غلامی گفت: در راستای انجام طرح آمایش آموزش عالی از سال ۹۲ به بعد توسعه کمی موسسات آموزش عالی متوقف شد.

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آمایش آموزش عالی گفت: در بحث آمایش به مباحث امکانات، نیاز‌ها و سنجش برنامه‌های منتهی به تامین نیاز‌ها بر اساس امکانات موجود پرداخته می شود که در بخش‌های مختلف جامعه صورت می‌گیرد. در آموزش عالی که بخشی از آمایش کلی سرزمینی است هم این اقدامات انجام می‌شود. در این بخش طرحی تحت عنوان ساماندهی آموزش عالی اجرا شد که مبنای آن توجه به آمایش موسسات آموزش عالی بوده است.

او در ادامه درباره جزئیات این طرح بیان کرد: در طرح ساماندهی آموزش عالی به این مسائل می پردازیم که آموزش عالی را در چه گستره‌ای از نظر کمی لازم داریم. البته در گذشته گاهی اعداد و ارقامی که برای مراکز دانشگاهی و موسسات گفته می‌شد به نظر می‌رسید بیش از نیاز و ظرفیت کشور باشد که در برخی موارد هم جلوی رشد این موسسات گرفته می‌شد، درحالی که آن‌ها یکی از فاکتور‌های توسعه جامعه هستند و باید وجود داشته باشند.

توقف توسعه کمی موسسات آموزش عالی از سال ۹۲

وزیر علوم، تحقیقات  و فناوری ادامه داد: طرح آمایش آموزش عالی انجام شده و ساماندهی آموزش عالی صورت گرفت. یکی از کار‌هایی که در این طرح انجام شد این بود که از سال ۹۲ به بعد توسعه کمی موسسات آموزش عالی متوقف شد. واحد‌های دانشگاهی جدید مجوز نگرفتند و فقط واحدهای موجود کمی گسترش پیدا کردند. در شرایطی بودیم که در آن زمان تعدادی از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برای خودشان دانشگاه تاسیس کردند.

غلامی در ادامه اظهار کرد: قبل از سال ۹۲ تعداد واحدهای بعضی از زیر نظام‌های آموزش عالی مثل علمی کاربردی و پیام نور به شکلی خارج از سیستم‌ گسترش پیدا کرده بود.

دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های دولتی تعطیل شدند

او ادامه داد: گسترش خارج از سیستم واحدهای برخی دانشگاه ها در طی چند سال سازماندهی شده و دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها دولتی تعطیل شدند. البته مراکز پژوهشی این دانشگاه‌ها را بر اساس تخصصی که داشتند حفظ کردیم.

غلامی گفت: دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بعضی از وزارتخانه‌ها مثل وزارت دفاع و... که فقط برای تکمیل کادر خودشان نیرو تربیت می‌کردند،  حفظ شد و فقط مراکز علمی کاربردی،  وابسته به مراکز دولتی این دانشگاه‌ها تعطیل شدند؛ لذا تعداد مراکز و موسسات  آموزش عالی کاهش پیدا کرد.

وزیر علوم افزود: بر اساس طرح آمایش آموزش عالی تمام مراکز آموزش عالی کشور در یک شبکه علمی قرار می‌گیرند و نقاط اصلی منطقه ای این شبکه مراکز استان ها محسوب می‌شود. دانشگاه‌های بزرگ مراکز استان به عنوان مرکز معین یا هاب مراکز کوچک داخل استان عمل می‌کنند که از آن‌ها حمایت کرده و بر این مراکز نظارت می‌کنند.


بیشتر بخوانید


در نظر گرفتن سه ماموریت برای دانشگاه‌های کشور

او در ادامه بیان کرد: بعد از آن استان‌ها در داخل منطقه (۱۰ منطقه) با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و سپس در سطح ملی ارتباط برقرار می‌کنند. این شبکه علمی در انتهای خط ماموریت‌های محلی آموزش و پژوهشی، در استان‌ها ماموریت‌های استانی و منطقه‌ای و در سطح کشور ماموریت ملی دارند.

غلامی اضافه کرد: وقتی به سطح ملی می‌رسیم توان ملی و ظرفیت دانشگاه‌ها است که می‌تواند بگوید این دانشگاه‌ها می‌توانند در ماموریت ملی شرکت کنند یا خیر؟. تفاوتی ندارد که واحد دانشگاهی کجای استان یا کشور قرار گرفته باشد، ممکن است در یک شهر خارج از مرکز استان دانشگاهی بزرگ و قوی شکل بگیرد که بتواند ماموریت ملی را انجام دهد.

وزیر علوم در پایان تاکید کرد: مجموعه آموزش عالی کشور یک ماموریت بین المللی هم دارد؛ یعنی در بحث تعاملات بین المللی، دیپلماسی علمی و حرکت در صحنه‌های علمی دنیا برای دانشگاه‌‌ها ماموریت بین المللی تعریف کرده ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
چی میگی دانشگاه مدرک فروش رو درشو ببند