مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‌ شاپور و ایوان کرخه میزان پیشرفت مستندنگاری سازه های آبی تاریخی گندی شاپور را 70 درصد اعلام کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، یعقوب زلقی مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‌ شاپور و ایوان کرخه گفت: عملیات مستندنگاری سازه‌های آبی تاریخی گندی‌ شاپور با اهدافی از جمله تعیین محدوده آبرسانی از مبدا رودخانه دز تا این محوطه تاریخی درحال انجام است.

او افزود: نظر به اهمیت مستندنگاری سازه‌های آبی تاریخی گندی شاپور با هدف چگونگی نظام آبرسانی این محوطه تاریخی، این مهم از اواخر سال ۹۸ تاکنون همراه با ثبت و ضبط اطلاعات در قالب نقشه‌برداری، عکس‌برداری هوایی با کوات‌کوپتر و دوربین عکاسی، تعیین نقاط چی‌پی‌اس و ... اجرا می‌شود.

زلقی تعیین محدوده آبرسانی ار مبداً رودخانه دز تا محوطه تاریخی گندی شاپور، ثبت و ضبط اطلاعات سازه‌های آبی شامل قنات، صیفون، پل‌های تاریخی و... در همه محدوده جفرافیایی، شناسایی و مستندنگاری سازه‌های آبی که تاکنون در هیچ گزارشی اشاره‌ای به آن نشده و همچنین بازشناسی نحوه تأمین، نگهداری و توزیع آب و نقش آن در حیات اقتصادی این محوطه را از اهداف قابل دستیابی این پژوهش بسیار مهم عنوان کرد و بیان داشت: این پروژه با پیشرفت فیریکی بیش از ۷۰ درصد به صورت میدانی و کتابخانه‌ای از سوی این پایگاه درحال انجام است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی شاپور و ایوان کرخه افزود: باتوجه به این‌که به صورت مرتب بازدید میدانی از سازه‌ها صورت می‌گیرد، نوعی پایش و مونوتورینگ هم درمحوطه انجام می‌شود و مجموع داده‌ها و اطلاعات مستندنگاری شده منتج به تهیه پرونده ثبتی به منظور ثبت در فهرست آثار ملی کشور خواهد شد.

زلقی در ادامه به اهمیت نظام آبیاری در دوره ساسانی اشاره و اظهار کرد: در دوران ساسانی عمده درآمد دولت از راه کشاورزی به دست می‌آمده است و از همین‌رو به روش‌های نوین در موضوع آبیاری توجه بسیاری شده است، ضمن اینکه ساسانیان با احداث شبکه‌های آبیاری در اقصی نقاط کشور از خشکسالی جلوگیری می‌کردند و کشاورزی را رونق و گسترش می‌دادند.

این مقام مسئول ادامه داد: در این میان نقش پادشاهان قدرتمند ساسانی را نمی‌توان نادیده گرفت که با احداث سد، حفر قنات و توسعه کانال‌های آب‌رسانی به عظمت این مجموعه بیش از پیش افزودند و با گسترش نظام آبیاری، مزارع و کشتزار‌های خود را سیراب کردند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.