مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت:مصرف ۸۰ درصد منابع آبی استان کردستان مربوط به بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،کامران خرم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه ۹۵ صدم درصد معادل یک میلیارد مترمکعب حجم آب حاصل از بارندگی‌ها نیز در زمین نفوذ کرده و وارد آبخوان‌ها می‌شود، گفت: سالانه یک میلیارد و ۶۶ میلیون مترمکعب منابع آبی در استان مصرف می‌شود.

او سهم مصرف سالانه بخش شرب استان را ۱۴۴ میلیون مترمکعب اعلام کرد و یادآور شد: سهم مصرف بخش کشاورزی ۸۵۲ میلیون مترمکعب و صنعت حدود ۷۱ میلیون مترمکعب است، ضمن اینکه مصرف ۸۰ درصد منابع آبی استان مربوط به بخش کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: میزان تبخیر رواناب‌های ناشی از بارندگی استان در طول ۱۵ سال اخیر نسبت به قبل این مدت، هفت درصد افزایش یافته و اکنون به ۶۳ درصد رسیده است.

خرم بیان کرد: میزان تبخیر رواناب‌های کردستان در دراز مدت ۵۶ درصد بود که اکنون با توجه به تغییرات دمایی هفت درصد بیشتر شده است.

او با بیان اینکه حجم آب ناشی از بارندگی‌های سالانه در استان ۱۳.۲ میلیارد مترمکعب است، اضافه کرد: ۴.۸ میلیارد مترمکعب آن به رواناب تبدیل شده و ۷.۴ میلیارد مکعب نیز تبخیر شده که بیش از ۵۰ درصد حجم آب‌های ناشی از بارش‌ها است.

خرم با اشاره به اینکه ۷۳ درصد منابع آبی زیرزمینی و ۱۴ درصد آب‌های سطحی کردستان در نیمه شرقی استان قرار دارد، تاکید کرد: ۲۷ درصد آب‌های زیرزمینی و ۸۶ درصد آب‌های سطحی نیز در غرب استان واقع شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.