به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در زمان های گذشته بحث اسقاط خودرو رونق زیادی داشت، چرا که این کار مزایای زیادی دارد و همچنین کمک زیادی به تولید خودرو های جدید می کند. اکنون زمان زیادیست از این رویه گذشته است و به نوعی این کار به فراموشی سپرده شده است.
مشکلات زیادی در مورد اتومبیلهای قدیمی وجود دارد که تلاش برای ادامه کار آنها به سرعت ناکارآمد میشود که در این صورت، باید اسقاط خودرو را در نظر بگیرید. اکثر اتومبیلهایی که اسقاط میشوند از قطعات با کیفیت بالا سلب میشوند و سپس فلز بازیافت میشود. اسقاط ماشین شما مزایای زیادی دارد، علاوه بر این دیگر مجبور نیستید ماشین را تعمیر کنید!
وقتی ماشین را اسقاط میکنید، بیشتر مکانها پول نقد شما را از قبل پرداخت میکنند. این یکی از سریعترین چرخشهای پول برای املاک موجود در آن است. در اینجا دیگر لازم نیست نگران تجارت خودرو باشید.
قطعات زیادی در اتومبیل وجود دارد که میتواند مورد استفاده مجدد و بازیافت قرار گیرد. به سادگی ارسال اتومبیل به محل تخلیه منظم باعث هدر رفتن همه این موارد میشود. از طرف دیگر، اگر ماشین را قراضه کنید، تمام آن قطعات قابل استفاده مجدد خواهند بود. این امر باعث میشود که مواد شیمیایی سالم و خطرناک از محیط زباله دور شوند.
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، یک ماشین قدیمی فضای زیادی را اشغال میکند. اگر خودرو در شرایط عملکردی نباشد، به معنای واقعی کلمه فضا را اشغال میکند و هیچ کارایی مفیدی ندارد. حذف آن تکههای آشغال از محل زندگی یا حیاط شما فضای زیادی را آزاد میکند. این فضا را میتوان برای یک ماشین جدید و ذخیره سازی دیگر خودروها استفاده کرد، یا به راحتی به عنوان فضای باز در دسترس قرار داد.
نگاه کردن به اتومبیلهای قدیمی و بی رمق جالب نیست. اگر از دیدن یک ماشین قدیمی و غیر جذاب لذت نمیبرید، اسقاط آن راهی سریع برای خلاص شدن از چشم است. به جای نگرانی در مورد رفع آن یا آزار همسایگان، میتوانید به شخص دیگری اجازه دهید از آن مراقبت کند.
حال نکته ای که وجود دارد، بسیاری از اتومبیلهای قراضه در داخل شهر یافت میشوند که به کمک اسقاط آنها می توان به کسب درآمد زیاد و کاهش آلودگی هوا رسید.
در حال حاضر نیز مشخص است زمانی که یک خودرو فرسوده است، این فرسودگی ضررهای متعددی دارد که یکی از آنها ایجاد آلودگی هوا و دود است. ضمن اینکه این فرسودگی برای خود مالک خودرو نیز میتواند خطرآفرین باشد؛ چراکه وقتی خانواده یا مسافر را سوار میکند، ممکن است به طور مثال ترمز خودرو عمل نکرده و منجر به حوادث هم برای خودرو و هم برای سایرین شود.
موارد بسیاری داشتهایم که مثلا یک تریلی فرسوده نتواسته به موقع ترمز کرده و در برخورد با یک اتوبوس منجر به فوت و آسیب همه مسافران اتوبوس شده است. در مورد خودروهای سواری نیز این وضعیت صادق است که علاوه بر خسارت به خود، برای اطرافیان نیز خطرآفرین هستند.
محمدحسین گودرزی رئیس کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مراکز اسقاط کشور در شرایط خوبی به سر نمی برند. علی رغم اینکه وارد فصل سرد سال شده ایم و به دنبال آن آلودگی هوا افزایش خواهد یافت بنابراین انتظار می رود دولت از هم اکنون به فکر اسقاط خودرو ها باشد.
او بیان کرد: با توجه به صعود قیمت ها در بازار، مقداری خودروها را برای اسقاط کمتر می آورند و به دنبال آن شاهد کشتارهای زیاد در جاده ها هستیم.
این مقام مسئول ادامه د اد: متاسفانه ستاد حمل و نقل سوخت کشور که ناظر عالی مراکز اسقاط هستند، نه تنها قدمی برای این کار بر نمی دارند بلکه با یک تعهد نامه قانونی از انجام این کار جلوگیری می کنند. در گذشته برای مشخص کردن سن اسقاط جدولی داشتیم اما دیوان عدالت اداری این جدول را به دلیل داشتن یک شکایت لغو کرد.
او تشریح کرد: اکنون محیط زیست طرحی را پیشنهاد داده است که بر مبنای آن اگر خودرویی در مراحل انجام معاینه فنی ۲ تا سه مورد را رد کند، شامل معاینه فنی نشده و باید به مراکز اسقاط مراجعه کند. در گذشته سن اسقاط ۲۵ سال بود، اما اکنون این طرح لغو شده است.
سید امیر احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هم اکنون ۲۴ میلیون خودرو در سطح کشور داریم. سالانه باید ۳۰ درصد از خودروهای سطح شهر، اسقاط شوند یعنی اگر در سال یک میلیون و ۲۰۰ خودرو تولید و تحویل مشتری داده می شود، باید حدود ۳۶۰ هزار خودرو اسقاط شوند.
احمدی تشریح کرد: این موضوع در حالی است که در سال گذشته فقط ۸ هزار خودرو اسقاط شدند یعنی ۳ درصد از خودروهای تولید شده که این رویه مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.
به گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور، قانون ۳۰ درصدی اسقاط خودرو از سال ۸۸ در کشور تصویب شد، اما از همان زمان خودروسازان داخلی زیر بار این قانون نرفتند و هیچ یک از آنها، این میزان را اسقاط نکردند.
او تشریح کرد: دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور به هیچ وجه با اتحادیه و قانون اسقاط خودرو همکاری نمیکنند ضمن این که این دو شرکت از طرحهای پیشنهادی جهت فروش خودروها نیز استقبال نکردند.
به گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور، از سوی اتحادیه اسقاط خودرو به شرکتهای ایران خودرو و سایپا پیشنهاد داده شد که در طرحهای پیش فروش محصولات خود، امتیاز خرید خودرو را به افرادی بدهند که در سطح شهر از خودروهای فرسوده استفاده میکنند. در صورتی که خودروسازان با این پیشنهاد موافقت میکردند، هم اکنون شاهد فعالیت خودروهای فرسوده در کشور نبودیم و از بروز بسیاری دیگر از مشکلات جلوگیری میشد.
احمدی بیان کرد: تا پیش از تصویب قانون معاینه فنی خودروها، برای اسقاط خودرو محدودیت زمان وجود داشت یعنی خودروها پس از گذشت چند سال مشخص از تولید، باید به مراکز اسقاط و بازیافت خودرو مراجعه میکردند، اما با احداث مراکز معاینه فنی، خودروها تا زمانی که از نظر کارشناسان این مراکز، بتوانند چکهای مورد نظر را به خوبی رد کنند، هیچ مشکلی نداشته و اجازه فعالیت در سطح شهر را دارند.
او تشریح کرد: با پیگیریهایی که از سوی اتحادیه صورت گرفته و تعداد خودروهایی که در سال ۹۹ تا اینجای کار اسقاط شده اند، پیش بینی میشود تعداد خودروهای اسقاطی امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شود، اما باز هم تفاوت زیادی با برنامه ریزیها دارد.
بیشتر بخوانید
او بیان کرد: خودروها پس از اسقاط تبدیل به بلوکهای فشرده از جنس آلومینیوم، مس، شیشه، لاستیک و قلع شده و به کارخانههایی ارسال میشوند که در تولیدات خودرو از این مواد اولیه استفاده میکنند. با افت شدید اسقاط خودرو در کشور، مواد اولیه یاد شدهای که خارجی مراکز اسقاط هستند نیز به میزان چشم گیری کاهش پیدا کرده و کارخانه جات با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه شده اند.
در تمام دولتها و دنیا به شخصی که دارای خودروی فرسوده است، کمک میکنند و با ارائه تسهیلات، خودروی فرسوده او را خریداری و خودروی نو تحویل میدهند. حتی زمانی که واردات خودرو صورت میگرفت، واردکننده به ازای هر خودرو موظف به اسقاط سه تا چهار خودرو میشد. این روشها و راهکارها در همه دنیا وجود دارد، اما اینجا رعایت نمیشود.
معاینه فنی نیز منافات اساسی با موضوع فرسودگی دارد. در حال حاضر برای خودروهای فرسوده نیز معاینه فنی صادر میشود که کاملا اشتباه است. فرسودگی به معنای تعیین عمر مفید یک وسیله نقلیه است که به طور مثال ۱۰ سال تعیین میشود؛ لذا پس از ۱۰ سال فرسوده است و معاینه فنی که به آن تعلق میگیرد، ارزش نخواهد داشت، اما متاسفانه در ایران مفاهیم اشتباه جا افتاده است.
اینکه معاینات فنی به درستی صورت میگیرد یا خیر بحثی جداگانه است. بعضا مشاهده میشود که در اطراف مراکز معاینه فنی تعمیرگاههایی وجود دارند که به صورت مقطعی مشکل و نقص را برطرف میکنند یا اینکه برخی افراد معاینه فنی را با چانهزنیهای بسیار دریافت میکنند. به همین دلیل است که خودروهایی که در خیابانها میبینیم به شدت دودزا هستند که نشان میدهد علاوه براینکه فرسوده هستند، معاینه فنی هم ندارند.
انتهای پیام/
چه برسه ماشین فرسوده
صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي إِذَا صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِي وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِي قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَنْ هُمْ قَالَ اَلْفُقَهَاءُ وَ اَلْأُمَرَاءُ .
دو گروه از امت من هستند كه اگر خوب باشند، امت من نيز خوب خواهند بود و اگر بد باشند امت من بد خواهند شد. گفتند: اي پيامبر خدا آن دو گروه چه كساني اند؟ فرمود: دانشمندان و زمامداران.
مشکل اقتصاد و احتکار و کمبود کالاها کسی نیست جز آقازاده ها و بعضی وزرا و مسئولین رده بالا که مملکتو به این فلاکت در اورده
شرافت و وجدان و مدیریت و انسانیت قیمت ها کنترل می کند که نداشتن
احتمالا شما نماینده ایرانخودرو یا سایپا نیستین؟
طرح افزایش قیمت خودرو میدین؟
کسی فهمید به منم بگه
ولی مثلا مبنای تعیین حداقل دستمزد کارگران را حرف نماینده کارفرمایان (سرمایه داران ) قرار میگیرد
کدام کشور بخاطر ترمز نگرفتن ماشین را اسقاط میکنند بلکه شرکت تولید کننده خودرو فراخوان میزنه تمام خودروهای تولیدیش را جمع آوری میکنه وخسارات خریداران را میپردازه !!!!!!
تاکی میخواهید سر مشتری شیره مالی کنید وبنفع خودرو سازان داخلی مسائل را مطرح کنید
که میگین با اجرا شدن این طرح قیمت خودرو کاهش پیدا میکرد؟!
اولا کسی که خودروی فرسوده و اسقاط سوار میشه قطعا توان مالی خرید خودروی نو رو نداره خصوصا با قیمت گذاری های الان و میزان درامد ماهانه افراد توی هر شهری میخوان باشن
دوما گیرم که اجرا شد مگه مسکن مهر نبود خیلی ها همین پوله رو هم نتونستن جور کن و حق مسکن مهرشون رو فروختن به کس دیگه ای طی قولنامه نمونش پدر خود من که یه کارگره و با حقوق وزارت کاری 25 ساله زندگیمون رو میچرخونه ! به زور البته اونوقت توقع دارید مابه تفاوت پول این ماشین نو که سهمیه اشونه بتونن جور کنن
یا شما تو ایران زندگی نمیکنین اقای خبرنگار و مسئول اتحادیه مربوط یا خبر از حال و روز زندگی دهک های پایین ندارید و قشر مرفه هستید!
ابن خودرو سازای مثلا بومی هر ۳ ماه تقریبا ۳۰ درصد افزایش قیمت میزنن
بعد اونیکه پیش خرید کرده سالی ۱۰ درصد مشارکت در تولید میدن بهش
یک بوم و دو هوا شده بالاخره اونیکه پول داده پیش خرید کرده در تولید مشارکت میکنه و سرمایه ی اونم بالاخره پول زحمت کشیه باید هر ۳ ماه ۳۰ درصد افزایش پیدا کنه نه اینکه یه پولی بدی تا وقتی ماشینتو تحویل بدن ارزشش صفر بشه!!
پولو از اونایی که ندارن میگیرن میدن به اوناییکه پولدارن
فکری به حال گرانی کنید
کم آوردیم
سپاس
متاسفم بر این سیاست قیمت بازار و کارخانه و کسانی که بانیان ما به تفاوت این فاصله قیمت هستند.