فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان با اشاره به علائم بیماری دیابت در کودکان گفت: والدین باید به علائم بیماری توجه ویژه ای داشته باشند.

مائده جعفری، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: دیابت نوع یک بیماری است که به دلیل کمبود انسولین ایجاد می‌شود و انسولین به این علت در بدن لازم است که قند از جریان خون به داخل سلول‌ها منتقل شود تا در سوخت و ساز بدن و تامین انرژی استفاده شود.

او افزود: مواد مغذی موجود در مواد غذایی به قندی به نام گلوکز تبدیل می‌شوند و افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ نمی‌توانند انسولین تولید کنند و بدون انسولین، گلوکز در جریان خون باقی می‌ماند و منجر به افزایش قند خون می‌شود.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان گفت: علائم دیابت نوع ۱ تا حد زیادی به دلیل کمبود انرژی ناشی از نداشتن توانایی در استفاده از مواد مغذی خورده شده و بالا بودن میزان قند موجود در جریان خون ایجاد می‌شود و با علائمی همچون گرسنگی، در بعضی اوقات شدید و همراه با کاهش وزن، خستگی، تحریک پذیری، افزایش تشنگی و افزایش ادرار آشکار می شود. 

او با بیان اینکه والدین باید افزایش میزان ادرار در کودکانی که آموزش توالت ندارند را از افزایش تعداد دفعات تعویض پوشک متوجه شوند، بیان داشت: در بچه‌های بزرگ تر، تعداد دفعات دفع ادرار افزایش می‌یابد و ممکن است کودک یک یا چند بار در طول شب برای دفع ادرار از خواب بیدار شود و یا دچار شب ادراری در خواب شود. 

جعفری تصریح کرد: ممکن است در صورت درمان نکردن بیماری، علائمی چون: حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، نفس کشیدن سریع و خواب آلودگی و یا از دست دادن هوشیاری  رخ دهد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. 

او بیان کرد: در صورتی که کودک شما احساس تشنگی زیاد و پرنوشی، افزایش حجم ادرار و کاهش وزن دارد برای تشخیص بیماری دیابت و اندازه گیری قند خون به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.