به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با شیوع ویروس کرونا، از جمله مشکلاتی که بوجود آمده تشکیل کلاس های مجازی و نیاز به اینترنت بوده است.
هر چند توسعه آموزشهای مجازی در برنامهریزیهای بلند مدت و کلان کشور قرار داشت، اما حضور کرونا ویروس توانست اجرای این طرح را سرعت ببخشد.
اجرای اجباری و زودهنگام پروژه آموزشهای مجازی و غیرحضوری در کنار محاسن بسیار زیاد آن سبب شد تا به دلیل آماده نبودن برخی بسترها مثل عدم دسترسی به اینترنت در مناطق محروم، گرانی دستگاههای ارتباطی و گوشیهای همراه، گرانی اینترنت و ناآشنایی والدین با کارکرد فضای مجازی تحقق بهینه این طرح را با خلل روبهرو کند.
از جمله موارد مهم و تأثیرگذار در نتیجهگیری نامطلوب از اجرای طرح آموزش غیرحضوری کلاسهای درس، فراهم نبودن زیرساختهای لازم ارتباطی به ویژه اینترنت در مناطق محروم است که منجر به بروز مشکلات برای دانشآموزان و در برخی موارد تَرک تحصیل آنان شده است.
از زمانی که پیشنهاد برگزاری کلاسهای مدارس به شکل غیرحضور و مجازی مطرح شد، دانشآموزان برخی از مناطق روستایی لارستان نسبت به نحوه ادامه تحصیل خود دچار تردید و نگرانی شدند.
در این زمینه یکی از اهالی روستای زاهدمحمود از توابع بخش مرکزی لارستان اضافه کرد: به دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت در منطقه، دانشآموزان روزانه مجبور هستند مسیر چندین کیلومتری روستا را تا روستای «هرمودعباسی» که در کنار جاده اصلی لار به بندرعباس قرار دارد طی کنند تا در جادهها و بیابانها به درس خواندن مشغول شوند.
زاهدی با اشاره به اینکه اینترنت روستای زاهد محمود فعال نشده و همه خانوادهها نگران آینده تحصیلی فرزندان خود هستند، افزود: دغدغه اغلب خانوادهها آن است که فرزندانشان از درس خواندن عقب بمانند.
او با بیان اینکه تعداد کمی از اهالی روستا با مهاجرت به شهر لار و اجاره خانه در پی فراهم کردن زمینه تحصیل فرزندانشان هستند، تصریح کرد: خانوادههایی که از نظر مالی ضعیف هستند در روستا ماندهاند و روزانه مسیر ۱۵ کیلومتری را تا جاده اصلی برای دسترسی به اینترنت طی میکنند.
این جوان ساکن روستای زاهدمحمود با اشاره به اینکه برخی از خانوادهها تصمیم گرفتهاند تا در نزدیکی روستای هرمودعباسی سایبانی از برگ نخل برپا کنند تا دانشآموزان در آن مشغول درس خواندن شوند خاطرنشان کرد: از مسئولان تقاضا داریم فکری به حال مردم محروم روستایی کنند.
در این خصوص امام جمعه لارستان در خطبههای نماز جمعه شهر لار با اشاره به اینکه از مسئولان ملی، استانی و محلی انتظار میرود زیرساختهای بومی سالم و امن برای گسترش آموزش مجازی با کاهش بسترهای غیربومی را فراهم کنند، اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر زیرساختها غیربومی است که در آینده کمترین آسیب آن این است که فلان شرکت از ارائه خدمات به کشور ایران خودداری کند.
حجتالاسلام و المسلمین سیدمختار موسوی خرم با تاکید بر توزیع مناسب امکانات برای دسترسی به فضای مجازی و عدم ایجاد فاصله طبقاتی در بین دانشآموزان، افزود: بر اساس برخی گزارشها در تعدادی از روستاهای لارستان اینترنت وجود ندارد یا دانشآموزان از داشتن گوشی محروم هستند و این شرایط موجود نباید بهگونهای پیش برود که عدهای از دانشآموزان از ادامه تحصیل محروم شوند به همین دلیل نیاز است مسئولان در اسرع وقت جلسهای بگیرند و این نواقص را برطرف کنند.
او با بیان اینکه نیاز است با همت خیران و مسئولان ابزارهای لازم برای آموزش مجازی فراهم شود، ادامه داد: در برنامهای از سوی گروه جهادی دفتر امام جمعه، بسیج و کمیته امداد در قالب برنامهای موقت بنا شده است خانوادههایی که در منازل خود گوشیهای مازاد و غیرقابل استفاده دارند، آن را به خانوادههای محروم و نیازمند بهطور امانت تحویل دهند.
در این زمینه معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش لارستان در مراسم آغاز سال تحصیلی گفته است: در سال تحصیلی جدید، از مجموع ۲۶۰ مدرسه شهری و روستایی این شهرستان، دانشآموزان ۲۵۱ مدرسه به اینترنت دسترسی دارند.
مهدی اسماعیلی افزود: مدیران ۹ مدرسه در مناطق روستایی این شهرستان اعلام کردهاند که دانشآموزان این مدارس دسترسی به اینترنت ندارند.
انتظار میرود با یک برنامهریزی مناسب از سوی مسئولان مربوطه مناطقی که در لارستان به اینترنت دسترسی ندارند شناسایی شوند و نسبت به رفع مشکل آنان با توجه به اهمیت آموزشهای غیرحضوری و مجازی برای دانشآموزان تلاش کنند.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/