کارشناس ارشد فیزیولوژی و تغذیه ورزشی اصفهان گفت: رژیم غذایی مناسب همگام با ورزش می‌تواند با تقویت سیستم دفاعی بدن برای مقابله با کرونا موثر باشد.

داود بمانی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در ارتباط با تاثیر رژیم غذایی مناسب همگام با ورزش برای مقابله با کرونا گفت: باتوجه به اینکه فصل تابستان رو به پایان است و همزمان با سردی هوا بیماری‌های عفونی مانند آنفلوآنزا به کرونا اضافه خواهد شد توجه به داشتن سبک زندگی سالم با تغذیه مناسب و ورزش می‌تواند در تقویت سیستم دفاعی بدن موثر باشد. همچنین نداشتن تناسب اندام، چاقی یا لاغری زیاد، کمبود مواد مغذی می‌تواند باعث اختلال در متابولیسم و کاهش عملکرد سیستم‌های بدن از جمله سیستم دفاعی شود.

او افزود: تغذیه سالم و ورزش با بالا بردن قدرت جسمانی و کمک به ترشح هورمون‌های نشاط آور می‌تواند برای مقابله با افسردگی و تقویت روحیه در مواجهه با این ویروس و سایر ویروس‌های عفونی مفید باشد.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی و تغذیه ورزشی توصیه کرد که در این دوران رعایت تعادل و تنوع مصرف گروه‌های غذایی مختلف و استفاده از انواع مواد غذایی مانند لبنیات، گوشت، سبزیجات و چربی‌ها  بسیار مهم است.

او ادامه داد: مصرف مواد مغذی مانند انواع میوه‌ها و سبزیجات از خانواده لیمو، مواد غذایی حاوی بتاکاروتن مانند هویج، انواع کلم‌ها، لبنیات حاوی پروبیوتیک، روغن‌های ماهی حاوی امگا۳، گوشت سفید، حبوبات و در میان چربی‌ها مصرف مغزی‌جات به دلیل برخورداری از فیبر و چربی کافی، توصیه می‌شود.

بمانی در پاسخ به این سوال که آیا مواد غذایی دارای طبع گرم و مورد توجه طب سنتی می‌توانند برای مقابله با کرونا مفید باشند، گفت: این مواد غذایی معمولا به دلیل اینکه انرژی بیشتری برای بدن تولید می‌کنند تا حدودی مناسب هستند، اما مصرف زیاد آن‌ها می‌تواند مشکل ساز شود، بنابراین ایجاد تعادل و تنوع مصرف بین گروه‌های غذایی مختلف موثرتر است.

او با بیان اینکه ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مانند سندروم متابولیک در افراد چاق بیشتر است، اضافه کرد: به دلیل عدم نظم در سوخت ساز و تعادل سیستم فیزیولوژی در این افراد ریسک ابتلا به سایر امراض مانند بیماری‌های عفونی بالاتر خواهد رفت.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی و تغذیه ورزشی مصرف ویتامین‌های «ب کمپلکس»، کپسول‌های روغنی «امگا ۳»، «پروبیوتیک‌ها»، «ویتامین دی»، «زینک» و سایر مکمل‌های غذایی را زیر نظر کارشناس مربوطه و به تجویز آن‌ها مفید دانست.

او گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز برای آمادگی بیشتر به منظور مقابله با بیماری‌های عفونی و تنفسی به ویژه کرونا، استفاده از آبمیوه‌های طبیعی حاوی «آنتی اکسیدان»، مراقبت‌های ویژه، خواب کافی، تقویت روحیه، استفاده از دمنوش‌های آرامبخش و مواد غذایی حاوی ویتامین «ث»، همراه با ورزش توصیه می‌شود.

 

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.