مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت:میزان مصرف سالانه آب در استان کردستان یک میلیارد و ۶۶ میلیون مترمکعب است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،کامران خرم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت:میزان مصرف سالانه آب در کردستان یک میلیارد و ۶۶ میلیون مترمکعب است که ۶۵ درصد این میزان از منابع زیرزمینی و ۳۵ درصد هم از منابع سطحی تامین می‌شود.

او با بیان اینکه بیشترین مصرف آب استان مربوط به منابع زیرزمینی است، افزود: ۸۰ درصد آب مصرفی کردستان در بخش کشاورزی، ۱۳ درصد در حوزه شرب و هفت درصد در بخش صنعت استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان بیان کرد: در حال حاضر دشت‌های شرقی استان ۶۶۱ میلیون مترمکعب کسری مخزن آب زیرزمینی دارد که در صورت ادامه این روند، توسعه کشاورزی در این منطقه غیرممکن خواهد شد.

 خرم  گفت: اگر در دشت‌های شرقی استان پنج درصد آب کمتر مصرف شود، ۳۵ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد و این کار باعث جبران کسری بخشی از آب‌های زیرزمینی در این منطقه می‌شود.

او با بیان اینکه ۶ درصد رواناب‌های کشور در کردستان واقع شده است، تاکید کرد: ۷۳ درصد آب‌های زیرزمینی استان در دشت‌های شرقی و ۱۴ درصد پتانسیل آب‌های سطحی هم در نیمه شرقی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: ۲۷ درصد پتانسیل آب‌های زیرزمینی و ۸۶ درصد آب‌های سطحی هم در نیمه غربی استان واقع شده که شرایط خوبی برای ایجاد سد و تامین آب مورد نیاز فراهم کرده است.

خرم یادآور شد: با توجه به کاهش منابع آبی زیرزمینی، برنامه‌هایی برای تامین آب شرب مناطق مختلف تا افق ۱۴۲۵ پیش بینی شده که مشکلی در این بخش نخواهیم داشت.

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار