پرورش دهندگان طیور مراقب آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باشند

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک با بیان اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری مشترک بین پرندگان و انسان است، در خصوص این بیماری هشدار داد.

مجید اسدی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  با تاکید بر اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری مشترک بین پرندگان و انسان است، گفت: مقابله با این بیماری، مستلزم رعایت دقیق موارد اعلام شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور به ویژه ضوابط امنیت زیستی بوده و در صورت رعایت نکردن آن، خسارت جبران ناپذیری به صنعت طیور شهرستان وارد خواهد شد.

او افزود: طیور در مواقع شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد، معمولا بدون علائم بالینی و با مرگ سریع و یا با علائم بالینی شامل افسردگی شدید، بی اشتهایی، کاهش تخم گذاری، اسهال، علائم تنفسی، کبودی تاج و ریش، خونریزی‌های کوچک روی سطوح سروزی ( لایه سروزی پرده‌ای است که جدار داخلی حفره‌های بدن را می‌پوشاند.) بدن و مرگ و میر ناگهانی تا ۱۰۰ درصد گله را به همراه دارد.

اسدی با تاکید بر لزوم پرهیز از خرید و فروش طیور به ویژه مرغ و خروس، بلدرچین و بوقلمون از فروشندگان غیرمجاز و دوره گرد بیان داشت: کاهش تماس بین طیور اهلی با پرندگان وحشی به ویژه گنجشک سانان با محصور کردن پرندگان در قفس، گزارش تلفات غیرعادی و مشکوک به شبکه دامپزشکی برای نمونه برداری‌های لازم، خودداری از رهاسازی پرندگان به ویژه کبوتر در فضای آزاد و نگهداری آن‌ها در قفس و فضای بسته و خودداری از جابه جایی پرندگان زینتی از جمله نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک عنوان کرد: با شروع فصل سرما در کشور و مهاجرت پرندگان وحشی، احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود دارد.

او انتقال کود مرغی از سایر استان‌ها به شهرستان شهربابک را بسیار خطرناک عنون کرد و گفت: از کشاورزان تقاضا داریم به دلیل جلوگیری از شیوع این بیماری از کود‌های داخل شهرستان استفاده کنند.

اسدی تصریح کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان، مانند گذشته و به صورت شبانه روزی؛ حتی در ایام تعطیل نظارت خود را بر روند تولید گوشت مرغ اعمال کرده و شهروندان می‌توانند با تهیه این اقلام از مراکز معتبر تحت نظارت سازمان دامپزشکی از سلامت آن اطمینان خاطر داشته باشند.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.