کوچولو‌هایی که لبخند آن‌ها در همه جا خریدار دارد و سفر آن‌ها خنده را بر لبان ساوجی‌ها می‌نشاند.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، پسته های کوچکی که وقتی دهان باز می‌کنند لبخند آن‌ها جذاب است و خستگی را از تن کسانی که برای آن‌ها زحمت کشیده اند می‌زداید و سفر آن‌ها به کشور‌های دیگر ارز آوری خوبی دارد.

پسته، واژه‌ای فارسی (pistachio) که با کمی تغییر وارد زبان لاتین شده، در ختچه این محصول صادراتی با نام ایران شهرت دارد و میوه‌ی تولیدی آن خوراکی بسیار لذیذ است و صادرات هر کیلوگرم از این محصول بین ۷ تا ۱۰ دلار ارز آوری دارد.

این آجیل خوشمزه و پر طرفدار علاوه بر خواص بی نظیر برای پوست و زیبایی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها هم مفید است و با این جثه کوچک پتاسیم آن با پرتقال برابری می‌کند و با داشتن مواد مغذی محصولی پرطرفدار در سراسر جهان است.

داستان پرماجرای پسته های خندان ساوجی

اگر چه استان کرمان و شهرستان رفسنجان، مراکز اصلی تولید پسته در ایران بشمار می‌آیند، اما راندمان برداشت پسته در استان مرکزی موجب شده این استان رتبه نخست کشور را در میزان برداشت پسته در هکتار کسب کند.

استان مرکزی با ۱۱ هزار هکتار باغ پسته و برداشت بیش از ۱۳ هزار تن محصول از نظر سطح زیر کشت رتبه ششم کشور را دارد که تولید ۹۰ درصد این محصول خندان، در شهرستان‌های ساوه و زرندیه انجام می‌شود.

داستان پرماجرای پسته های خندان ساوجی

شهرستان ساوه در استان مرکزی پس از شهرستان زرندیه بیشترین تولید پسته را دارد و اکنون کار برداشت پسته در این شهرستان آغاز شده و تا نیمه‌های آبان ادامه دارد.

داستان پرماجرای پسته های خندان ساوجی

حسن شریفی مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: سطح زیر کشت باغات پسته شهرستان ساوه بالغ بر ۳ هزار و۲۰۰ هکتار است که از این میزان بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار باغات بارده و قریب به هزار هکتار باغات غیر بارده هستند.

داستان پرماجرای پسته های خندان ساوجی

شریفی متوسط عملکرد برداشت محصول پسته از باغات این شهرستان را ۱۲۰۰ کیلوگرم پسته خشک در هر هکتار دانست و افزود: کار برداشت پسته در این شهرستان از روز‌های انتهایی شهریورماه آغاز و تقریبا تا اواسط آبان ماه ادامه خواهد داشت.

او شهرستان ساوه را دارنده رتبه دوم استان مرکزی در تولید پسته پس از شهرستان زرندیه دانست و اضافه کرد: پسته تولیدی این شهرستان از نظر کیفیت با پسته تولید نقاط پسته خیز کشور قابل رقابت است.


بیشتر بخوانید:


عمر پسته‌کاری در شهرستان ساوه به ۲۵ سال می‌رسد و باغداران ساوجی به کشت ارقامی پسته های، احمدآقایی، اکبری، فندقی، کله قوچی و همچنین پسته سفید اشتغال دارند.

با توجه به ارزش اقتصادی این محصول، روند توسعه باغات پسته در شهرستان ساوه افزایشی است و باغات پسته در سایه مدیریت جهادکشاورزی و اقدامات ترویجی به سمت تولید رقم احمدآقایی و اکبری پیش می‌رود که جزو ارقام پرمحصول با بازده بیشتر هستند و کشت آن‌ها نسبت به سایر ارقام توجیه اقتصادی بهتری دارد.

داستان پرماجرای پسته های خندان ساوجی


خلیلی معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: از نظر سطح زیر کشت پسته احمد آقایی و پسته فندقی از ارقام اصلی کشت پسته در ساوه هستند و کله قوچی و اکبری نیز در رده‌های بعدی کشت در ساوه به شمار می روند.

داستان پرماجرای پسته های خندان ساوجی

خلیلی با اشاره به فعالیت ۱۰ واحد فرآوری پسته در این شهرستان افزود: به ازای هر کیلو گرم پسته‌ی خشک، بین ۷ تا ۱۰ دلار ارز آوری پسته خشک در هر کیلو گرم برای کشور دارد.

او اضافه کرد: با توجه به بارور و تنومندتر شدن درختان پسته، سال‌آوری محصول و خوشبختانه در امان بودن از سرما، پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید تا دو برابر سال قبل افزایش یابد.

پسته یکی از محصولات استراتژیک در این منطقه بوده و کشت آن متناسب با شرایط اقلیم و آب و هوای ساوه است و به دلیل مقاومت بالا نسبت به شوری خاک، سرمای زمستانی، نیاز آبی کم و درآمدزایی مورد اقبال کشاورزان این شهرستان قرار گرفته است.

داستان پرماجرای پسته های خندان ساوجی

درخت پسته تا دمای کمتر یا بیشتر از ۵۰ درجه نسبت به شرایط آب و هوایی مقاوم است و با توجه به کمبود منابع آبی در ساوه و به لحاظ اینکه مصرف آب پسته کمتر از انار است، لذا تولید پسته آسان‌تر است و توجیه اقتصادی دارد.

با وجود اینکه کشور‌های اروپایی نسبت به موضوع آلودگی پسته به آفلاتوکسین حساسیت زیادی دارند و این موضوع یکی از مشکلات پسته‌های صادراتی است، اما تاکنون این آلودگی در باغات پسته ساوه مشاهده نشده است.

داستان پرماجرای پسته های خندان ساوجی

سخنگو کارشناس جهاد کشاورزی ساوه هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: عاری بودن از آلودگی به آفلاتوکسین، مقاومت در برابر سرما، کیفیت مطلوب مغز و نیز خندانی پسته از مزیت‌های این محصول در ساوه است.

داستان پرماجرای پسته های خندان ساوجی

پسته ارز آوری مستقیم دارد و عمده پسته ساوه با برند نقاط پسته خیز کشور به کشور‌های اروپایی صادر می‌شود که مشتاقان بسیاری دارد.

داستان پرماجرای پسته های خندان ساوجی

 

پسته تولیدی ساوه از لحاظ کیفیت، طعم، اندازه و مرغوبیت با محصول نقاط پسته خیز کشور برابری می‌کند وکشور‌های بسیاری از حاشیه خلیج فارس و دریای خزر و نیز برخی کشور‌های اروپایی مشتاق خرید پسته ساوه هستند.

گزارش از: محمد جواد بهلولبندی

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.