پرندگان را از دوره گرد‌ها و بازارچه‌های محلی نخرید

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: برای کاهش شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، شهروندان از خرید انواع پرندگان از دوره گرد‌ها و بازارچه‌های محلی خودداری کنند.

مهدی بماندشتی، رئیس شبکه دامپزشکی فهرج در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌های خطرناکی است که تهدیدی جدی برای صنعت مرغداری و بهداشت عمومی است، گفت: مراقبت‌های لازم در سطح مرغداری‌ها و واحد‌های طیور بومی و کاهش رفت و آمد افراد متفرقه به داخل مرغداری‌ها از جمله اقدامات پیشگیرانه شیوع آنفلوآنزای پرندگان است.

او افزود: مرغداری‌های صنعتی و سنتی باید مراقبت‌های لازم را برای پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان انجام دهند و از ورود پرندگان وحشی، مانند گنجشک، کلاغ، کبوتر و همچنین بازدید افراد متفرقه جلوگیری کنند.

بماندشتی بیان کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، یک بیماری ویروسی در طیور است که گونه‌های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا و تلفات زیادی ایجاد می‌کند؛ اما در عین حال در برخی از گونه‌های پرندگان به ویژه آبزی می‌تواند بدون ایجاد علائم بالینی وجود داشته و آن‌ها را به مخزن ویروس تبدیل کند.

او بیان داشت: خوراک طیور یکی از مهم ترین کانون‌های خطر انتقال و انتشار بیماری آنفلوآنزای پرندگان است که ضدعفونی کردن آن قبل از مصرف، اهمیت فراوانی در پیشگیری از این بیماری دارد.

بماندشتی با اشاره به اینکه این بیماری خطرناک می‌تواند اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: همکاری محیط زیست با دامپزشکی، مراقبت فعال و غیرفعال بیماری، واکنش سریع و اقدام به موقع و ارسال نمونه‌های مشکوک و تلف شده در اسرع وقت به اداره دامپزشکی از اقدامات ضروری است که باید به آن توجه شود.

او از شهروندان خواست از خرید هر گونه پرنده از پرنده فروشی‌های دوره گرد و بازارچه‌های داخل شهر و روستا‌ها خودداری کنند و توجه داشته باشند، پرندگان بومی باید در مکانی بسته نگهداری و با پرندگان آزاد و مهاجر در تماس نباشند، محیط نگهداری آن‌ها ضدعفونی شود و کودکان و افراد حساس از تماس با آن‌ها خودداری کنند.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار