روسیه است.

صادق در پایان بیان‌داشت: همکاری تنگاتنگ ایران و روسیه همواره مورد توصیه و تاکید رهبران دو کشور بوده و موجبات خرسندی مردمان دو کشور را فراهم خواهد کرد.

منبع: وزارت راه و شهرسازی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار