معاون جهادکشاورزی فارس گفت: کارشناسان بخش کشاورزی باید کشاورزان استان فارس را به کاشت بذر‌های گواهی شده ترغیب کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس در همایش توسعه گندم بنیان و کشت پاییزه در سال زراعی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰، با برشمردن مزایای بذر‌های گواهی شده، گفت: کارشناسان بخش کشاورزی باید کشاورزان این استان را به کاشت اینگونه بذر‌ها ترغیب کنند.

حسین پزمان افزود: فرآیند بوجاری، ضدعفونی و همگن سازی بر روی این نوع بذر‌ها قابل انجام است و آن‌ها قابلیت جوانه‌زنی بالاتری نسبت به بذر‌های دیگر دارند و این در حالی است که قیمت آن‌ها با بهای بذر معمولی تفاوتی ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان داشت: شهرستان اقلید در حوزه تولید محصولات گواهی شده و استاندارد در این استان شاخص است و دیگر شهرستان‌ها نیز ضروری است این هدف را دنبال کنند.

پژمان اضافه کرد: همچنین برای افزایش میزان محصولات کشاورزی، لازم است که استفاده از روش‌های نوین کشت و بهره‌گیری از اقلام استاندارد و گواهی شده، تلفیق تغذیه ریز مغذی‌های خاک و قارچ کش‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

او، در مورد مزیت "کشت روی پشته" اظهار داشت: اگر کشاورزان مبادرت به این نوع کشت کنند، به میزان قابل توجهی از مصرف آب کاسته می‌شود و همچنین کاهش ۴۰ درصدی استفاده از بذر را در پی خواهد داشت و در نهایت منجر به صرفه اقتصادی در کشت می‌شود.

به گفته پژمان، برای تولید محصولاتی مانند حبوبات، پنبه و ذرت، می‌توان از روش کشت روی پشته استفاده کرد.

او بیان کرد: استفاده از روش آزمون خاک با هدف شناخت نوع خاک و رفع کاستی‌های آن نیز کمک مهمی به گیاه می‌کند و منتج به افزایش بهره‌وری خواهد شد.

تولید ۹ درصد محصولات کشاورزی فارس در اقلید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین گفت: این استان از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در کشور است و شهرستان اقلید نیز در زمره قطب‌های کشاورزی فارس به شمار می‌آید، زیرا نقش مهمی در تولید مواد غذایی این سرزمین بر عهده دارد.

پژمان افزود: استان فارس با تولید ۹۶۱ هزار تن گندم، رتبه دوم در کشور را به خود اختصاص داده و در تولید محصول جو نیز از رتبه دوم در سطح زیر کشت با ۶ هزار تن اختلاف، به رتبه نخست در کشور ارتقا یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، با اشاره به تولید ۱۱ میلیارد تن محصولات کشاورزی در این استان، سهم اقلید را از این میزان ۸۵۰ هزار تن اعلام کرد که که معادل ۹ درصد کل محصولات تولیدی استان فارس است.

لزوم توسعه صنایع تبدیلی در اقلید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید نیز در این همایش بیان داشت: سالانه ۸۳۵ تن محصولات زراعی و ۱۸۲ هزار تن محصولات باغی در این شهرستان تولید می‌شود.

سید علی آقا میرطالبی افزود: احداث صنایع تبدیلی و بسته‌بندی همچون فرآوری سیب زمینی، صنایع تبدیلی حبوبات، احداث سردخانه‌های دومداره و انواع گلخانه از عمده نیاز‌های این شهرستان و از طرح‌های قابل سرمایه‌گذاری در این منطقه است.

او ادامه داد: اجرای طرح گندم بنیان در سطح ۲ هزار هکتار در سال ۹۸ و همچنین سطح ۶ هزار و۵۰۰ هکتار در سال ۹۹ و طرح افزایش ماده آلی خاک از جمله طرح‌های جهاد کشاورزی در این شهرستان بوده است.

شهرستان اقلید با دارا بودن دشت‌های حاصلخیز نمدان، بکان و آسپاس در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار