۳۵۰ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های استان با هدف شناسایی و مقابله با آفات و بیماری‌ها تا پایان امسال پایش می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   حسن ایزانلو رییس اداره حفاظت و حمایت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت : اولویت نخست پایش آن بخش از عرصه‌های طبیعی استان است که در سال‌های گذشته دچار آلودگی شده اند.

او  افزود : بیماری قارچ زغالی در جنگل‌های بلوط شهرستان مانه و سملقان و پوسیدگی در ریشه درختان ارس، بیماری سفیدک طاقی و بروز آفت ملخ در شهرستان گرمه و جاجرم از بیماری‌هایی است که پارسال منابع طبیعی خراسان شمالی با آن مواجه بود و امسال در اولویت مبارزه و پایش قرار دارد.

ایزانلو اعتبارت این بخش را محدود دانست و افزود: پایش و اقدامات گیاه پزشکی در استان با توجه به بروز و ظهور بیمار‌های مختلف در منابع طبیعی و با وجود گستره ۲ میلیون هکتاری منابع طبیعی خراسان شمالی نیاز به اعتباراتی متناسب با وسعت محدوده دارد.

او گفت : امسال نیز آفت دارواش در جنگل‌های هیرکانی منطقه کرکوی شهرستان مانه و سملقان و سفیدک طاقی در طاق زار‌های شهرستان جاجرم گزارش شده است که برای مبارزه با آن اقدام می‌شود.

او  افزود: در نیمه نخست امسال نیز در راستای مبارزه با هجوم ملخ و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از عرصه منابع طبیعی اسفراین سمپاشی شد.

ایزانلو درمورد پایش و کنترل آفت قارچ زغالی در جنگل‌های هیرکانی و بلوط مانه و سملقان نیز گفت : این بیماری در سال‌های قبل در جنگل‌های خراسان شمالی دیده و پایش شد و ارزیابی‌های ما در امسال نشان از کنترل این بیماری دارد.

او افزود : اداره کل منابع طبیعی استان هر ساله با انجام گشت، مراقبت و پایش عرصه‌های طبیعی استان، رصد و شناسایی مناطق و کانون‌های آلوده مبتلا به آفات و بیماری‌ها در مراتع و جنگل‌های استان اقدام می‌کند تا با کنترل بیماری‌ها و آفات، پایداری اکولوژیک عرصه‌ها را حفظ کند.

گستره جنگل‌های خراسان شمالی ۴۳۴ هزار هکتار در ۲ ناحیه رویشی است که ۲۵ هزار هکتار از این میزان مربوط به جنگل‌های ناحیه هیرکانی در شهرستان مانه و سملقان است و مابقی مربوط به ناحیه جنگلی ایران - تورانی است که در جای جای این استان پراکنش دارد.


بیشتر بخوانید 


با ثبت جنگل‌های هیرکانی ایران در یونسکو، که سال گذشته صورت گرفت، ۲۵ هزار هکتار از عرصه این جنگل‌ها در خراسان شمالی نیز به ثبت جهانی رسید و برگ تازه‌ای در حمایت از منابع ارزشمند طبیعی این خطه ورق خورد.

جنگل‌های هیرکانی ایران به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی کشور، در چهل‌وسومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکوی آذربایجان به ثبت جهانی رسید.

ایران پیش از این دارای ۲۳ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو شامل ۲۲ اثر تاریخی و یک اثر طبیعی (بیابان لوت) بود که با ثبت این پرونده، تعداد آثار جهانی ایران به ۲۴ مورد رسیده است.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.